دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

چالش های غربالگری بینایی كودكان در دوران كرونا و نگرانی مردم
 
ضرورت غربال سالانه 3 تا 6 ساله ها
چالش های غربالگری بینایی كودكان در دوران كرونا و نگرانی مردم



ضرورت غربال سالانه 3 تا 6 ساله ها

كارشناس مسئول برنامه غربالگری بینایی اداره كل بهزیستی استان تهران با بیان اینكه از ابتدای سال 99 تا بهمن ماه، 370 هزار كودك غربال و حدود 1500 كودك آمبلیوپی شناسایی شدند، درباره تاثیر كرونا بر اجرای طرح غربالگری بینایی نیز توضیحاتی ارائه كرد و گفت: نگرانی مردم از ابتلای كودكان به كرونا مانعی جهت حضورشان در مراكز غربالگری است و این در حالیست كه با رعایت كلیه پروتكل های بهداشتی و بدون تماس فیزیكی در مراكز غربال با دستگاه اقدام به ارائه خدمات غربال كردیم.

فریده زنوزی ، با بیان اینكه تنبلی چشم علت نابینایی یا كم بینایی بیش از یك میلیون نفر از مردم كشور است، اظهار كرد: تنبلی چشم كاهش دید یك یا دو طرفه است كه با رفع نقایص (عوامل به وجود آورنده) رفع نمی شود. تنبلی چشم خود یك بیماری نیست، بلكه زاییده بیماری های چشم نظیر عیوب انكساری (دوربینی، نزدیك بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشمی و یا عدم شفافیت مسیر بینایی (ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، كدورت قرنیه یا افتادگی پلك) است كه در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند باعث كاهش بینایی شدید یا نابینایی شود.

به گفته وی، از هر 100 نفر، سه یا چهار نفر به تنبلی چشم مبتلا هستند كه شایع ترین عامل نابینایی یك چشم در افراد زیر 20 سال است.

كارشناس مسئول برنامه غربالگری بینایی اداره كل بهزیستی استان تهران با بیان اینكه تنبلی چشم اغلب اوقات هیچ علامتی ندارد، اظهار كرد: تنها راه پیشگیری از آن تشخیص به موقع عوامل ایجادكننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است، كودك باید بعد از تولد در زایشگاه توسط متخصص كودكان و در سه تا چهار ماهگی توسط متخصص معاینه شود و پس از آن از 3 تا 6 سالگی، سالی یكبار در مراكز غربالگری بررسی شود تا در صورت نیاز توسط متخصصان مجرب معاینه شود.

زنوزی در ادامه درباره راه های درمان تنبلی چشم یادآور شد: تنبلی چشم در صورتی كه در زمان مناسب تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است؛ نكته ای كه باید به آن توجه داشت این است كه تكامل دستگاه بینایی از دوره جنینی آغاز و تا حدود 8 الی 10 سالگی ادامه دارد، اما حداكثر رشد آن تا 5 سالگی است، نتیجه تكامل دستگاه بینایی در این دوران دید واضح و كامل است، هر عاملی كه باعث اشكال در دید یك یا هر دو چشم كودك شود رشد و تكامل دستگاه بینایی را متوقف می كند و در نتیجه باعث كاهش میزان بینایی طفل می شود.

وی ادامه داد: معنی این سخن آن است كه امكان دارد چشمی كه از نظر ظاهر كاملاً طبیعی است، از بینایی كامل و طبیعی برخوردار نباشد، در صورتی كه اشكال در دید كودك بر اثر بیماری های مادرزادی مانند آب مروارید، افتادگی پلك یا دیگر عیوب ساختمانی ایجاد شده باشد، باید قبل از سه ماهگی درمان شود و اگر به علت های دیگر به وجود آمده باشد درمان قطعی و موثر تا قبل از پنج سالگی امكان پذیر است، به طوری كه حتی اگر چشم دچار تنبلی نیز شده باشد بینایی به طور كامل برمی گردد اما هرچه تشخیص عقب بیفتد درمان دشوارتر می شود و میزان بهبودی كمتر خواهد بود.

كارشناس مسئول برنامه غربالگری بینایی اداره كل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینكه در سال 1398، 616 هزار و 190 كودك معادل (87.4 درصد كودكان 3 تا 6 سال) در سطح استان در 2125 مركز معاینه شد، افزود: از این تعداد 18 هزار و 429 كودك بیمار و 2573 كودك آمبلیوپ شناسایی شدند.

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی استان تهران در سال جاری با توجه به شرایط حاكم از لحاظ بیماری كرونا در سطح جامعه جهت پوشش حداكثری كودكان رده سنی 3 تا 6 سال با دستگاه های غربالگری اقدام به بررسی شرایط دید كودكان واجد شرایط سنی كردیم؛ این گروه كه بالغ بر 735 هزار نفر هستند با به كارگیری 900 نیرو در بخش غربال و تشخیص در 380 مركز غربال شدند.

بنابر اظهارات زنوزی، از ابتدای سال 99 تا انتهای بهمن ماه، 370 هزار كودك غربال و حدود 1500 كودك آمبلیوپی شناسایی شدند.

كارشناس مسئول برنامه غربالگری بینایی اداره كل بهزیستی استان تهران با اشاره به تاثیر كرونا در اجرای این طرح تصریح كرد: نگرانی مردم از ابتلای كودكان به كرونا مانعی جهت حضورشان در مراكز غربالگری است و این در حالیست كه با رعایت كلیه پروتكل های بهداشتی و بدون تماس فیزیكی در مراكز غربال با دستگاه اقدام به ارائه خدمات غربال كردیم.

وی افزود: والدین كودكان 3 ساله اقبال چندانی به حضور در مراكز غربالگری نشان نمی دهند. با توجه به اینكه هر چه سن شناسایی بیمار كمتر باشد میزان دستیابی به درمان صددرصدی بالاتر است، لذا اهمیت حضور این رده سنی در فرایند برنامه اهمیت بسزایی دارد.

زنوزی همچنین گفت: لازم است والدین كودكان مبتلا با دوری از چالش های روحی و روانی روند درمان كودك خود را تا انتهای 10 سالگی مدیریت كنند، چرا كه امكان عود مجدد گاهی وجود دارد. همچنین برخی خانواده ها تصور می كنند از سن 3 تا 6 سالگی اگر یك بار كودك خود را بررسی و غربال كنند كفایت می كند؛ در صورتی كه مراجعه سالانه شان برای غربال ضروری است.

به گزارش ایسنا، والدینی كه دارای كودك 3 تا 6 ساله هستند برای ارزیابی بینایی او به پایگاه های سنجش بینایی مراجعه و از سلامت دید كودكانشان مطمئن شوند. همچنین برای كسب اطلاعات بیشتر مربوط به پایگاه ها، با شماره های 36806880_ 77510067_ 88787198_ 88779356 تماس بگیرند.
منبع خبر:
رادیو سلامت
   تاریخ: ۰۹:۳۷ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۵