دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

پورابراهیمی: به جای پرداخت یارانه، قدرت خرید مردم را افزایش دهیم
 
رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پرداخت یارانه در بلندمدت را خطای راهبردی دانست و گفت كه بهتر است به جای پرداخت یارانه نقدی، قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.
پورابراهیمی: به جای پرداخت یارانه، قدرت خرید مردم را افزایش دهیم محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مصوبه كمیسیون تلفیق درباره افزایش مبلغ یارانه های نقدی در سال 1400 گفت: حمایت از مردم به روش متمكن سازی آنها بهتر از این است كه كمك یارانه ای به مردم بدهیم. این حمایت روش های مختلفی دارد؛ كافی است ما در حوزه مسائل ارزی روشی را دنبال كنیم كه موجب تقویت ارزش پول ملی شود، به این معنی كه قدرت خرید مردم كه طی سال های اخیر از دست رفته برگردانده شود.

روش حمایت از مردم الزاما كمك یارانه ای نیست

وی افزود: شما ممكن است حقوق 5 میلیون تومانی یك نفر را 50 درصد افزایش دهید و حقوق او به 7.5 میلیون تومان برسد اما وقتی در همین شرایط تورم 60 درصد بشود یعنی قدرت خرید آن فرد نسبت به حقوق 5 میلیون تومانی اش كمتر شده است در همین حال ممكن است حقوق 5 میلیون تومانی یك فرد را افزایش ناچیز بدهیم و حقوق او به 6 میلیون تومان برسد ولی قدرت خرید را كه به واسطه تورم كاهش یافته برگردانیم. در این صورت توان و قدرت خرید مثلا به هشت میلیون تومان افزایش می یابد. این هم یك روش است. حتما لازم نیست شما پول به مردم بدهید و منابع را در قالب یارانه توزیع كنید. روش های كمك به مردم و حمایت از آن ها الزاما كمك یارانه ای نیست و ما می توانیم قدرت خرید مردم را برگردانیم.

مردم می گویند یارانه نمی خواهیم ولی قدرت خرید ما را به زمان دلار 3500 تومانی برگردانید

نماینده مردم كرمان در مجلس ادامه داد: در زمان دولت آقای احمدی نژاد وقتی به خاطر شوك ارزی سال های 90 و 91 دلار از 1000 تومان به 3000 تومان افزایش پیدا كرد خیلی از مردم می گفتند ما نمی خواهیم یارانه بگیریم، كل یارانه ما مال دولت باشد اما قدرت خرید ما را به زمان دلار 1000 تومانی برگردانید. من فكر می كنم الان مردم همین را می گویند كه یارانه نمی خواهیم ولی قدرت خرید ما را به زمان دلار 3500 تومانی برگردانید.

پورابراهیمی خاطر نشان كرد: پس اساس این است كه متمكن سازی خانوارها را از محل روش هایی غیر از پرداخت ها داشته باشیم. در كنار این زمانی اضطراری پیش می آید، مثلا شوك ارزی اتفاق افتاده و وضعیت كرونا كسب و كار را تحت تأثیر قرار داده و شرایط معیشتی مردم با مشكل مواجه شده است. در این صورت در بازه زمانی كوتاه مدت برای گذار باید كمك هایی كنیم مثل كمك های اورژانسی كه در سیل و زلزله انجام می شود. شما در روز اول در جایی كه سیل آمده نمی گویید جاده درست می كنم بلكه روز اول مواد غذایی و وسایل گرمایشی و سرمایشی می رسانید و این كار در بازه زمانی كوتاه مدت انجام می شود، تا 20 سال بعد از سیل این كار انجام نمی شود.

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس تصریح كرد: اگر اقدام مجلس برای یك حمایت كوتاه مدت باشد در كنار یك حمایت كامل دائمی تحت عنوان تقویت بنیه اقتصادی خانوارها به واسطه افزایش سرانه درآمد كشور و تقویت ارزش پول ملی و ایجاد اشتغال قابل قبول است. در این صورت به تدریج مردم متمكن می شوند و نیازی به یارانه ندارند. این در میان مدت و بلندمدت تحقق پیدا می كند.

یارانه دادن به قاطبه جامعه در میان مدت و بلندمدت حتما خطای راهبردی است
مردم را برای دریافت یارانه به دولت وابسته نكنیم

وی تأكید كرد: اگر ما در مجلس نگاه كوتاه مدت برای سال 1400 داشته باشیم حتما این می تواند مبنا باشد اما اگر رویكرد پرداخت یارانه استمرار پیدا كند و بخواهیم سال 1401 هم با همین روش ادامه بدهیم حتما خطای راهبردی است و اشكال دارد. ما باید بعد از شش ماه یا یك سال وضع درآمدی خانوارها را به واسطه توانمندی بهتر كنیم و باید مردم را متمكن كنیم، نباید آنها را برای دریافت یارانه به دولت وابسته كنیم. در عین حال جمعیتی در جامعه هستند كه به دلایل مختلف متمكن سازی آن ها امكان پذیر نیست همان طور كه در بقیه دنیا هم چنین افرادی هستند. آنها جامعه هدف هستند كه باید به آن ها كمك شود مثل افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و كسانی كه شرایط خاصی دارند. اما اینكه به قاطبه جامعه و كل كشور در میان مدت و بلندمدت یارانه بدهیم حتما خطای راهبردی است.

پورابراهیمی یادآور شد: پرداخت یارانه در كوتاه مدت و برای یك بازه زمانی می تواند مبنا داشته باشد ولی اگر استمرار پیدا كند و پایه ای برای حركت آینده شود حتما این مسیر نمی تواند ادامه یابد ضمن اینكه باید عواقب و آثار تورمی ناشی از پرداخت های نقدی را ببینیم تا اثر تورمی، پولی كه به مردم می دهیم را ذوب نكند. اگر ما 100 واحد به مردم پول می دهیم و اثر تورمی 120 واحد است یعنی ما یك چیزی هم از آنها می گیریم. تورم یعنی گرفتن پول از دست مردم. اگر آثار تورمی یا مكانیزم ها به نحوی باشد كه خارج از حد منطقی و نرمال و تورم اعلامی بانك مركزی باشد طبیعتا مفهوم ساده این افزایش مبلغ یارانه این است كه در ظاهر عددی تعلق می گیرد اما در باطن بیش از آن عدد از جیب مردم خارج می شود كه هیچ كدام از آن ها را عقل منطقی و نگاه كارشناسی نمی پذیرد.

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینكه آیا مجلس با نظر كمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش مبلغ یارانه ها موافقت خواهد كرد یا نه، گفت: بستگی دارد با چه نگاهی جلو برویم. ممكن است بگوییم این كار كوتاه مدت است و مثلا برای یك سال و در راستای گذر از این بازه زمانی كه مردم در فشار هستند این كار را انجام دهیم در این صورت عیبی ندارد ضمن اینكه باید عواقب ناشی از تورم وابسته به تزریق نقدینگی در جامعه را ببینیم و مكانیزم هایی را در نظر بگیریم كه این اثر تورمی كمترین باشد. اینها نكات مهمی است و اگر خارج از این باشد اشكالات جدی دارد.


انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۴۰ - ۱۳/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸