دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

مهر 1400 برنامه تربیت كودكان پیش از دبستان اجرا می شود
 
تهران-ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال تعامل با سازمان بهزیستی هستیم تا با بهره از تجارب آن سازمان بتوانیم از مهر سال 1400 برنامه های تربیت كودكان پیش از دبستان را به صورت یكپارچه با مدیریت و برنامه ریزی مشخص برگزار كنیم.
مهر 1400 برنامه تربیت كودكان پیش از دبستان اجرا می شود تهران-ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال تعامل با سازمان بهزیستی هستیم تا با بهره از تجارب آن سازمان بتوانیم از مهر سال 1400 برنامه های تربیت كودكان پیش از دبستان را به صورت یكپارچه با مدیریت و برنامه ریزی مشخص برگزار كنیم.

تاسیس مركز ملی در حوزه تعلیم و تربیت كودك و ساماندهی مدیریت مهد كودك ها در جلسه 25 آذر ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تصویب رسید و مقرر شد كه مسوولیت حوزه های مختلف برنامه ریزی، مدیریت و همچنین نظارت و ارزیابی مهدكودك ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شود.

بر اساس اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده كه تمام مهدهای كودك و مراكز تعلیم و تربیت كودكان تحت هر عنوانی، خود را با مقررات و دستورالعمل های سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك تطبیق و بر اساس این دستورالعمل ها به فعالیت خود ادامه دهند.و براین اساس دستورالعمل های جدید تعلیم و تربیت كودكان پس از تصویب در هیات امنای سازمان برای كلیه سازمان و واحدهای تعلیم و تربیت كودكان لازم الاجرا خواهد بود.

رضوان حكیم زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص اظهار داشت: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماده واحده ای كه در آنجا به تصویب رسید، مسوولیت تربیت كودكان پیش از دبستان را به صورت یكپارچه در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهد.

وی افزود: همچنین درمصوبه بعدی راه اندازی مركز تعلیم و تربیت كودك در آن تصویب شد و براین اساس آموزش و پرورش فرصت دارد تا در عرض چند ماه سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك را راه اندازی و قوانین و دستورالعمل های فعالیت اشخاص در زمینه كودكان پیش از دبستان را تدوین كند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: تربیت كودكان براساس این اساسنامه به دوره اول كودكی زیر سه سال و دوره بعدی كه از سه تا 6 سال است، تقسیم می شود كه این تقسیم بندی جهانی برای دوره پیش از دبستان در نظر گرفته شده است.

حكیم زاده یادآورشد: بر این اساس مراكز مهدكودك می توانند با تطبیق شرایط خود با دستورالعمل و قوانین جدید مركز تعلیم و تربیت كودك به فعالیت های خود ادامه دهند.

وی در مصاحبه پیشین خود با ایرنا اظهار داشت: چهارچوب برنامه درسی برای دوره پیش دبستانی از پیش وجود داشت كه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بود.

وی افزود: محتوای مواد درسی پیش دبستان بر اساس اهداف یازده گانه كه همه ابعاد رشد اجتماعی، عاطفی، معنوی و برنامه های جسمی-حركتی كودكان را دربرمی گرفت، تبیین شده بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: برای كودكان در مهدهای كودك هم برنامه مشخصی درحال تدوین است كه متناسب با سن آنها و اهداف مشخص شده در اساسنامه یعنی تكوین هویت اسلامی و ملی و رشد همه جانبه در ابعاد اجتماعی، عاطفی، زیستی و اخلاقی و ذهنی برنامه های مناسب برای مهدهای كودك و پیش دبستانی ها به صورت یكپارچه تدوین می شود.

حكیم زاده عنوان كرد كه محتوای آموزشی دانش آموزان پیش دبستانی و مهدهای كودك در مجموع برنامه تعلیم و تربیت كودكان پیش از دبستان قرار می گیرد.

دوره پیش دبستانی 2 ساله است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره دستورالعمل های جدید برای دوره پیش دبستانی كودكان گفت: در اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده است كه كودكان زیر 6 سال تمام مشمول دوره كودكی می شوند و قوانین، مقررات و دستورالعمل های تدوین شده در این اساسنامه بر تعلیم و تربیت آنها دلالت دارد.

حكیم زاده با بیان اینكه مطابق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده كه دوره كودكی به 2 دوره اول و دوم تقسیم بندی شود، افزود: دوره اول كودكی از بدو تولد تا سه سالگی كودكان و دوره دیگر از ابتدای چهار تا 6 سال تمام است كه دوره سه سال دوم در واقع دوره پیش دبستانی محسوب می شود.

وی همچنین توضیح داد: دوره پیش دبستانی درحال حاضر 2 ساله است یعنی برای كودكان چهار تا 6 سال در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در اساسنامه جدید پیش بینی شده كه در پایان سه سالگی و از شروع چهار سالگی بتوانیم دوره دوم كودكی را داشته باشیم و اگر قرار است كه مراكزی به ارائه خدمات آموزشی و تربیتی برای كودكان بپردازند، این امكان برای خانواده ها میسر شود كه كودكان را از ابتدای چهار سالگی به آن مراكز ببرند.

حكیم زاده بیان كرد: در دوره اول كودكی تاكید بر حضور كودكان در بستر خانواده و توانمندسازی خانواده ها است تا نقش تربیتی خود را برای فرزندان ایفا كنند.

برچسب ها
- پیش دبستانی
- اختصاصی ایرنا
- آموزش برخط
- وزارت آموزش و پرورش
- شورای عالی انقلاب فرهنگی
- دانش آموزان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۲ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸