دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

چگونه تنش خانه نشینی كرونایی را به تحكیم خانواده تبدیل كنیم؟
 
تهران - ایرنا - كرونا روش زندگی را تغییر داد، دید و بازدیدها مجازی و خریدها آنلاین شد، این شرایط حتی بر نوروز نیز تاثیر گذاشت و كار به جایی رسید كه كارشناسان بهداشتی تاكید داشتند مردم سفر نروند، از سوی دیگر روانشناسان در خانه ماندن را فرصتی برای تحكیم روابط خانوادگی می دانند.
چگونه تنش خانه نشینی كرونایی را به تحكیم خانواده تبدیل كنیم؟ تهران - ایرنا - كرونا روش زندگی را تغییر داد، دید و بازدیدها مجازی و خریدها آنلاین شد، این شرایط حتی بر نوروز نیز تاثیر گذاشت و كار به جایی رسید كه كارشناسان بهداشتی تاكید داشتند مردم سفر نروند، از سوی دیگر روانشناسان در خانه ماندن را فرصتی برای تحكیم روابط خانوادگی می دانند.

یك سال از شیوع كرونا در دنیا و ایران می گذرد، در این مدت جامعه انسانی سختی های زیادی را تحمل كرد و دگرگونی های چشمگیری در روند زندگی ایجاد شد، شاید تا پیش از شیوع ویروس كرونا به فكر كسی هم نمی رسید كه مجبور باشد مثلا یك ماه در خانه بماند اما این اتفاق افتاد و پیامدهای خاص خود را هم داشت، البته كارشناسان این پاندمی را تیغ دو لبه می دانند از یك سو چون اعضای خانواده امروزی عادت ندارند كه مدت طولانی و آن هم به طور مداوم كنار هم باشند، مشكلات خود را نشان داد از سوی دیگر اما می توان با یك برنامه ریزی دقیق و حساب شده این وضعیت را به فرصت تبدیل كرد و موجب تحكیم بنیان خانواده شد.

حسین بهلولی روانشناس روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شیوع ویروس كرونا سبك زندگی افراد را تغییر داد در برخی موارد موجب بروز تنش شد كه با داشتن یك برنامه درست، سالم ، منظم و مفرح می توان این تنش را از بین برد و حتی نشاط و شادی را به جمع خانواده آورد.

وی با اشاره به تاكید مسوولان بهداشتی مبتنی بر در خانه ماندن افزود: با توجه به ایام تعطیلی عید نوروز شاید ماندن در خانه تا حدودی دشوار باشد اما می توان با داشتن یك برنامه شاد این روزها را در كنار خانواده راحت و شاد سپری كرد، یعنی با داشتن تفریحات سالم و سبك می توان بر روزهای سخت كرونایی و ماندن در خانه غلبه كرد.

بهلوبی توصیه كرد: در تعطیلات نوروزی با یكدیگر رفتار سازنده داشته باشید و با احیا و انجام بازی های سنتی یا تماشای فیلم، كانون خانه را گرم و مفرح كنیم و به جای به اصطلاح گیر دادن به هم و ایجاد تنش و درگیری ساعات خوشی را در كنار هم رقم بزنیم كه با داشتن برنامه ای سالم، منظم و مفرح و كار برروی خلق و خوی مثبت میسر می شود.

این روانشناس تاكید كرد: با آمدن كرونا اولین چیزی كه اتفاق افتاد سبك زندگی انسان ها تغییر كرد و افراد مجبور شدند سبك زندگی جدیدی را آغاز كنند، پیش از این روال زندگی به این صورت بود كه همسر و فرزندان سركار و به مدرسه می رفتند، یك سری در خانه، به خانه داری سرگرم بودند و زندگی روزمره را پیش می بردند تا اینكه كرونا شوكی را به زندگی همه وارد كرد.

این روان درمانگر اظهار داشت: در این شرایط افراد باید تعاملات خود را كم و نظافت را بیشتر از قبل رعایت می كردند كه شاید همین تغییر تا حدودی خلق ها را تنگ می كرد كه این شوك می تواند به عنوان ماشه چكان شروع تنش میان افراد و افزایش اضطراب و افسردگی در انسان ها باشد.

بهلولی ادامه داد: شاید خیلی از افراد زمینه اضطراب را داشتند اما این اضطراب و افسردگی خود را نشان نمی داد چون شوكی به آن وارد نشده بود اما بعد از كرونا این شوك همراه با ایجاد تغییر در زندگی افراد، باعث شد بیماری و اختلالات روانی خودش را نشان دهد.

وی با بیان اینكه در كنار این شوك، اضطراب و شنیدن خبرهای منفی و از دست رفتن عزیزان خلق افراد را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، اظهار داشت: با وجود این مشكلات، افراد خلقشان تنگ شد، همه این مشكلات، تنش ها و شنیدن مداوم خبرهای نگران كننده، سطح اضطراب را بالا برد كه همین مساله منجر به بروز بیماری های گوارشی، آسیب به معده و دیگر اعضای بدن می شود.

بهلولی اضافه كرد: با این وجود این موضوع به مرور زمان در زندگی افراد حالت عادی به خود می گیرد، مردم یاد می گیرند نحوه زندگی خود را تغییر دهند، بیشتر هوشیار بوده و مراوده های خود را كم كنند اما نتیجه یكسال مداوم با اضطراب و افسردگی زندگی كردن، یاس و ناامیدی و افسردگی را در پی دارد.

این روان درمانگر با بیان اینكه در این شرایط بهترین كار آن است كه مردم با تغییر سبك زندگی خود، تفریحات خود را هم عوض كنند، خاطرنشان كرد: بازی هایی از جمله شطرنج، اسم فامیل، فوتبال دستی، دیدن فیلم و سریال، انجام برنامه های شخصی به ویژه در روزهای تعطیلات نوروز می تواند فكر افراد را از كرونا به سمت بازی و سرگرمی جلب و از سطح اضطراب افراد كم كند.

وی با بیان اینكه افراد می توانند در ایام نوروز و پس از آن برای زندگی خود هدف گذاری كنند و طبق برنامه ای منظم زندگی خود را از سر بگیرند، گفت: افرادی كه افسرده هستند سعی كنند بیشتر موسیقی شاد و انرژی بخش گوش دهند، خواب و خوراك خود را تنظیم و طبق برنامه ای منظم بخوابند و غذا بخورند، این مسائل روی خلق افراد تاثیر مثبتی دارد و از تنش و اضطراب كم می كند.

بهلولی تاكید كرد: وقتی افراد افسرده هستند و اضطراب دارند، سطح آستانه تحمل آنها پایین می آید و پرخاشگر می شوند، دقت داشته باشید در طول یكسال كه از شیوع ویروس كرونا می گذرد، خانواده ها بیش از قبل كنار هم جمع شده و وقت می گذرانند، امكان دارد این بودن كنار هم، به دلایلی كه گفته شد منجر به تنش و درگیری شود.

این روان درمانگر با اشاره به روش های جلوگیری از تنش و درگیری در جمع خانواده ها افزود: افراد باید رفتارهای سازنده و سازگار با هم داشته باشند، در این مدت نقاط ضعف و قوت هم را بشناسند، همسر خود را بیشتر بشناسند، گفت و گوهای سازنده داشته باشند، درباره مسائل زندگی و فرزندان بحث كنند یا فیلم ببینند و سپس آن را نقد كنند.

وی گفت: سعی كنید هر روز یك فیلم خوب ببینید، بازی های سنتی را احیا كنید، همچنین در این میان انجام بازی های فكری و ذهنی برای دور شدن از فضای كرونا و خبرهای بد توصیه می شود، همه این كارها می تواند افراد را از درگیری دور كرده و ذهن آنها را روی مسئله دیگری مانند مشاهده فیلم متمركز كند.

برچسب ها
- سلامت
- ویروس كرونا
- سلامت روان
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۱ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۱