دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تنها 2 درصد از معتادان ایرانی تزریقی هستند
 
مدیركل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از جمعیت 32 هزار نفری معتادانی كه از سال 99 تا كنون جمع آوری شده اند، تنها 2 درصد آنها مصرف كننده تزریقی هستند.
تنها 2 درصد از معتادان ایرانی تزریقی هستند

تنها 2 درصد از معتادان ایرانی تزریقی هستند مدیركل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از جمعیت 32 هزار نفری معتادانی كه از سال 99 تا كنون جمع آوری شده اند، تنها 2 درصد آنها مصرف كننده تزریقی هستند.

اعتمادآنلاین| رضا تویسركان منش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چند درصد از معتادین ایران تزریقی هستند، اظهار كرد: بر مبنای مطالعاتی كه در سال های مختلف انجام شده است، تخمین هایی هم درباره معتادین تزریقی در ایران زده شده است. آماری كه از سال 94 داریم این است كه حدود 7/4 درصد از معتادین كشور اعتیاد تزریقی داشتند كه با سیستم درمان و كاهش آسیب، شبكه گسترده و هزاران مركز درمان با متدهای درمانی كه در كشور ایجاد شد، الان این آمار به نظر كم شده است و حتی كسانی كه تزریق می كنند، تزریق ایمن انجام می دهند كه البته این موضوع بخاطر دسترسی به سرنگ و سوزن استریل است.

ایدز در بین معتادان ایرانی كاملاً كنترل شده است به گزارش مهر، وی افزود: بنابراین موج گسترش هپاتیت و ایدز در ایران كاملاً كنترل شده است به نحوی كه از سوی سازمان بهداشت جهانی از ایران بابت این موضوع تقدیر شده و الگوی مصرف در حال تغییر است بنابراین می توان گفت كه اعتیاد تزریقی كنترل شده است.

مدیركل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در جمع آوری معتادینی كه اتفاق افتاده و 32 هزار نفری كه به تدریج طی سال 99 جمع آوری شدند و در مراكز درمان اجباری نگهداری شدند، آماری كه به دست ما می رسد از نحوه مصرف آنها تعداد تزریقی ها بسیار كم شدند.

به گفته تویسركان منش از این جمعیت 32 هزار نفر یكی دو درصد بیشتر مصرف كننده تزریقی نداریم و یكی از علت های بزرگ شبكه گسترده درمان دارویی با شربت تریاك است.

وجود 11 میلیون معتاد تزریقی در دنیا

وی در ادامه به وضعیت معتادان تزریقی اشاره كرد و گفت: حدود 11 میلیون نفر در دنیا معتاد تزریقی وجود دارد كه نیمی از آن ها دچار هپاتیت نوع C هستند و حدود 1.4 میلیون نفر از آنها نیز دارای ویروس اچ آی وی هستند.

مدیركل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به الگوی مصرف مواد در جهان اشاره كرد و گفت: بیشترین میزان موادی كه در دنیا مصرف می شود تركیبات كانابیس است كه به عنوان ماری جوانا، حشیش، گل، گراس، بنگ و علف است؛ با اختلاف بسیار زیاد، از 269 میلیون نفری كه در دنیا دچار مصرف مواد هستند، 192 میلیون نفر تركیبات كانابیس یا حشیش، 58 میلیون نفر تركیبات افیون ها و 27 میلیون نفر آمفتامین ها (شیشه) را مصرف می كنند و بعد از آن تركیبات اكس و كوكائین است.

به گفته تویسركان منش و بر اساس آمارها، در سال های 2009 تا 2018 میزان قاچاق و تولید آمفتامین در دنیا چهار برابر شده است و هشداری در زمینه الگوی تولید و الگوی مصرف از مواد سنتی به سمت مواد صنعتی وجود دارد.

بیش از 5 درصد جمعیت 15 تا 64 ساله دنیا مواد مصرف می كنند

وی ادامه داد: آخرین آماری كه دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل در سال 2020 در قالب پنج گزارش مستقل ارائه داده نشان می دهد كه میزان و درصد مصرف مواد در دنیا رو به افزایش است، به طوریكه در سال 2009، 210 میلیون نفر (معادل 4.8 درصد) جمعیت 15 تا 64 ساله دنیا مواد مصرف می كردند كه این رقم در سال 2018 به 269 میلیون نفر (یعنی معادل 5.3 درصد جمعیت دنیا در فاصله سنی 15 تا 64 سال) افزایش یافت و این نشان دهنده رشد بسیار زیاد مصرف مواد در دنیا بوده است.
منبع خبر:
روزنامه اعتماد
   تاریخ: ۰۹:۰۰ - ۱۵/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶