دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تلاش كمیسیون اجتماعی مجلس برای كاهش آسیب های اجتماعی در سال 1400
 
عضو كمیسیون اجتماعی مجلس، از تلاش برای كاهش 5 آسیب اجتماعی مورد تاكید در قانون برنامه ششم توسعه اعم از طلاق، اعتیاد، خشونت های رایج، حاشیه نشینی و كودكان خیابانی به عنوان اولویت دستوركار این كمیسیون در سال 1400 یاد كرد.
علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد پیگیری موضوعات اجتماعی كه باید در سال 1400 در اولویت دستوركار كمیسیون اجتماعی مجلس قرار گیرد، گفت: متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی كه در سال 99 در كشور حاكم بود و مردم در تامین معیشت با مشكلات جدی مواجه بودند آسیب های اجتماعی رو به رشد بود، هرچند ما همیشه در این حوزه با ضعف آماری مواجه هستیم و آمارها دیرتر از موعد برای ارسال به تصمیم گیران جمع بندی می شود اما شواهد نشان می دهد كه آسیب های اجتماعی با رشد چشمگیری همراه بوده است.

شیوع كرونا در سال گذشته حدود یك و نیم میلیون شغل را از بین برد

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بخشی از رشد آسیب های اجتماعی ناشی از بیكاری حادث شده از شیوع كرونا بوده، كما اینكه حدود یك و نیم میلیون شغل در سال گذشته از بین رفت و بخش دیگری از رشد این آسیب ها نیز به وضعیت اقتصادی كشور و گرانی فزاینده ای كه در بازار به وجود آمده، برمی گردد.

وی تصریح كرد: بی تردید پیگیری آسیب های اجتماعی همچون حاشیه نشینی، طلاق، كودكان خیابانی و اعتیاد باید در اولویت دستوركار كمیسیون اجتماعی قرار گیرد. ضمن اینكه برای موفقیت در كاهش آسیب های اجتماعی باید رفع مشكلات معیشتی و اقتصادی به عنوان پایه قرار داده شود.

عنابستانی خاطرنشان كرد: پایان سال گذشته مجلس تلاش كرد برخلاف آنچه دولت در بودجه نوشته بود، جهت گیری را به سمت تامین حداقل نیازهای زندگی مردم ببرد، بنابراین در بند های مختلف بودجه به این موضوع توجه ویژه ای شد.

دلایل عدم موفقیت دولت در كاهش آسیب های اجتماعی

وی با بیان اینكه ما باید برای بررسی ساختارهای تخصصی كاهش آسیب های اجتماعی هم برنامه ریزی كنیم. تاكید كرد: با توجه به اینكه امسال آخرین سال اجرای قانون برنامه ششم توسعه بوده و دولت موظف بوده برای كاهش 5 آسیب مشخص اعم از طلاق، اعتیاد، خشونت های رایج، حاشیه نشینی و كودكان خیابانی به عنوان اولویت برنامه ریزی كند، لازم است میزان موفقیت دولت در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اظهار كرد: البته برغم اینكه دولت موظف بود این آسیب ها را سالانه20 درصد كاهش دهد، اما در این زمینه موفق عمل نكرده است و نه تنها این آسیب ها كاهش نداشته، بلكه رشد هم داشته اند، چرا كه عملكرد پر انتقاد دولت در حوزه اقتصادی باعث شده كه تلاش های صورت گرفته برای كاهش آسیب های اجتماعی با نتیجه مطلوبی همراه نشود.

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: امیدواریم در سال 1400، هم این دولت و هم دولت جدیدی كه روی كار خواهد آمد، توجه ویژه ای به این بخش داشته باشد تا بعد از این شاهد سیر نزولی آمار آسیب های اجتماعی باشیم./

پایان پیام
منبع خبر:
خانه ملت
   تاریخ: ۱۰:۰۱ - ۱۵/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹