دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

طلایی ترین فرصت قطع زنجیره كرونا از دست رفت | گردش ویروس در ادارات
 
معاون كل وزیر بهداشت گفت: سال گذشته طلایی ترین زمان ما برای قطع زنجیره دو هفته عید نوروز بود و امسال هم می توانستیم روی تعطیلات نوروز سوار شویم و بسیاری از مشكلات را حل كنیم‏، اما متاسفانه نتوانستیم از این فرصت طلایی استفاده كنیم و حتی وضعیت بیماری تشدید شد.
ایرج حریرچی به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دكتر ایرج حریرچی معاون كل وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت كرونا در كشور گفت: در كشور سه موج كووید19 را داشتیم. بعد از موج اول و دوم تقریبا موج بعدی آغاز شد اما در موج اخیر 17 هفته تقریبا آرام را داشتیم و رعایت مناسبی انجام می شد.

اكنون موارد بستری مان روند صعودی قابل توجه دارد و با زاویه بالا در حال پیشروی است و در كشور روزانه به طور متوسط سه بستری به ازای هر 100 هزار نفر داریم. البته هنوز به افزایش فوت نرسیده ایم. هر چند چند روزی است كه رقم فوتی های ناشی از كرونا در كشور به بالای 100 رسیده و متاسفانه پیش بینی می كنیم كه كماكان رقم فوتی مان بالای 100 خواهد بود. باید توجه كرد كه به طور كلی در كشور روزانه بین 1000 تا 1050 فوتی در كشور داریم و وقتی می گوییم در یك روز 123 فوتی ناشی از كرونا داشتیم، یعنی 12 درصد فوتی های كشور را شامل می شوند.

نگرانی از گردش ویروس در وسایل حمل ونقل عمومی و ادارات وی افزود: عامل اصلی انتقال این است كه افراد با یكدیگر هم نفس شوند. وقتی می گوییم ماسك بزنید، سفر نروید، دور هم جمع نشوید و... برای این است كه افراد در مواجهه با یكدیگر قرار نگرفته و هم نفسی رخ ندهد.

در اسفند ماه رعایت دستورالعمل هایمان از 83 درصد به حدود 56 درصد سقوط كرد و اكنون به 53 درصد رسیده است. دورهمی ها و خریدهای اسفند ماه و این كه همه ادارات و شركت ها و بازار در اوج كارشان بیرون آمدند، همه این موارد دست به دست هم داد تا موارد سرپایی افزایش یابد و بعد هم موارد بستری و بعد هم موارد مرگ را افزایش داد.

آثار سفرهایی كه در تعطیلات نوروز انجام شد، در دو تا سه هفته آینده مشخص می شود. كسی كه سفر رفته است، اكنون حداقل كمك كند و دورهمی نرود و برای كارهای ضروری از خانه خارج شود. زیرا ممكن است مبتلا شده باشد. ما الان نگران مترو، اتوبوس، تاكسی و... هستیم. زیرا مبتلایان سایر استان ها به تهران و شهرهای بزرگ برگشتند و ویروس را پخش می كنند. نگران ادارات هستیم. زیرا كارمندان ادارات با تركیب مختلفی از استان ها به ادارات بازگشتند و به همین دلیل اصرار می كنیم كه محدودیت ها شدیدتر شود.

لزوم اعمال محدودیت های شدیدتر در شهرهای نارنجی و قرمز حریرچی ادامه داد: هر فاز همه گیری كرونا دستورالعمل خاص خود را دارد. وقتی شهری نارنجی یا قرمز می شود، بیش از بیماریابی، محدودیت های شدید كمك می كند و در این شهرها باید محدودیت های بیشتری ایجاد شود تا تبادل ویروس اتفاق نیفتد.

روند افزایشی عمودی موارد سرپایی مثبت كشور است. یعنی در یك هفته ما از 31 هزار مورد سرپایی مثبت به 61 هزار نفر رسیدیم. ابتدا سرپایی بالا می رود، یكی دو هفته بعد بستری و یكی دو هفته بعد میزان مرگ بالا می رود. مقداری چشم امیدمان به ماه رمضان است تا رفت و آمدها كم شود. در شهر قرمز و نارنجی از نظر ما رزرو تالار پذیرایی برای افطاری و... ممنوع خواهد بود. رستوران در شهر قرمز كاملا ممنوع است و فقط بیرون بر می تواند فعالیت كند.

مناسبت ملی و مذهبی هم فرق نمی كند. وقتی می گوییم سفر به عراق مضر است، به دلیل همه گیری در آن كشور است. سفر به تركیه مضر است، زیرا همه گیری جدید در آنجا رخ داده است. اصل این است كه افراد با یكدیگر مواجهه نداشته باشند و بیماری را منتقل نكنند.

ویروس انگلیسی در عراق و افزایش موارد مرگ كرونایی در تركیه حریرچی گفت: علی رغم این كه در دنیا سقوط شدیدی را چه به دلیل واكسیناسیون و چه به دلیل رعایت پروتكل های بهداشتی شاهد بودیم، اما اكنون شاهدیم كه موارد سرپایی و مرگ و میر افزایش پیدا كرده و به همین دلیل است كه فرانسه به قرنطینه كامل رفته و ایتالیا وارد قرنطینه نسبی شده است.

در عین حال میزان مرگ های ناشی از كرونا در كشور عراق افزایش زیادی داشته است. خوزستان ما تابع عراق شد. كهگیلویه، چهار محال و بختیاری، لرستان، ایلام و بوشهر و... تقریبا دارند همین نما را پیدا می كنند.

بر این اساس وقتی می گوییم عراق نروید به این دلیل است كه ویروس انگلیسی با شدت زیاد در عراق وجود دارد. میزان موارد مرگ در تركیه افزایشی است و به حدود روزانه 160 تا 170 مورد رسیده است. موارد در تركیه به شدت افزایش یافته و روزانه به 37 الی 38 هزار نفر رسیده است. این كه دكتر نمكی نامه زدند و اعلام كردند كه سفر به تركیه ممنوع شود، به دلیل روند افزایشی ویروس در این كشور است.

در عین حال ما در كشورهایی مانند امارات و تركیه، فقط نگران ویروس انگلیسی نیستیم، بلكه نگران ویروس آفریقای جنوبی هم هستیم. زیرا این ها توریستی هستند و امارات و تركیه پروازهای زیادی دارند و نگران ویروس برزیلی هم هستیم. برزیل چند روز قبل 3600 كشته داشت.

شعار سازمان جهانی بهداشت این است كه در دنیا هیچكس در امنیت و آرامش نخواهد بود، مگر این كه همه مردم دنیا در امنیت از این ویروس باشند.

پیشگویی كننده نیستیم، پیش بینی كننده ایم معاون كل وزیر بهداشت همچنین گفت: ما پیشگویی كننده نیستیم، بلكه پیش بینی كننده ایم و بر اساس علم صحبت می كنیم، نه رمل و اسطرلاب. وقتی درصد رعایت دستورالعمل ها از 83 درصد به 55 درصد می رسد، مطمئن باشید كه موارد بیماری افزایش می یابد.

این یك فرمول ریاضی علمی است. اگر بخواهیم یك اقدام مهم در رعایت پروتكل ها را بگوییم استفاده از ماسك است، اما ماسك همه چیز نیست. حتی در صورت زدن دو ماسك در محیط بسته و نزدیك به هم مانند مترو، ماشین و... احتمال ابتلا وجود دارد.

در مسافرت هم بحث خرید، پیاده شدن بین راه و مجاروت با افراد و... مهم است. مگر چند درصد مردم ویلا دارند یا امكان رفتن به هتل و ویلا دارند؟ عمده افرادی كه به برخی مقاصد گردشگری می رفتند اقشار متوسط به پایین بودند كه از چادر و مدارس و... استفاده می كردند. درصد افرادی كه می توانند بدون مجاورت با دیگران سفر كنند، كم است و عمدتا باید با اتوبوس، قطار، اتوبوس و... بروند. حال به دلیل تماس افراد با یكدیگر مسافرت عامل انتقال است.

تخلف كرونایی؛ برگزاری مسابقه فوتبال با حضور تماشاگر در مشهد حریرچی افزود: یك پنجم جمعیت كشور در مدارسند و 16 میلیون دانش آموز و معلم داریم، همچنین 5 میلیون دانشجو و اعضای هیات علمی داریم كه یك چهارم كشور را شامل می شوند. از طرفی منع تردد شبانه و محدودیت در شهرهای نارنجی و قرمز را هم داریم. با این وجود، میزان تردد ما كه با حركت موبایل ها اندازه گیری می شود، در شش ماه گذشته بین 4 تا 10 درصد كاهش یافته است.

در عین حال تخلفاتی هم وجود دارد. به عنوان مثال در مسابقه فوتبالی كه در مشهد برگزار شده است، جمعیت وارد شده اند و نمی دانم مسئولان مربوطه چه كار می كردند. در عین حال اگر مردم سینما و كنسرت نمی روند، اما دورهمی های خانگی افزایش قابل توجه یافته است و مجموع این عوامل باعث می شود كه شاهد افزایش بیماری باشیم.

2 نگرانی وزارت بهداشت؛ ورود ویروس جهش یافته آفریقایی و برزیلی یا جهش داخلی وی تاكید كرد: در حال حاضر در هر 31 استان كشور، ویروس انگلیسی را داریم و در برخی از استان های كشور خصوصا از جنوب غرب به این سمت، بعضی موارد و حتی بالای 50 درصد موارد از نظر ویروس انگلیسی مثبت می شود.

ما دو نگرانی داریم؛ یكی ورود ویروس های جهش یافته شدید غیر انگلیسی است مانند ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی است. تعارف هم ندارد ممكن است یك نفر با فردی در فرودگاه كشور دیگر، مجاور شود كه از كشور حامل ویروس آمده و به همین ترتیب آن فرد وارد ایران شده و به افراد دیگر ویروس را منتقل كند.

دومین نگرانی مان این است كه ما مصون از جهش در داخل كشور نیستیم. ممكن است در داخل جهش هایی در ویروس رخ دهد و این دو نگرانی موجب می شود كه خودمان را ملزم بدانیم و رعایت احتیاط بیشتری كنیم.

حریرچی با بیان این كه در حال حاضر متوسط رعایت پروتكل ها در كشور 55 درصد است، گفت: این در حالی است كه رعایت پروتكل در برخی استان ها 29 درصد یا 34 درصد است. البته استان با رعایت 75 درصدی هم داریم كه آن هم كم است. از نظر ما رعایت 90 درصدی پروتكل ها مطلوب است كه هیچ وقت به این میزان نرسیدیم و بالاترین رقم ما 83.8 درصد بوده است. باید توجه كرد كه استان هایی كه درصد رعایت پروتكل ها در آنها كم است، حتی اگر مقصد مسافرتی نباشند، درصد ابتلایشان بالا می رود.

نگران كسانی هستیم كه تاكنون به كرونا مبتلا نشده اند وی تاكید كرد: ما بیشتر نگران كسانی هستیم كه تاكنون بیشتر رعایت كردند و مبتلا نشدند. نگران شهرهایی هستیم كه تاكنون كمتر مبتلا شدند و نگران لایه هایی از اجتماع هستیم كه تاكنون كمتر درگیری داشته اند. زیرا شهرهایی كه شدید درگیری داشتند یا افرادی كه درگیری داشتند، یك ایمنی پیدا كردند و تا اطلاع ثانوی ایمنی دارند، اما آنهایی كه رعایت نكردند، ممكن است دچار بیماری شوند. باید همچنان رعایت كنیم، عدم رعایت موجب قتل نفس است.

فاجعه این است كه ما تقریبا هر روز 12 تا 13 هزار نفر از افرادی كه باید در قرنطینه می بودند، از قرنطینه خارج می شوند. 70 درصد كسانی كه مكلف به قرنطینه هستند، بیش از دو كیلومتر از خانه شان خارج می شوند. ما این همه محدودیت می گذاریم، برای رعایت است. این افراد دیگران را مبتلا می كنند.

در یكی از استان ها یك خانواده ای یك دورهمی برگزار كردند و مبتلا شدند. به هر چه اعتقاد داریم، پروتكل ها را رعایت كنیم. اگر رعایت نكنیم، دیگران را مبتلا می كنیم.

جرایمی كه بازدارنده نیستند معاون كل وزارت بهداشت درباره وضعیت جریمه متخلفان كرونایی گفت: كسانی كه مثبت هستند و شناسایی شدند، بلیت قطار و هواپیما و اتوبوس برایشان صادر نمی شود، اما اگر كسی بلیت غیر رسمی خرید یا كسی سوار ماشین شخصی شد و به مسافرت رفت، قابل كنترل نیست.

در برخی كشورهای اروپایی در یك روز چند بار توسط دوربین ها عكس برداری می شود. در كانادا جریمه خروج از خانه كسی كه باید خودش را قرنطینه كند، 4000 دلار كاناداست، اگر ثابت شود كه كسی را مبتلا كرده است، 80 هزار دلار جریمه دارد و اگر آن شخص فوت كند، 430 هزار دلار جریمه دارد.

جرایم ما بازدارنده نیست. وقتی كسی می رود و شبی یك الی دو میلیون هزینه هتل می دهد، 500 هزار تومان جریمه شهر نارنجی را هم می دهد. كسی كه ماشین میلیاردی دارد كه با یك میلیون و دو میلیون تكان نمی خورد.
حریرچی ادامه داد: طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی، تهدید سلامتی جرم است. كرونا جزو مصادیق آن است و دادستان های كشور هم در برخی مناطق این را اعمال می كنند.

در جایی كه عروسی در شرایط كرونایی برگزار می كنند، در برخی مناطق داماد یا پدر داماد را دستگیر كردند تا عروسی سر نگیرد. تجمع عامل ابتلاست. ما باید از نظر قانونی جلوی این را بگیریم. البته این در اختیار وزارت بهداشت نیست. زیرا ما ابزار این اقدامات را نداریم. در عین حال برخی محدودیت ها اعمال شده است. همه این موارد به مسائل فرهنگی و مسئولیت پذیری اجتماعی هم برمی گردد.

وی با بیان این كه ضرر دو هفته نوروز را حتما خواهیم خورد، گفت: كسی كه اكنون به تركیه می رود عمدتا برای تفریح می رود و ضرر دارد. در عین حال كسی كه سوار هواپیمای ما می شود، حتما باید تست منفی داشته باشد.

در برخی كشورها هم می دانیم كه تست آزمایشگاهی خرید و فروش می شود و به همین دلیل وقتی فردی از آن كشور به ایران می آید، خودمان هم او را تست می كنیم. البته باید توجه كرد كه اگر فردی به كرونا مبتلا شود تا روز پنجم الی هفتم، تست منفی است. تست های PCR یك الی دو روز مانده به علامت دار شدن مثبت می شود و تست رپید بعد از علامت دار شدن، مثبت می شود. بنابراین اگر اكنون تست منفی دارم، به این معنا نیست كه مبتلا نیستم. بر همین اساس قرنطینه هم می كنیم. البته برخی ابزارها را هم نداریم.

حریرچی گفت: مگر ایتالیا و اسپانیا و... عمده درآمدشان از گردشگری نیست؟ این كشورها در دوران كرونا همه این ها را تعطیل كردند. ما هم باید به دلیل فداكاری برای مردم در این زمینه اقدام كنیم. كرونا بزرگترین آسیبی است كه در 100 سال اخیر به دنیا وارد شده است و بسیاری از مناطق دنیا صنایع مختلفی را تعطیل كرده اند.

حریرچی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره میزان رعایت مردم در سیزده بدر گفت: همه چیز را نمی توان به رعایت مردم واگذاشت. در سیزده بدر شاهد بودیم كه نیروی انتظامی پارك ها را بست و اعلام كرد كه اگر كنار بوستان ها ماشین پارك شود، با جرثقیل ماشین را حمل می كنیم و مردم هم نیامدند. بنابراین یك بخش رعایت مردم است و یك بخش هم الزام و اجباری است كه حكومت می گذارد. وقتی سختگیری اعمال شود، مردم هم در سایر بخش ها میزان رعایت شان بیشتر می شود.

تا اطلاع ثانوی مرگ های كرونایی مان سه رقمی خواهد ماند وی درباره محدودیت های شدیدتر در موج چهارم گفت: یكسری مباحث كه مصوب شده اند. به عنوان مثال اگر شهری قرمز شود كه ممكن است به زودی در یك هفته آینده شهر تهران قرمز شود و اصفهان هم در معرض خطر است، یكسری محدودیت ها اتوماتیك اعمال می شود. به طوری كه مشاغل گروه دو، سه و چهار تعطیل می شوند. فقط گروه یك كه ضروری هستند، باقی می مانند و كاركنان دولت تا یك دوم و سایر مشاغل تا دو سوم باید دوركاری كنند، كل فعالیت های اجتماعی، ملی و مذهبی تعطیل می شود.

امروز در ستاد تهران درخواست این بود كه نیمه قرنطینه را اعمال كنیم. در برخی از دیگر استان ها هم این درخواست بود. البته این موضوع بسته به شرایط است. اگر ما فوت های بالای 200 تا را تجربه كنیم كه احتمال بعیدی نیست. اما فعلا تا اطلاع ثانوی مرگ هایمان سه رقمی خواهد ماند. اكنون معاون درمان مجبور شد كه اعمال غیر اورژانس را در كلیه بیمارستان های دولتی، غیر دولتی ممنوع كند.

حریرچی گفت: در عین حال در تمام دنیا ثابت شده كه در دوران همه گیری ها، وقتی همه گیری شدید می شود، مرگ و میر به دلیل غیر ویروس هم بالا می رود. زیرا ظرفیت بیمارستان ها كاهش می یابد. در اروپا می گویند موج چهارم، موج كرونا نیست، بلكه موج مشكلات روانپزشكی ناشی از كروناست. در ژاپن خودكشی های ناشی از شرایط كرونایی بیش از مرگ كرونایی دارد كشته می گیرد.

افزایش 50 تا 70 درصدی موارد سرپایی، بستری و فوت در تهران وی درباره میزان استفاده از ماسك در مشاغل مختلف، گفت: میزان استفاده از ماسك در مطب ها و داروخانه ها 94 درصد است كه بسیار خوب است و در بیمارستان ها 98 درصد است. در نانوایی 80 درصد و در مراكز ورزشی 73 درصد است.
ما در هفته دوم بهمن ماه شهر قرمز نداشتیم و 18 شهر نارنجی و 301 شهر آبی داشتیم. در حالی كه اكنون شهر آبی دارد از كشور رخت می بندد و به 28 شهر آبی رسیدیم. یعنی 90 درصد كم شده كه این فاجعه است. اكنون 173 شهر قرمز و نارنجی داریم. یعنی بیش از 90 درصد افزایش. 47 شهر قرمز و 126 شهر نارنجی، 247 شهر زرد و 28 شهر آبی داریم. تهران نسبت به دو هفته گذشته مواردسرپایی، بستری و فوتش 50 الی 70 درصد افزایش یافته است.

مدافعان سلامت از آهن و سیمان نیستند وی تاكید كرد: این كه ما را برافروخته می كند و وزیر بهداشت را مجبور می كند كه نامه بنویسند و گلایه كنند، به این دلیل است كه ثبات بیماری به دلیل فداكاری مدافعان سلامت حاصل شده است. اكنون خوزستان روند نزولی پیدا كرده است، اما مازندران دارد وارد یك پیك دیگر می شود. پرسنل هم كه از آهن و سیمان و بتن نیستند و روحیه شان خراب می شود.

جزئیات و فازبندی واكسیناسیون كرونا حریرچی در ادامه درباره واكسیناسیون كرونا گفت: در 30 دی ماه یك سند 80 صفحه ای درباره نحوه و اولویت بندی واكسیناسیون منتشر كردیم. در این سند چهار فاز برای واكسیناسیون علیه كرونا مشخص شده است؛ فاز اول كاركنان خط اول ارائه خدمات به بیماران كرونا هستند یا افراد با ریسك بالای بستری و مرگ به دلیل كرونا مانند افرادی كه در مراكز نگهداری سالمندان زندگی می كنند، جانبازان و...

فاز دوم نیز شامل افراد مسن بالای 65 كه به ترتیب از 80 سال به بالا، 75 سال تا 65 خواهد آمد و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای پرریسك بین 16 تا 64 سال هستند.

در فاز اول یك میلیون و 300 هزار نفر است كه دو میلیون و 600 هزار واكسن نیاز دارند. فاز دوم و سه هر كدام 12 الی 13 میلیون نفر هستند و فاز چهار هم سایر افراد هستند. فاز سوم افراد ساكن در مراكز نگهداری جمعی، سایر پرسنل ارائه خدمات ضروری برای جامعه و افراد 55 تا 64 سال هستند و فاز چهارم سایر افراد جامعه بر اساس اولویت قرار دارند.

واكسیناسیون 80 درصد كادر درمانی كه خدمات كرونایی مستقیم و شدید ارائه می دهند وی ادامه داد: اكنون خط اول واكسیناسیون 590 هزار واكسن توزیع كردیم كه به تدریج در حال پیشروی است. ما 80 درصد كادری كه خدمات مستقیم و شدید به كرونایی ها ارائه می دهند، واكسینه كردیم.

اعلام كردیم كه مطب های متخصصین عفونی، درمانگاه های سرپایی داخلی و فوق ریه، كودكان، دندان پزشكی، پرسنل داروخانه ها و... هم واكسینه شوند. همه واكسن هایی كه وزارت بهداشت توزیع می كند به صورت رایگان در اختیار افراد بر اساس اولویت های تدوین شده قرار می گیرد.

در عین حال در حال حاضر برخی پاكبانانی كه در معرض پسماندهای بیمارستانی هستند جزو گروه اول محسوب شدند و در مواردی تزریق شده است. فاز یك قرار بود تا پایان اسفند تمام شود اما به دلیل بدقولی كوواكس و آسترازنكا كه قرار بود 4.5 میلیون وارد شود و بعد شد 3.5 میلیون و قرار بود تا 20 اسفند وارد شود، اما نشد. امروز می دانیم كه بارنامه آن را صادر كردند و اگر این بسته وارد شود، تا یكی دو هفته دیگر امیدواریم این گروه ها را تمام كنیم و وارد واكسیناسیون گروه های بعدی شویم.

فعلا مجوزی برای واردات واكسن از سوی بخش خصوصی صادر نشده وی درباره واردات واكسن از سوی بخش خصوصی نیز گفت: وزارت بهداشت اعلام كرده كه واكسن های خارجی را كه وارد كشور شود می خریم و آنها را توزیع می كنیم. این در عمل اجرا می شود. از نظر فرهنگی برایمان قابل قبول نیست كه كسی كه پول دارد واكسن بزند و كسی كه پول ندارد، واكسن تزریق نكند.

فعلا مجوزی برای واردات واكسن از سوی بخش خصوصی صادر نشده و این واكسن هم خیلی قابل آوردن نیست. باید توجه كرد كه هند بالاترین تولیدكننده واكسن دنیاست و بالاترین تولیدكننده واكسن آسترازنكا و اكثر واكسن های كرونا است، اما تاكنون توانسته تنها 4.5 درصد مردمش را واكسینه كند.

روسیه كه سه واكسن تولید كرده نیز 4.5 درصد از جمعیتش را واكسینه كرده است. چین زیر 4.5 درصد از جمعیتش را واكسینه كرده است. در كل دنیا واكسیناسیون كرونا كند پیش می رود. تا امروز در دنیای هفت میلیارد و 790 میلیونی، 637 میلیون واكسن توزیع شده است. یعنی حدود هشت درصد كه از این هشت درصد، 80 درصدش در 10 كشور بوده است. تعداد كشورهایی كه توانستند واكسیناسیون دو دوز را برای بیش از 10 درصد از جمعیت شان انجام دهند، به 10 كشور نمی رسد.

حریرچی همچنین اظهار كرد: واكسن در دنیا كم است. واكسن اصلی هم كه در دنیا توزیع می شود، فایزر و مدرنا است كه آمریكا بالای سر آن ایستاده و موضوع اصلا اقتصادی و انسانی نیست، بلكه موضوع سیاسی است. بی عدالتی محض وجود دارد. كانادا به ازای یك نفر 9 واكسن خریده است اما واكسیناسیونش زیر 10 درصد است.

برای واكسیناسیون كرونا آقازاده و ژن خوب نداریم وی تاكید كرد: در زمینه واكسیناسیون كرونا نه آقازاده و نه ژن خوب داریم، نه هیچ وی ای پی در این زمینه وجود دارد. البته مثلا مصوب كردیم كه برای ورزشكاران پارالمپیك مان واكسیناسیون انجام شود كه استثنا است و برای مسئولان استثنایی نداریم.

آخرین وضعیت واكسن های كرونای تولید داخل حریرچی درباره واكسن های كرونای داخلی نیز گفت: سازندگان داخلی به ما قول داده اند كه واكسن انستیتو پاستور را از اردیبهشت، واكسن بركت را از اواخر خرداد و اوایل تیر ماه داشته باشیم. در عین حال مهر ماه برای واكسیناسیون جمعی اعلام شده كه امیدواریم زودتر حاصل شود.

تاكنون اقدامات فوق العاده ای انجام شده، اما گاهی برخی مواد جانبی واكسن باید خریداری شود كه موجب مشكلاتی است. در دنیا هم برخی واكسن ها نمی توانند تعهداتشان را عملی كنند و وسیع واكسن تزریق كنند، زیرا زیرساخت و مواد ندارند. هیچگاه قرار نبوده كه چند میلیارد واكسن در دنیا تولید شود. تاكنون اقدامات فوق العاده ای در كشور انجام شده و امیدواریم ادامه یابد. محققین ما تلاش مضاعفی می كنند.

وی درباره وضعیت مترو و اتوبوس نیز گفت: شاید برخی دوستان فكر می كنند برای اصلاح مربوط به حمل ونقل عمومی كاری از دستشان ساخته نیست. راه حل مشكل مترو، افزایش تعداد واگن ها و خطوط است. راه حل مشكل اتوبوس، توصیه نیست.

اقشاری كه از مترو استفاده می كنند، آن هم در شرایط كرونایی به این معنی است كه نمی توانند پول تاكسی بدهند. نمی توانیم مردم را تقبیح كنیم. زیرا انتخابی ندارند. مانند صف مرغ است كه جگر ما را آتش می زند. آدم 70 ساله بازنشسته باید شش ساعت در صف مرغ بایستد. این افراد مجبورند و گزینه دیگری ندارند.

متروی تهران در روز تعطیل رسمی 200 هزار نفر را سوار می كند. در روزهای عادی تا یك میلیون سوار می كند. مگر چند درصد مردم ماشین دارند كه روی طرح ترافیك صحبت كنیم؟ سال گذشته طلایی ترین زمان ما برای قطع زنجیره دو هفته عید نوروز بود و توانستیم كنترل كنیم و اردیبهشت به 35 مرگ رسیدیم. امسال هم می توانستیم روی تعطیلات نوروز سوار شده و بسیاری از مشكلات را حل كنیم اما متاسفانه نتوانستیم از این فرصت طلایی استفاده كنیم و حتی تشدید شد. برای ماه رمضان هم تمهیداتی داریم و در شهرهای نارنجی و قرمز انجام مراسم، دادن افطاری دسته جمعی و... ممنوع است.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۰:۲۰ - ۱۵/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸