دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

برنامه عملیاتی كاهش طلاق در قم به اجرا درآمده است
 
قم-ایرنا-مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری قم با بیان اینكه طلاق یكی از 5 آسیب اول این استان است، گفت: برنامه عملیاتی تحكیم بنیان خانواده و كنترل و كاهش طلاق برنامه عملیاتی است كه در سطح استان قم در رابطه با كاهش آسیب های اجتماعی اجرا شده است.
برنامه عملیاتی كاهش طلاق در قم به اجرا درآمده است قم-ایرنا-مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری قم با بیان اینكه طلاق یكی از 5 آسیب اول این استان است، گفت: برنامه عملیاتی تحكیم بنیان خانواده و كنترل و كاهش طلاق برنامه عملیاتی است كه در سطح استان قم در رابطه با كاهش آسیب های اجتماعی اجرا شده است.

رضا ملك زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: طلاق به تنهایی آسیب نیست بلكه ناشی از مشكلات و عدم آموزش مهارت های لازم در زندگی توسط خانواده و زوجین می باشد.

وی افزود: در مركز صیانت از بنیان خانواده قم در سال جاری مباحث مربوط به ترغیب جوانان به ازدواج صحیح، آموزش و مشاوره به زوجین، آموزش های حین و بعد از ازدواج و تحكیم بنیان خانواده به تمام زوجینی كه در 5 سال اول زندگی مشترك قرار دارند، ارائه خواهد شد.

به گفته وی، بیش از 60 درصد از طلاق ها در 5 سال اول زندگی اتفاق می افتد كه 70 درصد این پدیده از عدم مهارت های پایه زندگی مشترك نشات می گیرد و علاوه بر آن مسائل اقتصادی و عاطفی نیز نقش مهمی در طلاق ایفا می كند.

ملك زاده یادآور شد: در مركز صیانت از بنیان خانواده قم در طول 5 سال مشاوره در زمینه مسائل اقتصادی، عاطفی و روانی به زوجین ارائه می گردد.

وی تاكید كرد: نهاد خانواده در كشور متولی ندارد و حمایت های لازم از تحكیم و بنیان آن صورت نمی گیرد، اساسی ترین نیاز یك خانواده مسكن می باشد و این برنامه هدفمند در تامین مسكن اجرا نمی شود و نوعا مسكن به عنوان كالای اساسی در سبد زندگی مشترك زوجین در نظر گرفته نشده است.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری قم گفت: در اغلب كشورها یك سوم درآمد خانواده صرف مسكن می شود وضعیت خرید و اجاره بهای مسكن در ایران بیش از درآمد خانواده ها را به خود اختصاص داده است.

وی بیان كرد: از سال 98 برنامه ریزی عملیاتی برای بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان با تعامل و همكاری نهاد حوزه و دانشگاه آغاز شده است.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری قم اظهار داشت: بدلیل فقدان نظام برنامه ریزی در حوزه اجتماعی و فرهنگی و وجود موازی كاری و اتلاف هزینه ها سبب شده تا نظام پاسخگویی در این عرصه عملیاتی نشود.

ملك زاده یادآور شد: به همین منظور و برای پاسخگو كردن نهادهای مختلف در حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی و انجام طرح های عملیاتی سند راهبردی تحول فرهنگی و اجتماعی قم تدوین شده كه یك سند بالادستی و بلندمدت در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی استان خواهد بود.

به گفته وی، برای كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی، اولویت بندی مباحث موجود و ساماندهی فعالان این عرصه، هیات اندیشه ورز استان با حضور افراد صاحب فكر و اندیشه حوزوی و دانشگاهی راه اندازی شده است.

وی اظهار كرد: پیشگیری نوع یك و آگاه سازی عمومی مردم برای جلوگیری از ورود افراد به مرحله آسیب اولویت اصلی استان قم در مبارزه با آسیب های اجتماعی است.

ملك زاده یادآور شد: تا زمانی كه حمایت های لازم از بنیان خانواده انجام نگیرد انبوهی از مشكلات اقتصادی، عاطفی، اعتیاد، استرس، طلاق و سایر تعارضات گریبانگیر آن خواهد بود.

وی ابراز داشت: برای راه اندازی مركز صیانت از بنیان خانواده قم 10 میلیارد تومان پیش بینی شده است و در سال جاری 40 میلیارد تومان اعتبار هم برای اجرای سند تحول فرهنگی و اجتماعی قم اختصاص یافته است.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری قم اظهار داشت: كنترل و كاهش آسیب مناطق حاشیه نشین هم از برنامه های دیگری است كه در مسیر كاهش آسیب ها در دو سال گذشته اجرا شده است.

وی افزود: دو دفتر تسهیل گری در منطقه شهر قائم و امین آباد در همین رابطه تشكیل شده و تلاش می شود توسعه اجتماع محور محله با تعامل روحانیون و مردم را پیش ببرد و تلاش می شود این دفاتر در 10 محله دیگر حاشیه ای هم راه اندزی شود.

ملك زاده گفت: فعال سازی تشكل ها در مناطق حاشیه ای به همراه طرح توسعه و پیشرفت محلات كم برخوردار با همكاری 10 تشكل مردم نهاد در حال انجام است.

وی تصریح كرد: بهبود وضعیت محلات حاشیه ای به عنوان یكی از سیاست های شورای اجتماعی كشور به تصویب رسیده و به ستاد بازآفرینی شهری كشور نیز تاكید شده است تا كلیه خدمات اجتماعی خود را به محلات حاشیه ای سوق بدهد.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری قم اضافه كرد: طرح كنترل و كاهش مفاسد اخلاقی با همكاری 10 نهاد مسئول در حال انجام بوده و این طرح به دلیل شرایط استان به صورت چراغ خاموش در حال انجام است و طرح كنترل و كاهش خشونت خانگی و خیابانی نیز با همكاری دادگستری در حال انجام می باشد.

وی خاطرنشان كرد: تعداد تصادفات منجر به فوت در استان قم بالاست و به همین منظور طرح عملیاتی كاهش تصادفات برای بهبود وضعیت طرح ارتقای فرهنگ ترافیك و رانندگی و ارتقای زیرساخت های فنی و ترافیكی در حال انجام می باشد.

ملك زاده گفت: اجرای طرح ریشه كنی بیسوادی، ارتقای سرمایه اجتماعی و حقوق شهروندی، رعایت حقوق بیماران در مطب های پزشكی و مراكز درمانی و اصلاح فرایند نوبت دهی برای كاهش حضور بیمار در مطب، صیانت از سلامت مردم در ارتقای كیفیت مواد غذایی با نصب دروبین های مدار بسته در كلیه رستورانها و مطبخ ها و كارخانحات موادغدایی، تامین مسكن اقشار مستضعف، ساماندهی پساب فاضلاب، ممنوعیت آبیاری مزارع كشاورزی با پساب و بهداشت نانوایی ها از طرح های مهمی بود كه در سال 99 عملیاتی شد.

برچسب ها
- قم
- رضا ملك زاده
- حقوق شهروندی
- شورای اجتماعی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۴۲ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶