دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

تلاش برای رهایی از یك قرنطینه اجتماعی
 
كرمانشاه - ایرنا - بسیاری از كودكان مبتلا به اتیسم بدلیل تمركز بر یكی از حواس می توانند توانمند شده و یك زندگی عادی داشته باشند به شرطی كه رفتار نامناسب اطرافیان برای آنان قرنطینه اجتماعی نسازد و با تشخیص به موقع والدین از دنیای تاریك و ترسناك اتیسم بیرون آیند.
زهره كریم زاده

تلاش برای رهایی از یك قرنطینه اجتماعی كرمانشاه - ایرنا - بسیاری از كودكان مبتلا به اتیسم بدلیل تمركز بر یكی از حواس می توانند توانمند شده و یك زندگی عادی داشته باشند به شرطی كه رفتار نامناسب اطرافیان برای آنان قرنطینه اجتماعی نسازد و با تشخیص به موقع والدین از دنیای تاریك و ترسناك اتیسم بیرون آیند.

به گزارش ایرنا، بهترین زمان طلایی برای شناخت كودك مبتلا به اتیسم، دوران خردسالی است، یعنی از همان زمان كه كودك نوپا، نخستین ارتباطات اجتماعی خود را برقرار می كند.

كودكی كه نمی تواند ارتباط چشمی برقرار كند و یا همانند دیگر همسالانش بازی كند با بكارگیری صحیح ضمایر بیگانه باشد و یا برای تغییر، مقاومت كند.

كودكی كه بیهوده خنده و یا گریه شدید سر می دهد می تواند مشكوك به این اختلال رشدی - عصبی باشد.

این اختلال كه مغز كودك را در زمینه رفتارهای اجتماعی و مهارت های ارتباطی كم توان می كند در كودكان معمولا از سن 18 ماهگی خود را نشان می دهد و در 24 ماهگی قابل شناسایی است چرا كه پردازش اطلاعات و ادراك را مختل می كند و بر شكل گیری تعامل اجتماعی، ارتباط گیری و رفتارهای انسانی اثر می گذارد.

هنوز علل قطعی برای نوزاد مبتلا به اتیسم بیان نشده است، گاه پای مسائل ژنتیكی به میان می آید و ژن های ویژه ای مقصر شناخته می شوند كه روی كروموزم های 5، 13 و 18 درگیر هستند و منجر به بروز اوتیسم می شوند و گاه صحبت از نقش پروتئین های موجود در مواد لبنی و غلات از جمله پروتئین، كازئین و گلوتن است، گفته می شود مصرف پروتئین های كازئین و گلوتن ممكن است منجر به بروز اوتیسم شود، كه هنوز قطعیت این فرضیه ها اثبات نشده است.

تعداد علائم مشاهده شده در هر كودك بسته به سن و شدت اختلال، متفاوت است، این اختلال كه كودك تا پایان عمر باید با آن دست و پنجه نرم كند اگر به موقع تشخیص داده شود، ناتوانی نیست چرا كه این كودكان با آموزش و توانبخشی بهنگام، می توانند به پیشرفت های خوبی دست پیدا كنند.

مسوولیت والدینی كه فرزند مبتلا به اتیسم دارند دوچندان است، كودك مبتلا به اتیسم بدلیل ناتوانی برای برقراری تعاملات اجتماعی، بیشتر وقت خود را در خانه و در كنار خانواده سپری می كند.

بودن در كنار خانواده اگر با حضور والدین آگاه به این اختلال باشد خوب است و می توان امیدوار بود تا كودك با تشخیص به موقع و همراهی والدین و آموزش از طریق مراكز تخصصی بتواند یك زندگی عادی داشته باشد.

اما حضور در كنار والدین ناآگاه ورق را برمی گرداند و حتی موجب آشفتگی و ناسازگاری بیشتر كودك خواهد شد چرا كه استرس و فشار روانی بالای والدین علاوه بر اینكه به نوعی موجب حس ناامنی كودك در خانه می شود بر افزایش رفتار تحریك پذیری در این كودكان تاثیرگذار است.

300 كودك مبتلا به اتیسم در كرمانشاه شناسایی شد

باید در نظر داشت كه امكان كاهش علائم بیماری با انجام اقدامات آموزشی و توانبخشی برای این كودكان وجود دارد از همین رو اداره كل بهزیستی استان كرمانشاه با راه اندازی مراكز آموزشی در راستای حمایت از كودكان دارای اختلال اتیسم گام های بلندی برداشته است.

به گفته مدیركل بهزیستی استان كرمانشاه، تاكنون 300 كودك مبتلا به این اختلال در استان شناسایی شده اند كه از این تعداد 50 كودك در مراكز آموزشی حمایتی روزانه و مابقی از طریق حمایت های مددكاری از خدمات بهزیستی استان بهرمند هستند.

«دكتر فرحناز محمدی» به خبرنگار ایرنا گفت: مركز حس پنهان واقع در بلوار تاقبستان وظیفه غربالگری و شناسایی كودكان مبتلا به اتیسم را انجام می دهد و در سایر مراكز خدماتی همچون كاردرمانی و گفتار درمانی به مبتلایان اتیسم ارائه می شود.

كاردرمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، روانشناسی، برگزاری كلاس های نقاشی و موسیقی و ارائه برخی آموزش های مدرسه ای به كودكان مبتلا از دیگر خدمات این مراكز است كه در 2 مركز شهید ادبیان و فیاض بخش كرمانشاه ارایه می شود.

در صورتی كه پدر و مادر با آگاهی از علایم، به وجود این اختلال در كودكان خود مشكوك شوند می توانند با مداخله زودهنگام برای غربالگری و تشخیص به مراكز تحت نظارت بهزیستی و یا روان پزشك اطفال مراجعه كنند.

توانبخشی و آموزش یكی از مهمترین عوامل درمان و ارتقا سلامت جسمی و روانی مبتلایان به این اختلال است و خانواده ها با شناخت درست از مشكلات ارتباطی كودكان و تشخیص به هنگام اختلال اوتیسم می توانند در رشد و تكامل كودك خود سهیم شوند و برای كاهش فاصله اجتماعی از این كودكان بكوشند.

برچسب ها
- اوتیسم
- كرمانشاه
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۱۹ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۸