دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

بیرون زدگی دیسك كمر و تنگی نخاع را چگونه درمان كنیم؟
 
یك متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در همدان بیرون زدگی(هرنیاسیون) دیسك كمر و تنگی كانال نخاع را از علل مهم درد كمر و درد اندام های تحتانی دانست.
بیرون زدگی دیسك كمر و تنگی نخاع را چگونه درمان كنیم؟ دكتر عباس بختیاری در گفت و گو با ایسنا، تبیین كرد: درد كمر علل زیادی دارد و اینكه هر دردی به معنای وجود دیسك یا تنگی نخاع كمر باشد، تصور درستی نیست، از طرفی در افراد سالم هم ممكن است در MRI بیرون زدگی دیسك یا تنگی كانال نخاع وجود داشته اما اهمیت بالینی نداشته باشد.

وی افزود: وجود كمردرد ناشی از این دو مشكل همیشه به معنای نیاز به عمل جراحی نیست و در اغلب موارد درمان طبی شامل درمان دارویی، فیزیوتراپی و ایجاد تغییرات در سبك زندگی می تواند مشكل را برطرف سازد.

بختیاری با اشاره به اینكه اگر در مواردی كه درد بسیار شدید و ناتوان كننده باشد و به درمان طبی پاسخ ندهد جراحی مدنظر قرار می گیرد، تصریح كرد: در مواردی كه كمردرد از ابتدا ایجاد نقص عصبی كرده باشد مثلا بی حسی شدید، ضعف حركتی پاها، ایجاد بی اختیاری ادرار و مدفوع باید عمل جراحی انجام شود.

وی خاطرنشان كرد: درمان دارویی به علاوه فیزیوتراپی به عنوان درمان های اصلی و اولیه كاربرد دارند همچنین انجام ورزش های كششی خاص كه طی دوره فیزیوتراپی به بیمار آموزش داده شده و نقش تقویت عضلات اطراف ستون فقرات رو ایفا می كنند، توصیه می شود.

این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات تغییر سبك زندگی، پرهیز از كار و افتادن، ورزش سنگین، نشستن طولانی مدت، كاهش وزن و پرهیز از رانندگی طولانی مدت را برای این افراد توصیه كرد.

وی در پایان یادآور شد: در درازمدت هم انجام ورزش هایی از جمله پیاده روی و شنا و راه رفتن درون استخر و ورزش های سبك به منظور تقویت عضلات باید مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۴۰ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۸