دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

نشست مدیران گروه های آموزشی و روسای مراكز تحقیقاتی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نشست مدیران گروه های آموزشی و روسای مراكز تحقیقاتی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد

نخستین نشست مدیران گروه های آموزشی و روسای مراكز تحقیقاتی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سال نو، با حضور رئیس دانشگاه، معاونان آموزش، درمان، توسعه مدیریت و فرهنگی - دانشجویی، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه با تبریك آغاز سال نو و فرارسیدن ماه مبارك رمضان كه در آستانه آن قرار داریم، مروری بر وضعیت شیوع بیماری كرونا در كشور داشت و از دكتر خراسانی معاون درمان دانشگاه خواست تا مراكز درمانی بویژه بیمارستان های تحت پوشش آمادگی داشته باشند تا در صورت لزوم و نیاز به تخت بستری، در درمان بیماران كرونایی كمك كنند.

وی همچنین از فعالیت های دانشگاه در روزهای پایانی سال گذشته گفت كه پرداخت همه مطالبات تا 29 اسفندماه انجام شده بود، برنامه اصلاح و بازسازی فضای فیزیكی در بخش های مختلف دانشگاه پیشرفت خوبی داشت و همچنان در سال جدید نیز ادامه دارد، ضمن آنكه عملیات اجرایی پروژه های عمرانی دانشگاه كه از سرگرفته شده بود، در سالجاری ادامه خواهد داشت.

دكتر خانكه، با اشاره به تغییر نام دانشگاه كه خواسته دیرینه همه مدیران و همكاران در دانشگاه بوده، افزود: با تغییر نام دانشگاه، گویا حلقه مفقوده نظام سلامت كه رسیدگی به سلامت اجتماعی است، محقق شد و با توجه به توانمندی دانشگاه برای مرجعیت این حوزه، مسئولان در خارج از دانشگاه نیز باید به این باور برسند و برای اثبات آن، نیاز به تغییر نگرش اعضای هیات علمی و مسئولان در داخل دانشگاه است، ضمن آنكه هم راستای آن می توانیم موضوع مرجعیت و سیاستگذاری حوزه توانبخشی را پیگیری كنیم.

رئیس دانشگاه ، واگذاری شبكه تحقیقات سلامت اجتماعی به عنوان یكی از ده شبكه ملی تحقیقات، به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را اتفاق مباركی دانست و از زحمات دكتر خرم خورشید معاون تحقیقات و قائم مقام معاون تحقیقات وزارت بهداشت در این زمینه تشكر كرد.

وی تاكید كرد كه با این ماموریت ها، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، متولی حوزه سلامت اجتماعی است و ابلاغ مقام عالی وزارت برای مسئولیت " رصدخانه اجتماعی كووید 19 "، نشان می دهد كه موضوع كووید، شروع این مسئولیت بوده و لازم است كه متخصصان و اساتید دانشگاه با تغییر نگاه سنتی، خود را قسمتی از این ماموریت بدانند و همه برنامه های خود را به این سمت سوق بدهند.

وی به چهار محور ماموریتی ذكر شده در ابلاغ وزیر محترم بهداشت اشاره كرد و افزود: در كمتر از یك ماه، با همكاری 30 تا 40 نفر از همكاران در دانشگاه، بخش اولیه از نظرسنجی عمومی در ارتباط با واكسن كرونا، انجام و نتایج آن بزودی آماده و برای مقام عالی وزارت ارسال می شود.

دكتر خانكه، دغدغه ابعاد اجتماعی و تاثیرگذاری آن بر كنترل، روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع كرونا را از جمله مواردی خواند كه مورد تاكید ستاد ملی مبارزه با كرونا نیز می باشد و گفت: 86 درصد مرگ ناشی از كرونا مربوط به سالمندان است و دو درصد مرگ ها نیز در میان افراد با بیماری های زمینه ای می باشد، و درحالی كه با هر تجمعی بمناسبت اعیاد و یا عبادت در ماه های محرم و رمضان، آمار مبتلایان و فوت شدگان بیشتر می شود، " بررسی ابعاد اجتماعی كرونا در جامعه " ضروری است، تا با توجه به ابعاد اجتماعی شیوع این بیماری، بتوان مداخلات لازم را برنامه ریزی و اجرا كرد.

وی افزود: با بررسی ابعاد اجتماعی این بیماری، می توان تاثیرات درازمدت، میان و كوتاه مدت مداخلات ستاد ملی مبارزه با كرونا را پیش بینی كرد و براساس انتظاری كه از رصدخانه اجتماعی كووید می رود، باید شواهد علمی تولید شود و در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.

موضوع دیگر كه رئیس دانشگاه با مدیران گروه های آموزشی و روسای مراكز تحقیقاتی در میان گذاشت، برنامه پنج ساله استراتژیك دانشگاه بود كه با طرح این سئوال " تصویر ما از پنج سال آینده چیست ؟ "، گفت: عملكرد هیات علمی ضریب K و ارزیابی آن برای نیازسنجی گروه ها نسبت به جذب هیات علمی، و توجه به ماموریت های دانشگاه در كسب مرجعیت حوزه های سلامت اجتماعی و توانبخشی و بررسی امكانات لازم برای تحقق این اهداف، بسیار حائز اهمیت است.

پیش از سخنان رئیس دانشگاه، دكتر محمدرضا خدایی معاون آموزشی دانشگاه طی سخنانی، با اشاره به ابلاغ وزیر محترم بهداشت و واگذاری مسئولیت رصدخانه اجتماعی كووید 19 به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، همكاری همه گروه ها و مراكز تحقیقاتی برای مشاركت در اجرای ماموریت های این رصدخانه را متذكر شد.

وی، تدوین برنامه پنج ساله استراتژیك دانشگاه را با همكاری گروه ها و مراكز تحقیقاتی امكانپذیر دانست و افزود: همه مدیران گروه ها نسبت به تدوین این برنامه در مجموعه تحت مدیریت خود اقدام كنند.

دكتر خدایی همچنین از مدیران گروه ها و روسای مراكز خواست تا نظرشان را در مورد فرم ترفیع پایه و جا نمایی ساختمان جدید آموزش كه در برنامه های عمرانی دانشگاه پیش بینی شده، اعلام كنند و با توجه به شرایط كرونایی كشور و وضعیت قرمز شهر تهران، در برنامه های كارورزی دانشجویان، تجدید نظر كرده و تغییرات آن را برای مدیریت آموزش دانشگاه ارسال كنند.

دكتر سیدعلی حسینی مدیر گروه كاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با اشاره به واگذاری مسئولیت رصدخانه اجتماعی كووید 19 به دانشگاه كه فرصتی برای دانشگاه محسوب می شود، ورود همه گروه های آموزشی به این عرصه را پیشنهاد كرد.

وی افزود: حتی گروه ها و مراكزی كه به ظاهر مرتبط با كووید نیستند، می توانند این ارتباط را ایجاد كنند و دانشجویان خود بویژه دانشجویان تحصیلات تكمیلی را به این سمت ببرند.

وی همچنین از تهیه پروپوزال یكی از دانشجویان خود در ارتباط با كووید گفت كه می تواند منتج به تولید شواهد علمی خوبی در این زمینه بشود.

دكتر مهرداد فرخی معاون توسعه مدیریت دانشگاه و رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19، از تشكیل این دبیرخانه و امكان مشاركت همه گروه ها در فعالیت های آن بصورت مستقیم و غیرمستقیم گفت.

وی از مدیران گروه های آموزشی خواست تا درصورتی كه طی یك سال گذشته روی مباحث مربوط به كووید، فعالیتی را انجام داده اند، گزارشی از نتایج مربوط به آن، در اختیار دبیرخانه رصدخانه قرار بدهند.

رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19 افزود: نقشه اولیه برای فعالیت رصدخانه تهیه شده و این نقشه راه برای مدیران گروه ها و مراكز تحقیقاتی ارسال می شود تا نظر خود را در خصوص آن اعلام كنند.

دكتر فرخی تصریح كرد كه اعتبارات لازم برای حمایت مالی از فعالیت های گروه ها در ارتباط با رصدخانه، تامین می شود.

وی همچنین از مدیران آموزشی خواست تا در مورد جا نمایی ساختمان جدید آموزش كه مجوز ساخت آن كسب شده، نظر بدهند تا سریعتر نسبت به آغاز عملیات اجرایی این پروژه اقدام شود.

دكتر حسن رفیعی مدیر گروه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه، با تبریك به مناسبت واگذاری مسئولیت رصدخانه اجتماعی كووید 19 به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پیشنهاد داد كه هسته كوچكتری برای این منظور تشكیل شود و موارد در این گروه، نهایی و سپس، اعلام شود.

وی همچنین در مورد برنامه راهبردی دانشگاه نیز برقراری گفتمان راهبردی در میان همكاران را پیشنهاد داد و افزود: برنامه ای كه با همفكری همدیگر تهیه شود، نتیجه داشته و بهتر عملیاتی خواهد شد.

دكتر واحدی مدیر مركز EDC دانشگاه، در ارتباط با برنامه استراتژیك دانشگاه با تاكید بر اینكه مدیران گروه ها باید مستقیما نسبت به برنامه گروه خود اعلام نظر كنند، اظهار داشت: فرم های نظرسنجی در خصوص این برنامه، به گروه ها ارسال شده است و تا آخر این هفته اگر نظرها اعلام شود، می توان تا هفته آینده جمع بندی و برنامه استراتژیك را سریعتر طراحی كرد.

دكتر یونس لطفی مدیر گروه آموزشی شنوایی شناسی دانشگاه، طی سخنانی گفت كه براساس رسالت دانشگاه، باید تمركز بر سلامت اجتماعی باشد، پایان نامه ها جزئی از سلامت اجتماعی شود و همه فعالیت ها با نگرش خاص سلامت اجتماعی اجرا شوند.

وی در مورد تهیه برنامه استراتژیك نیز پیشنهاد داد كه برای تهیه این برنامه، ساختارمند حركت شود تا برنامه قابلیت عملیاتی شدن را داشته باشد.

دكتر فلاحی مدیر گروه پرستاری دانشگاه، فعالیت پیرامون موضوع كووید را مربوط به زمان حال كه در بحران شیوع این بیماری هستیم، دانست و گفت: هم اكنون شش پژوهش در ارتباط با كووید، توسط دانشجویان دكتری و كارشناسی ارشد گروه پرستاری در حال اجراست تا در زمان كوتاهی بتوانیم، نتیجه گیری و اطلاعات آن منتشر شود.

وی در مورد تدوین برنامه استراتژیك گروه ها نیز پیشنهاد داد تا متخصصان این حوزه به كمك مدیران گروه ها بیایند و در نگارش این برنامه، به آنان كمك كنند.

دكتر دلبری رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه، ضمن تشكر از رئیس دانشگاه برای حمایت از برنامه های این مركز تحقیقاتی، مشكلات سالمندان در دوران كرونا را بلحاظ اجتماعی، خیلی بیشتر از مشكلات جسمی آنان دانست و بر ضرورت بررسی ابعاد اجتماعی كووید تاكید كرد.

وی با اشاره به اینكه مركز تحقیقات سالمندی طی یك سال گذشته دوره كرونایی، در بیش از 50 برنامه رادیو و تلویزیونی مشاركت كرده است، پیشنهاد داد: فقط تولید شواهد علمی در خصوص ابعاد اجتماعی كووید، كافی نیست، بلكه اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت رسانه ها بویژه صدا و سیما برای آگاه سازی جامعه، حائز اهمیت است.

رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه، آمادگی این مركز برای اجرای طرح های مشترك با گروه های دیگر را اعلام كرد و افزود: براساس همین سیاست، مقدمات همكاری با گروه پرستاری درحال اجراست.

دكتر فریدون لایقی مدیر گروه بالینی دانشگاه، تغییر نام دانشگاه و در پی آن، واگذاری مسئولیت رصدخانه به دانشگاه را نشان از تثبیت جایگاه علمی دانشگاه در این حوزه ذكر كرد.

وی در مورد برنامه استراتژیك دانشگاه نیز پیشنهاد داد كه چشم انداز دانشگاه مشخص شود، تا گروه ها بتوانند براساس آن چشم انداز، برنامه های لازم برای دستیابی به اهداف ترسیم شده را تدوین كنند.

دكتر راهب مدیر گروه مددكاری اجتماعی دانشگاه، طی سخنانی در این نشست، تدوین برنامه استراتژیك گروه ها را با تمركز بر سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان لازم دانست و گفت: اگر پیش بینی برنامه بر كاهش مشكلات و حفظ سلامت روانی دانشجویان باشد، می تواند در كاهش ترك تحصیل یا افت تحصیلی دانشجویان و همچنین، رشد و شكوفایی استعدادها موثر باشد.

وی در جهت گسترش فعالیت رصدخانه اجتماعی كووید 19، بر تسریع و تسهیل فرآیند اجرای طرح های پژوهشی مربوط به این موضوع، تاكید كرد.

در پایان این نشست، دكتر خانكه رئیس دانشگاه ضمن جمع بندی از نظرها و پیشنهادهای ارائه شده، همه گروه ها را موظف به برگزاری یك جلسه خاص فعالیت های رصدخانه اجتماعی كووید در گروه خود كرد، و اظهار نظر در مورد نقشه راه رصدخانه را از مدیران گروه های آموزشی و روسای مراكز تحقیقاتی، خواست.

وی در مورد برنامه پنج ساله استراتژیك دانشگاه نیز گفت: می توانیم فعلا تا اعلام سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه توسعه هفتم كشور، با همكاری معاونت آموزشی، برنامه قبلی دانشگاه را تقویت كرده و پس از اعلام سیاست های كلان كشور، با كمك و مشورت یك تیم تخصصی، برنامه اصلی را تدوین كنیم.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۱:۱۰ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۴