دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

فعالیت 7 مركز آموزشی و توانبخشی اتیسم در آذربایجان شرقی
 
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، قرگل صحاف امروز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به شعار  امسال روز جهانی اتیسم با عنوان "فراگیری در محیط كار ، چالش ها و فرصت ها در جهانی پساهمه گیر" ، به معرفی این اختلال و مراكز آن در استان پرداخت.

وی، با اشاره به وجود 7 مركز در استان گفت: پنج مركز روزانه آموزشی و توانبخشی در شهرستان های تبریز و عجب شیر با ظرفیت 220 نفر به آموزش و توانبخشی و غربالگری كودكان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم می پردازند. 

وی افزود: یك مركز پیش حرفه ای و حرفه آموزی بالای 14 سال در شهرتبریز و یك مركز اقامت موقت در شهر تبریز جهت آموزش و نگهداری افراد مبتلا به اختلالات طیف اتیسم تحت نظارت بهزیستی فعالیت می كنند.

دكتر صحاف خاطرنشان كرد: اتیسم نوعی اختلال پیچیده و چندوجهی رشد و شكل گیری سیستم عصبی است كه پردازش اطلاعات و ادراك را مختل كرده و بر شكل گیری تعامل اجتماعی ، ارتباط و رفتارهای انسانی اثر می گذارد.

وی ادامه داد: علائم بارز اوتیسم از 1.5 سالگی شروع و قابل تشخیص می باشد و اصلی ترین آنها عدم برقراری ارتباط چشمی، تاخیر در صحبت كردن، عدم برقراری ارتباط اجتماعی و گریز از جمع و انجام كارهای تكرای می باشد كه نیازمند همراهی بیشتر والدین برای شناسایی افراد بیشتر درگیر با آن هستیم.

صحاف با بیان اهمیت مشاوره های كارشناسی اظهار داشت: والدین گرامی با مراجعه به سامانه autism.behzisti.net  می توانند بصورت محرمانه و غیرحضوری با پاسخ به 10 پرسشنامه از اختلالات فرزندان خود آگاه شده و در صورت نیاز به راهنمائی ها و مشاوره های  بیشتر به كارشناسان مربوطه ارجاع داده شوند.  

لازم به ذكر است : از سال 2008 سازمان ملل دوم آوریل را روز جهانی آگاه سازی در باره اتیسم نامگذاری كرده است. هدف از نامگذاری آشنایی با مشكلات افراد دارای اتیسم و دعوت افكارعمومی به همیاری در فرآیند رشد و هم پیوندی آنها با جامعه است و شعار  امسال فراگیری در محیط كار ، چالش ها و فرصت ها در جهانی پساهمه گیر  است.

انتهای پیام/60001
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۲۱:۲۷ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۷