دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

پایان بهار با آغاز واكسیناسیون كرونا
 
سلامت نیوز :واكسیناسیون كرونا در ایران با كندی پیش می رود و تقریبا تاكنون بیش از 250 هزار نفر واكسینه شده اند، در عین حال همه چشم به راه واردات محموله های جدید و آماده شدن واكسن های تولید داخل هستند تا این قطره ها بتوانند حداقل زندگی را قدری به شرایط عادی برگردانند. به گزارش سلامت نیوز به نقل ...
پایان بهار با آغاز واكسیناسیون كرونا
سلامت نیوز :واكسیناسیون كرونا در ایران با كندی پیش می رود و تقریبا تاكنون بیش از 250 هزار نفر واكسینه شده اند، در عین حال همه چشم به راه واردات محموله های جدید و آماده شدن واكسن های تولید داخل هستند تا این قطره ها بتوانند حداقل زندگی را قدری به شرایط عادی برگردانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، داستان كرونا از ماه های گذشته به فصل واكسیناسیون رسیده و رقابتی نفس گیر در این راستا بین كشورها شكل گرفته است. رقابتی كه از همان ابتدا به مسائل سیاسی و اقتصادی گره خورد و به وضوح بی عدالتی در واكسیناسیون كووید 19 را به رخ كشید و همین ماجرا مورد اعتراض سازمان جهانی بهداشت هم واقع شد.

به هر حال كشورهای مختلف به فكر تامین واكسن مورد نیاز برای مردم خود هستند و در این میان نباید از این واقعیت غافل شد كه تولید واكسن كرونا به هیچ عنوان با تقاضای جهانی برابری ندارد.

همین ماجرا باعث می شود كه به طور مثال ایران تعدادی واكسن از یك كشور خریداری كرده و حتی پول آن را هم بپردازد و به دلیل نیاز داخلی، دادستانی آن كشور مانع انتقال محموله دوم واكسن شود.

كندی واكسیناسیون در ایران
با توجه به ورود اولین محموله واكسن كرونا از سبد كوواكس كه شامل 700 هزار و 800 دوز واكسن آسترازنكا آكسفورد ساخت كره جنوبی است، تاكنون یك میلیون و 490 هزار و 800 دوز واكسن كرونا وارد ایران شده است. نكته قابل توجه این است كه این تعداد واكسن با توجه به نیاز هر نفر به دو دوز، فقط برای 745 هزار و 400 نفر كافی خواهد بود.

بر اساس اعلام علی رضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا تا روز 14 فروردین 1400، تعداد 790 هزار دوز واكسن وارد شده و 250 هزار نفر در كشور واكسینه شده و حدود 56 هزار نفر نیز دوز دوم واكسن را دریافت كرده بودند.

بنابراین می توان گفت كه در مجموع تقریبا حدود 306 هزار واكسن وارداتی اعم از یك دوز و دو دوز تزریق شده، تا 14 فروردین 1400 تلقیح شده است.
هرچند آمارها در مورد تلقیح واكسن كرونا در كشور به طور شفاف اعلام نمی شود، اما همین رقم هم نشان از كندی واكسیناسیون كرونا در ایران دارد و این در حالی است كه واكسیناسیون از 21 بهمن 1399 در كشور آغاز شده و ادامه دارد.

عمده ترین دلایل كندی واكسیناسیون
البته یكی از دلایل كندی واكسیناسیون این است كه به طور مثال واكسن «اسپوتنیك وی» روسی كه دو دوز كاملا متفاوت دارد، در برخی محموله ها فقط دوز اول ارسال شده و باید در انتظار دوز دوم ماند تا هر دو دوز واكسن برای یك نفر موجود باشد و سپس به یك نفر تزریق شود.
نكته دیگر كه در مورد كندی واكسیناسیون كرونا مطرح می شود، همان ماجرای رقابت جهانی برای تامین واكسن و همچنین روند كند تولید در كشورهای تولید كننده به دلیل كمبود مواد اولیه است. به هر حال جهان در این مسیر سخت پیش بینی نشده در حال پیمودن مسیری است كه نیازها را برطرف كرده و هزینه آن را هم دریافت كند.
هیچ تولید كننده ای بدون دریافت هزینه و بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و اقتصادی، به نیازهای كشورهای دیگر پاسخ نمی دهد و این یك حقیقت انكار ناپذیر است.

چشم به راه پایان بهار
از طرفی همه چشم به راه پایان بهار 1400 هستند. بهاری كه ممكن است واكسن های تولید داخل به مدد روند واكسیناسیون كووید 19 در ایران بیایند و این كندی را با سرعت جبران كنند.

در این مسیر واكسن های پاستور، بركت، رازی و فخرا پیش تاز هستند. واكسن هایی كه هر كدام در مرحله ای از كارآزمایی بالینی قرار دارند و به نظر می رسد واكسن پاستور كه با همكاری مشترك كوبا تولید شده، زودتر از بقیه واكسن ها به چرخه واكسیناسیون كرونا در ایران وارد شود.

علی رضا رییسی روز 14 فروردین 1400 در این زمینه گفت: احتمالا واكسن پاستور زودتر از واكسن بركت به دست ما می رسد.
در حال حاضر واكسن كوو ایران بركت كه توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال ساخت است در مرحله دوم مطالعات بالینی قرار دارد.
واكسن پاستور كه با همكاری مشترك كوبا ساخته شده احتمالا تا اوایل اردیبهشت 1400 وارد مرحله سوم مطالعات بالینی خواهد شد و هنوز تاریخ دقیقی برای فاز سوم اعلام نشده است.

واكسن رازی كه توسط موسسه واكسن و سرم سازی رازی ساخته می شود نیز در فاز یك مطالعات بالینی قرار دارد. این واكسن سه دوز شامل دو دوز تزریقی و یك دو دوز استنشاقی است.

واكسن فخرا كه توسط وزارت دفاع در حال ساخت است نیز در فاز یك مطالعات بالینی قرار دارد.
همچنین بقیه واكسن های داخلی هنوز كد اخلاق نگرفته و وارد مطالعات انسانی نشده اند.
رییسی روز 14 فروردین درباره روند واكسیناسیون در ماه های آینده نیز اظهار كرد: تا تیر ماه 1400 قطعا به تولید داخلی واكسن كرونا به صورت نیمه صنعتی می رسیم و تا پایان تیر ماه به تولید صنعتی می رسیم. تا قبل از آن، واكسیناسیون فاز یك كه شامل كادر بهداشت و درمان است، تكمیل می شود. همچنین خانه سالمندان و گروه های آسیب پذیر مثل بیماران صعب العلاج واكسینه می شوند. از پاییز به بعد هم سایر گروه ها واكسینه می شوند. انتظار این است كه تا پایان 1400 كل گروه هدف را واكسینه كنیم.

سالمندان چشم به راه هوای تازه
نكته قابل تامل در روند عجیب واكسیناسیون كرونا در كشور، عدم توجه به سالمندانی است كه بسیاری از آنها به بیماری های زمینه ای از جمله پرفشاری خون، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و غیره مبتلا هستند.

بسیاری از سالمندان در این یك سال و چند ماه در منازل مانده و كمتر بیرون آمده اند. این كه برخی معتقدند «سالمندان می توانند فعلا در منزل بمانند»، ناشی از القای تفكر نادرست است. جامعه ایرانی به نفس پدرها و مادرها دل گرم است و این بی توجهی به واكسیناسیون گروه های پرخطری مانند سالمندان و بیماران زمینه ای، بر خلاف سند ملی واكسیناسیون كووید 19 رخ داده است.

هرچند واكسیناسیون در خانه های سالمندان با همان تعداد واكسن هایی كه وارد شده بود، آغاز شد و ادامه پیدا كرد، اما نكته قابل تامل این است كه سلامت روان جامعه و بسیاری از نیروهای جوانی كه مشغول به كار هستند، در گرو سلامت سالمندانی است كه در منازل خود حبس شده و در انتظار واكسن هستند.
همه ما به امید زنده ایم و در طول این یك سال و چند ماه جدال نابرابر با ویروس كرونا، همین امید همه را زنده نگه داشته است. ولی كندی روند واكسیناسیون و تامین واكسن و همچنین بی تدبیری هایی كه منجر به شكل گیری خیز چهارم بیماری كووید 19 در كشور شده در كنار مشكلات اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته و وضعیت را ناخوش كرده است.
با این حال باید منتظر ماند تا روزهای روشن بدون كرونا از راه برسد.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۲:۴۱ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۹