دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

یك چهارم مرگ های روزانه كشور به خاطر كروناست
 
معاون كل وزیر بهداشت گفت: با مرگ روزانه 250 نفر براثر كرونا، حدود 25 درصد كل مرگ های كشور ناشی از این ویروس است.
ایرج حریرچی به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی معاون كل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در نشست پویش اطلاع رسانی مقابله با كرونا در ارتباط آنلاین با سازمان های اقتصادی فعال در حوزه اطلاع رسانی كرونا گفت: اكنون نگران موج چهارم كرونا هستیم. پیش بینی این است كه وضعیت بدتر می شود، فوتی بالای 200 نفر ناشی از كرونا را اكنون داریم. در حالت عادی حدود هزار نفر روزانه در كشور فوتی داریم، در واقع 250 فوتی كرونا یعنی 25 درصد كل فوتی های كشور و این رقم كمی نیست.

وی افزود: اینكه وزیر بهداشت می گوید تعداد كشته ها بیشتر می شود حتی ممكن است از پاییز كه بالای 400 فوتی رسیدیم هم بدتر شود همه این افراد خواهر برادر، پدر، مادر و همسر یك نفر هستند، وقتی جان كسی از بین می رود همه ما مورد سوال قرار می گیریم، نیاز هست مردم را متقاعد كنیم كه همكاری كنند. در لایه هایی از مردم موفق بودیم اما در لایه هایی از مردم یا به علت نیازهای اقتصادی یا مشكل انتقال مفهوم و مشكل ایجاد باور نتوانستیم مردم را قانع كنیم.

معاون كل وزیر بهداشت گفت: در شرایطی كه اسفند و 6 ماه دوم سال 99، تعطیلی فعالیت حضوری دانش آموزان، معلمان، دانشجویان، استادان، منع تردد شبانه، شهرهای قرمز، محدودیت های سفر و تعطیلی های برخی ادارات را داشتیم اما كاهش تردد مردم حدود چهار درصد نسبت به قبل از كرونا بود در واقع اتفاق خاصی نیفتاده است مردم به كوه و جنگل و خانه های هم رفته اند. در واقع اگر 35 درصد مردم خوب عمل می كنند یك تعدادی بدتر از قبل رفتار می كنند.

وی افزود: درخواست تقاضامندانه ما این است به طریقی روشن تر و با بیانی هنری تر و مردم پسندتر مفاهیم پیشگیری از كرونا را به مردم انتقال دهیم. عملیات اطلاع رسانی در قالب پویش یكپارچه اطلاع رسانی سراسری برای غلبه بر كرونا اجرا می شود. با اقداماتی كه در این شرایط سخت انجام می شود در دوران پساكرونا برای سازمان هایی كه در این زمینه همكاری می كنند، این اقدامات حتی از تبلیغات مستقیم مفیدتر است و پس از كرونا نیز برای این سازمان ها منافع دارد.

حریرچی گفت: سلامت مردم اعم از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی بیش از همه موثر از عوامل اجتماعی و اقتصادی مثل درآمد، توزیع مناسب درآمد، میزان اشتغال و بهره مندی مردم از مسكن و تفریح مناسب، اعتیاد، طلاق و بیكاری است. همه اینها در سلامت مردم تاثیر دارد و بیراه است كه فكر كنیم همه مسائل بهداشت و درمان كشور را با خدمات سلامت و اقدامات وزارت بهداشت و دولت می توان رفع كرد.

وی ادامه داد: هر حوزه باید كار خود را انجام دهد، افزایش سرانه ملی هر كشور یا افزایش سواد زنان هر كشور رابطه مستقیم و افزایش طول عمر و كیفیت زندگی و عدم بیماری افراد یك جامعه ارتباط دارد، در دوره كرونا، این مسائل تشدید شده، هنگام بروز كرونا هیچ یك از جوامع آمادگی مقابله با كرونا را نداشتند. در این میان انسجام مدیریتی، دسترسی به منابع، سرمایه اجتماعی و میزان اعتماد اجتماعی بین دولت و مردم تعیین كننده اصلی در موفقیت مقابله با كرونا است.

معاون كل وزارت بهداشت گفت: اكنون نحوه مدیریت كرونا و میزان مرگ و میر و كاهش تاثیرات آن در زندگی روزمره به عنوان عامل سنجش كارایی و توسعه اجتماعی كشورهاست كه با این معیارها سنجیده می شود. در این بین سازمان هایی كه توانسته اند با وجود مشكلات مردم، در این زمینه فعال باشند از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر، تبعات كرونا شاید از پیامدهای جنگ جهانی اول و دوم، بحران های اقتصادی بشتر باشد زیرا تعداد كشته های یك ماه پیش آمریكا از مجموع كشته های دو جنگ جهانی اول و دوم، جنگ ویتنام و حادثه 11 سپتامبر بیشتر بوده است. كشوری كه اگر در یك گوشه دنیا وقتی یك سربازش كشته شود لشكركشی چند 10 میلیارد دلاری انجام می دهد تا آن فوت جبران شود، این چنین گرفتار شده است.

حریرچی افزود: در ایران زمانی گرفتار كرونا شدیم كه دو سال پیاپی رشد اقتصادی منفی حدود منفی پنج درصد را تجربه كرده بودیم بعد از آن بود كه وارد بحران كرونا شدیم؛ در شرایطی كه رشد اقتصادی منفی تورم بالای 40 درصد را تجربه كردیم. مشكلات كاهش اشتغال را داشتیم، نرخ برابری ارز با ریال تغییر كرده بود و در اوج تحریم كه می خواستند ملت ایران را به زانو درآورند و همه را تحت فشار قرار دادند، با بحران كرونا مواجه شدیم. می گویند با دست و پای بسته در این اقیانوس شنا كنید، شاید بشود این كار را كرد اما اگر پارچه ای هم جلوی دهان آدم ببندند دیگر كار خیلی سخت می شود.

وی گفت: وقتی ماسك و ونتیلاتوری را كه می خواهیم وارد كنیم هم توقیف می كردند، كار سخت می شود، با توجه به كرونا و اثرات آن نقش سازمان ها در حمایت از مردم بسیار ضروری است. مقابله با این مشكلات بدون كمك خیریه ها، مردم و سازمان های بزرگ از عهده وزارت بهداشت و دولت برنمی آید، این اقدام هم به عنوان نقش اجتماعی سازمان ها و هم به عنوان تبلیغات برند آنها می تواند مطرح شود.

معاون كل وزیر بهداشت افزود: در اكثر ایالات آمریكا 70 درصد بیمارستان ها توسط سازمان های خیریه و غیرانتفاعی ایجاد و مدیریت می شود. دولت كمتر از 30 درصد بیمارستان ها را اداره می كند. در ایران نیز در این راهی كه طی كردیم از حمایت سازمان های مردم برخوردار بوده ایم در ادامه هم انتظار این حمایت را داریم.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۱:۳۵ - ۲۳/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۵