دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

وضعیت كرونا از "قرمز" هم فراتر خواهد رفت
 
دكتر ایرج حریرچی در پویش ملی اطلاع رسانی مقابله با كرونا، گفت: سلامت موضوعی چند وجهی و مرتبط با سایر مسائل اجتماعی است و سلامت مردم از تمام منظرها بیش از 80 درصد وابسته به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است كه خارج از حوزه بهداشت و درمان رخ می دهد؛ مثل میزان درآمد ملی آن (...)
معاون كل وزارت بهداشت ضمن تشریح روند فعلی گردش ویروس كرونا در كشور، بر لزوم اطلاع رسانی گسترده به منظور انتقال مفاهیم پیشگیری از كرونا با بیانی مردمی، تاكید كرد.
وضعیت كرونا از
دكتر ایرج حریرچی در پویش ملی اطلاع رسانی مقابله با كرونا، گفت: سلامت موضوعی چند وجهی و مرتبط با سایر مسائل اجتماعی است و سلامت مردم از تمام منظرها بیش از 80 درصد وابسته به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است كه خارج از حوزه بهداشت و درمان رخ می دهد؛ مثل میزان درآمد ملی آن كشور، توزیع عادلانه درآمد، اشتغال مردم، بهره مندی از مسكن و تفریح مناسب، اعتیاد، طلاق و... همگی در سلامت موثر است و بی راهه است كه فكر كنیم همه مسائل بهداشت و درمان كشور را  با مدیكالیزیشن و پزشكی می توان رفع كرد. هر حوزه باید كار خود را انجام دهد و ثابت شده كه افزایش سرانه درآمدی هر كشوری یا افزایش سواد عمومی هر كشوری رابطه مستقیمی با افزایش طول عمر، كیفیت زندگی و عدم بیماری افراد جامعه دارد.

وی افزود: در دوره كرونا این موضوع تشدید شد، هیچ كشوری آمادگی مقابله با كرونا نداشت و انسجام مدیریتی، دسترسی به منابع، سرمایه اجتماعی و میزان اعتماد اجتماعی بین مردم و مردم با دولت تعیین كننده اصلی در موفقیت مدیریت كرونا بود؛ به طوری كه اكنون مدیریت مقابله با كرونا و میزان موفقیت در آن و كاهش اثرات منفی آن به عنوان یك سنجش اصلی كارآیی حكومت و میزان توسعه اجتماعی كشورها است. 

حریرچی ادامه داد: در این بین سازمان هایی كه توانستند در شرایطی كه مردم ایران و جهان دچار مشكل شدند و سخت ترین دوران  100 سال اخیر خود را گذراندند ایفای نقش سازمان ها در این شرایط مشكل مهم است.  بعد از دو سال پیاپی رشد منفی اقتصادی، وارد بحران كرونا شدیم آنهم در شرایطی كه در اوج تحریم ها بودیم، رشد اقتصادی منفی داشتیم، تورم، مشكلات ناشی از كاهش اشتغال و... را تجربه كردیم. به تعبیری شنای با دست و پای بسته و با چشمان بسته انجام دادیم. در این شرایط سخت كه 3 سال پی در پی شرایط اقتصادی خوبی نداشتیم در مواجهه با كرونا نقش سازمان ها در حمایت از مردم بسیار ضروری است و نه تنها وزارت بهداشت از پس آن بر نمی آید بلكه كل دولت و نظام هم بر نمی آید و باید مردم و سازمان های بزرگ و خیریه ها هم كمك كنند. اینكار هم نقش اجتماعی سازمان ها را نشان می دهد و هم می تواند وسیله ای برای تبلیغ آنها باشد.

حریرچی تاكید كرد: الان در اكثر ایالت های آمریكا 70 درصد بیمارستان ها توسط سازمان ها و افرادی ایجاد شده است كه غیر انتفاعی هستند و افراد از منابع خود بیمارستان تاسیس كردند و این موضوع برای دانشگاه ها هم برقرار است. ما در این راه از حمایت همراهان پویش ملی كرونا بهره مند بودیم و دستبوس همراهان خود هستیم و در ادامه راه هم نیاز به این همراهی داریم.

معاون كل وزارت بهداشت با اشاره به بروز موج چهارم كرونا، اظهار كرد: وضعیت احتمالا از وضعیت فعلی هم بدتر شود و در شرایطی هستیم كه وزیر بهداشت هم می گویند وضعیت از قرمز هم فراتر خواهد رفت و ممكن است آن پاییز و آبان سیاه را كه مرگ و میر تا حدود 500 نفر افزایش یافت را تجربه كنیم و این در حالی است كه ما در قبال كوچك ترین آسیب به مردم مسئولیم و اكنون با جان انسان هایی سر و كار داریم كه هر كدام عزیز یك خانواده هستند.

وی افزود: این موضوع نیازمند متقاعدسازی مردم است. ما در لایه هایی از مردم موفق بودیم ولی لایه هایی از مردم یا به دلیل نیاز اقتصادی یا به دلیل مشكل ایجاد باور عملكرد مناسب نتوانستیم كاری كنیم. در شرایطی كه در شش ماهه دوم سال 99 حدود 25 درصد كشور كه در حوزه مدارس و دانشگاه ها هستند با جمعیت 16 میلیونی دانش آموزان و حدود 4 میلیونی دانشجویان تعطیل فیزیكی بودند و منع رفت و آمد ساعت 9 شب تا 4 صبح، محدودیت سفر و... داشتیم ولی میزان كاهش تردد مردم فقط  4 الی 10 درصد نسبت به شرایط قبل از كرونا كاهش یافته است. یعنی اگر مردم از سفر منع شدند به جای آن به كوه یا منازل هم رفتند.  اگر 30 تا 35 درصد بسیار خوب رعایت می كنند اما برخی  حتی نسبت به قبل هم بدتر رفتار می كنند.

حریرچی افزود: درخواست شفاف ما این است كه با كمك شما همیاران عملیات اطلاع رسانی را با بیانی مردمی مفاهیم پیشگیری از كرونا را انتقال دهیم. اطلاع رسانی باید در سطح گسترده تر انجام شود و این كار پویش ملی اطلاع رسانی برای غلبه بر كرونا در سراسر كشور اجرا خواهد شد. از شركت فولاد مباركه اصفهان، شركت ملی مس ایران، سازمان منطقه آزاد قشم و كیش،  شركت فولاد هرمزگان و... تشكر می كنم و از سایر شركت ها هم می خواهم برای مسئولیت اجتماعی خود در این مسیر از ما حمایت كنند تا گام های بلندی برای اطلاع رسانی مردم انجام دهیم. با اقداماتی كه در این مدت انجام دهید در پسا كرونا ارزش افزوده بیشتری كسب خواهید كرد و از تبلیغات مستقیم هم موثرتر خواهد بود.

|
منبع خبر:
روزنامه رسالت
   تاریخ: ۱۱:۲۶ - ۲۳/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۱