دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

تشخیص زودهنگام اتیسم منجر به اقدامات مداخله ای موثر می شود
 
تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: تشخیص و مداخله زودهنگام در سن پایین در مورد بسیاری از بیماری ها از جمله طیف اتیسم اهمیت دارد، زیرا اگر بیماری در سن پایین شناخته شود، اقدامات مداخله ای موثر را می توان انجام داد و مبتلایان به اتیسم را به زندگی طبیعی نزدیك كرد تا فرد به خود اتكا كند.
تشخیص زودهنگام اتیسم منجر به اقدامات مداخله ای موثر می شود تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: تشخیص و مداخله زودهنگام در سن پایین در مورد بسیاری از بیماری ها از جمله طیف اتیسم اهمیت دارد، زیرا اگر بیماری در سن پایین شناخته شود، اقدامات مداخله ای موثر را می توان انجام داد و مبتلایان به اتیسم را به زندگی طبیعی نزدیك كرد تا فرد به خود اتكا كند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، محمد مهدی ناصحی روز دوشنبه در مراسم معرفی پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی برای مبتلایان اتیسم كه در سازمان بیمه سلامت برگزار شد، افزود: اتیسم طیفی از بیماری است. امكان دارد كه فرد فقط اختلال محدود شناختی و ارتباطی داشته یا طیفی از بیماری داشته باشد كه غیرقابل تحمل برای فرد یا خانواده او باشد. هرچه درمان دیرتر شود، تاثیرگذاری كمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: بیمه ها باید در این زمینه و در مورد بیماری های صعب العلاج در كنار مردم باشند. این بیماری ها در طول زندگی در كنار خانواده قرار دارد. فردی كه دچار سرطان شده، اگر با این هزینه ها وارد درمان و تشخیص شود، باید هزینه های فراوانی پرداخت كند. این نگاه در سازمان بیمه سلامت وجود دارد كه در مباحث دیگر نیز وارد شده و دغدغه بیماران را كم كنیم.

ناصحی گفت: همكاری نزدیكی با جامعه اتیسم داشتیم و به این موضوع وارد شدیم، اما هیچ منبع اعتباری دریافت نكردیم و از منابع خودمان این اقدام را انجام دادیم. وقتی این موضوع را به وزیر بهداشت و رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام كردیم، استقبال و حمایت شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار كرد: اعتبار 100 میلیاردی اول در مورد توانبخشی را با همكاری سازمان بهزیستی امسال دریافت كردیم و حدود هزار بیمار و معلول بهزیستی را تحت پوشش قرار می دهیم كه به صورت آزمایشی در دانشگاه توانبخشی در حال اجراست. امیدواریم توانبخشی را در همه رده ها تحت پوشش بیمه قرار بدهیم.

وی افزود: تلاش ما این است كه افزایش تعرفه ها منجر به افزایش پرداختی از جیب مردم نشود. از زمانی كه بحث افزایش تعرفه آغاز شد، گفتیم كه نباید پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا كند.

ناصحی بیان كرد: امیدوار هستیم كه گام اول در پوشش خدمات توانبخشی مبتلایان به اتیسم موفق باشد. این نوید را به خانواده های مبتلایان به اتیسم می دهیم كه در كنار آنها هستیم و تلاش می كنیم مشكلات آنها را كمتر كنیم.

اوتیسم نوعی اختلال تاثیرگذار بر رشد طبیعی مغز است و آن را نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی تعریف می كنند كه با رفتارهای ارتباطی و كلامی غیرطبیعی مشخص می شود.
این اختلال كه تا پیش از سه سالگی بروز می كند و علت اصلی آن هنوز مشخص نیست بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تاثیر می گذارد و ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای مبتلایان دشوار می كند.

برچسب ها
- محمد مهدی ناصحی
- بیمه سلامت
- اوتیسم
- توانبخشی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۶:۵۷ - ۲۳/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴