دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

اسكان اضطراری آوارگان از برنامه های اقتضایی هلال احمر است
 
تهران - ایرنا - دبیركل جمعیت هلال احمر گفت: طبق ماده چهار اساسنامه این جمعیت، اسكان اضطراری و پذیرش آوارگان، مهاجران و پناهندگان در زمان جنگ و برخوردهای مسلحانه از جمله برنامه های اقتضایی هلال احمر است.
اسكان اضطراری آوارگان از برنامه های اقتضایی هلال احمر است تهران - ایرنا - دبیركل جمعیت هلال احمر گفت: طبق ماده چهار اساسنامه این جمعیت، اسكان اضطراری و پذیرش آوارگان، مهاجران و پناهندگان در زمان جنگ و برخوردهای مسلحانه از جمله برنامه های اقتضایی هلال احمر است.

محمدحسن قوسیان مقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا و در پاسخ به این سوال كه هلال احمر چه برنامه های برای اسكان احتمالی آوارگان و پناهندگان خارجی در حوادث و سوانح منطقه ای دارد، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یكی از اعضای فعال نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر بشمار می آید و بر اساس ماموریت و اهداف از قبل تعیین شده، مسئولیت پاسخگویی در حوادث و سوانح را بر عهده داشته و عملیات های بشردوستانه را در راستای كاهش آلام بشری به انجام می رساند.

وی توضیح داد: با توجه به موقعیت استراتژیك جمهوری اسلامی ایران وجود بحران های منطقه ای و بروز مخاصمات و درگیری های مسلحانه در منطقه خاورمیانه، قفقاز، آسیای میانه و آسیای غربی، از جمله برنامه های پاسخگویی به سوانح، جمعیت هلال احمر آمادگی برای مقابله با بحران ورود مهاجران و پناهندگان به داخل مرزهای جغرافیایی كشور را دارد كه در صورت ضرورت اسكان اضطراری و پذیرش آوارگان مهاجران و پناهندگان در زمره برنامه های اقتضایی هلال احمر قرار دارد.

دبیركل جمعیت هلال احمر ادامه داد: حسب سوابق و تجارب گذشته جمعیت هلال احمر در پذیرش پناهندگان افغانی و عراقی در طول سالیان متمادی به خصوص در سال های 1358-1370-1380-1382 برنامه های متنوع و مفصلی را به اجرا درآورد و با ایجاد اردوگاه های مختلف در نقاط صفر مرزی و همچنین در استانهای مرزی با عراق و افغانستان پذیرای جمع كثیری از آوارگان عراقی و افغانی بوده است.

قوسیان مقدم اضافه كرد: این اردوگاه ها پس از حمله آمریكا به عراق و افغانستان در نقاط مرزی ایجاد شد و جمعیت هلال احمر خدمات شایان توجهی اعم از اسكان توزیع اقلام امدادی و غذایی آب و بهداشت، بهداشت محیط خدمات درمانی و پزشكی حمایت های روانی و نظایر آن را به پناهندگان و آوارگان ساكن در اردوگاه ها ارائه كرده است.

وی افزود: همچنین در امر اسكان و تهیه اقلام ضروری برای پناهندگان از كمك های اعضاء نهضت شامل كمیته بین المللی صلیب سرخ، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و جمعیت های ملی اهداء كننده نیز استفاده می كنیم و از همكاری های سازمان های بشردوستانه و آژانس های سازمان ملل برای تقویت ارائه خدمات مان بهره می بریم.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می كوشد تا به اهدافی كه در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسكین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و كوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اكنون در زیر مجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكی، یك معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یك شركت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یك مؤسسه علمی كاربردی و یك مركز پزشكی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می كند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از 90 سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حركت كرده است.

طبق ماده چهار اساسنامه جمعیت هلال احمر در زمان جنگ و در تصادمات و برخوردهای مسلحانه، جمعیت و عوامل امدادی آن طبق مقررات ملی و بین المللی و مصون از هرگونه ممانعت و یا تعرض دستجات متخاصم، بی طرفانه به كمك مجروحین و آسیب دیدگان و پناهندگان و آوارگان و اسراء و جستجوی مفقودالاثرها شتافته و به طرفین درگیر به نحو یكسان و بدون هرگونه تبعیضی كمك های انسانی خود را عرضه می نماید و طرفین متخاصم مكلف به احترام و همكاری با جمعیت و عوامل آن می باشند.

اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر شامل بی غرضی (Impartiality)، بی طرفی (Neutrality)، استقلال (Independence)، خدمت داوطلبانه (Voluntary Services)، بشردوستی (Humanity)، یگانگی (Unity) و جهانشمولی (Universality) است.

برچسب ها
- اختصاصی ایرنا
- كمییسیون عالی آوارگان سازمان ملل متحد
- دبیركل جمعیت هلال احمر
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۱ - ۱۴/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۸