دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

2 هزار و 800 شغل برای مددجویان بهزیستی تهران در سال گذشته ایجاد شد
 
تهران- ایرنا- مدیركل بهزیستی استان تهران گفت: سال گذشته، 2هزار و 836 مورد شغل جدید برای مددجویان تحت پوشش این بهزیستی ایجاد شد.
2 هزار و 800 شغل برای مددجویان بهزیستی تهران در سال گذشته ایجاد شد تهران- ایرنا- مدیركل بهزیستی استان تهران گفت: سال گذشته، 2هزار و 836 مورد شغل جدید برای مددجویان تحت پوشش این بهزیستی ایجاد شد.

به گزارش ایرنا از بهزیستی تهران، امین شاهرخی روز سه شنبه در این باره اظهار داشت: همچنین چهار هزار و 139 مورد نیز در سامانه اشتغال ثبت شده اند كه این نشان دهنده رونق اشتغال در سال 1399 بوده است.

وی افزود: با وجود سایه افكنی كرونا، برنامه و طرح های این نهاد اجرایی شده است و باید در تحقق شعار سال 1400 كه تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است، گام های عملی برداریم و سهم خود را در این مقوله به بهترین نحو ممكن اجرایی كنیم.

افتتاح مراكز مثبت زندگی

مدیركل بهزیستی استان تهران از راه اندازی 208 مركزمثبت زندگی در سال پیش به عنوان فعالیتی شاخص نام برد و تصریح كرد: این تعداد از مراكز مثبت زندگی استان تهران همزمان با سراسر كشور با حضور ویدئو كنفرانسی رئیس جمهوری افتتاح شد.

شاهرخی در ادامه بیان داشت: مراكز مثبت زندگی ویژگی های خاص و منحصر بفردی چون مشاركت های مردمی، محله محوری، تسهیل دسترسی، خانواده محوری، مددكار محوری، توجه به دولت الكترونیك، ارتقای سلامت اجتماعی، اجرای طرح های غربالگری و مشاوره ژنتیك دارند كه در دویست و هشت محله از استان تهران شروع به كار كردند.

شاهرخی در حوزه امور پیشگیری به راه اندازی مركز درمان زخم باز معتادان متجاهر شرق استان در شهرستان ورامین اشاره كرد و بیان داشت: در این مركز متعادین كارتن خواب از سطح شهرستان های هفت گانه شرق استان شامل ورامین، پیشوا، قرچك، پاكدشت، فیروزكوه، دماوند و پردیس جم آوری شده و پس از ساماندهی به درمان آن ها مبادرت ورزیده می شود.

وی در توضیح یكی دیگر از برنامه های حوزه پیشگیری افزود: راه اندازی مركز جامع بازتوانی اعتیاد در شهرستان رباط كریم خدمتی دیگر از سازمان بهزیستی است كه در این منطقه سرویس دهی خود را شروع كرد.

شاهرخی در ادامه بیان داشت: بررسی های متعددی نشان داده كه در درصد بالایی از معلولیت ها منشأ ژنتیكی دارند و از این رو سازمان در پی حل این مشكل برآمده و انجام مشاوره های ژنتیك برای خانوارهای بالای سه معلول را در سال گذشته در همه شهرستان های شانزده گانه استان تهران انجام داده ایم.

فعالیت های حوزه توانبخشی

مدیركل بهزیستی استان تهران در تشریح شاخص ترین برنامه های انجام شده توسط حوزه امور توانبخشی به اجرای طرح C.B.R اشاره كرد و اظهار داشت: این طرح كه توانبخشی مبتنی بر جامعه است كه در روستاها انجام می شود در محلات هرندی و باغ آذری شهر تهران به منظور ساماندهی آسیب های اجتماعی به مرحله اجرا در آمدند كه نتایج و بركات آن تا حد زیادی ملموس است.

وی افزود: در محله های، گل حصار و خاك سفید نیز این طرح در مراحل اولیه است كه می توان از آن به عنوان یكی از طرح های موفقیت آمیزی كه در سال 1400 كه به مرحله اجرا در می آیند، اشاره كرد.

این مسئول به ثبت اطلاعات دانشجویان نیز در سامانه اختصاصی دانشجویی كه خاص این پروسه است هم اشاره كرد و بیان داشت: در بهزیستی استان تهران قریب یكهزار و چهارصد دانشجوی دارای معلولیت مورد حمایت هستند و از خدمات فرهنگی بهره مند می شوند.

شاهرخی واكسیناسیون افراد مقیم و مستقر در مراكز نگهداری در سال گذشته از بیماری آنفولانزا را اقدامی شاخص بر شمرد و بیان داشت: كمیته ای با عنوان مبارزه با بیماری های واگیردار شكل گرفته كه علاوه بر رصد، شناسایی و مواجهه با این نوع از بیماری ها مدیریت آن ها را نیز انجام می دهد كه در سال گذشته واكسن آنفولانزا در تمام مراكز نگهداری به اعضای جامعه هدف تزریق شد.

وی گفت: در ماه های پایانی سال گذشته بخشی از جامعه هدف سازمان در آسایشگاه خیریه كهریزك واكسن كرونا دریافت كرده اند كه این روال در سال جدید نیز برای دیگر مددجویان عضو سازمان بهزیستی با رعایت شیوه نامه ها و موازین مختلف در حال انجام است.

فعالیت های حوزه مشاركت های مردمی

شاهرخی با اعلام چند مورد از شاخص ترین مباحث حوزه مشاركتهای مردمی بیان داشت: نزدیك به 31 میلیاردریال ارزش بن های خرید كالا است كه در اختیار مددجویان استان قرار گرفت.

وی افزود: 250 دستگاه تبلت ازطریق یكی از موسسه ها به ارزش تقریبی قریب هشت میلیارد ریال تهیه شد و به دانش آموزان نیازمند جامعه هدف اهداء شد.

مدیركل بهزیستی استان تهران از واگذاری یكهزار و 252 واحد مسكونی شهری و روستایی خبر داد و افزود: در این موضوع برش استانی بهزیستی در استان، 620 بوده كه واگذاری مسكن در تهران بیش از دو برابر برش استانی تعیین شده محقق گردیده است.

فعالیت های حوزه اجتماعی

مدیركل بهزیستی استان تهران در تشریح برخی از فعالیت های حوزه اجتماعی گفت: یك هزار و 293 نفر در سامانه ملی فرزندپذیری برای پذیرش فرزند در سال 1399 ثبت نام كرده اند كه شرایط آنها در حال بررسی است.

شاهرخی اظهار داشت: سال گذشته 316 كودك به خانواده ها واگذار شد كه از این تعداد 152 دختر و 164 پسر بود.

وی افزود: تعداد كودكان واگذار شده به متقاضیان فرزندپذیر در مقطع سنی زیر 2 سال 268 كودك و بالای 2 سال 48 كودك بود.

مدیركل بهزیستی استان تهران ادامه داد: همچنین تعداد كودكان واگذار شده نیازمند پیگیری درمانی نیز 198 مورد بود همچنین 360 پرونده در كمیته های تخصصی فرزندپذیری مطرح شده است.

شاهرخی گفت: تعداد پرونده های كودكان قابل واگذاری شیرخوارگاه ها، خانه های كودكان و نوجوان كه در كمیته فرزندپذیری بهزیستی استان تهران جهت بررسی و تایید نهایی مطرح شد 327 مورد بود.

شاهرخی در خصوص اورژانس اجتماعی گفت: مجموعه اورژانس اجتماعی با اولویت مداخلات اجتماعی، روانی و مددكاری قبل از مداخلات پلیسی و قضایی ایجاد شده است كه شهروندان می توانند از طریق تماس با خط 123 با كارشناسان و مددكاران مستقر ارتباط مستقیم برقرار كنند.

این مسئول در ادامه اظهار داشت: به طور میانگین، در تهران قریب به هزار تماس تلفنی دریافت می كنیم كه تعداد تماس هایی كه به عملیات و حضور در منطقه ختم می شود، در شرایط متفاوت، مختلف است.

مدیركل بهزیستی استان تهران اظهار كرد: در یك سال اخیر كه مردم بیشتر زمان خود را در خانه قرنطینه بودند و بسیاری از تفریحات لفو شده بود، میزان تماس های ما درباره مشكلات خانوادگی و خشونت های خانگی افزایش یافته بود.

شاهرخی افزود: در استان تنها 18 پایگاه و 24 خودرو داریم؛ بنابراین توانایی و وقت پاسخگویی به همه نیازها را نداریم و باید از لحاظ ساختاری و زیربنایی توسعه یابیم.

وی از برگزاری دوره های مختلف آموزشی در این حوزه به عنوان فعالیتی هوشمند نام برد و اظهار داشت: برگزاری دوره های مختلف و آزمون های متنوع در عرصه فعالیت های حوزه حمایتی و اجتماعی بهزیستی موجب تسلط روحیه علمی و افزایش كارایی برپایه دانش و فناوری های نوین می شود كه می تواند آینده این حوزه را بیمه سازد.

برچسب ها
- مستمری مددجویان
- شهر تهران
- مراكز مثبت زندگی
- مسكن
- اداره كل بهزیستی استان تهران
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۴۰ - ۲۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲