دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

دواجو؛ مرهم بیماران و میانبر رسیدن به دارو
 
این روزها كرونا چتر سنگین خود را بیش از گذشته در سراسر دنیا و كشور ما گسترده است بطوری كه هر روز شمار زیادی را مبتلا و یا به كام مرگ می فرستد، دراین میان داروخانه ها شلوغ تر و پر بیمارتر ازهمیشه است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مركز خراسان رضوی، وارد یكی از داروخانه های مشهد در محدوده وكیل آباد می شوم چند بیمار را می بینم كه سردرگم و نگران منتظرند تا نوبتشان شود .

- اگردردم یكی بودی چه بودی حرفی كه بیش از همه درفضای داروخانه می پیچید، اینست كه داروی شما موجود نیست یا اینكه مشابهش را داریم.

دواجو؛ مرهم بیماران و میانبر رسیدن به دارو

زنی میانسال با رنگ وروی پریده به فرد كناری اش می گوید : چندماه است كه شیمی درمانی می شوم ، با این اوضاع كرونا همه داروخانه های مشهد را گشته ام تا دارویم را پیدا كنم، خسته شدم از بس كه از این داروخانه به آن داروخانه رفتم ،دیگر جانی برایم باقی نمانده.

یك بیمار دیگر هم كه مردجوانی است از عمل پیوند كلیه خود می گوید وادامه می دهد: در دو سه ماه اخیر كه عمل پیوند را انجام داده ام، هر بار كه برای تهیه دارویهایم مراجعه می كنم باید داروخانه های زیادی در سطح شهر را بگردم تا شاید بتوانم نسخه ام را بپیچم.

وی می گوید: جدای از افزایش چند برابری قیمت داروها، مشقت هایی كه برای پیدا كردن آن می كشیم درد و ناراحتی ما را چند برابر می كند .

پیدا كردن دارو برای بسیاری از بیماران كاری سخت وزجرآور است چرا كه علاوه بر تحمل درد بیماری از نظر روحی و روانی نیز درد مضاعفی بر آنها تحمیل می شود آن هم درست در زمانی كه ویروس كرونا از همیشه شایع تر است و بیماران خاص بیشتر از همه در خطر ابتلا به این ویروسند.

بحث ارائه خدمات الكترونیك چند سالی است در بخش های مختلف و از جمله حوزه بهداشت و درمان دیده می شود تا با اجرای این طرحها گامی مهم و ارزشمند برای خدمت رسانی بهینه به گروههای هدف و عموم مردم برداشته شود.

در این میان دولت ها تلاش می كنند با هدف پیشگیری از شیوع كرونا و كاهش بار مراجعات، علاوه بر اعمال محدودیت های سختگیرانه، خدمات متعدد و متنوع را به صورت الكترونیكی ارائه كنند.

اما اینبار برای ارائه خدمات الكترونیك پای مسوولان و دولت در میان نیست.

- دانش بنیان ها همیشه درمیدان عمل یك شركت دانش بنیان در مشهد موفق شده است با طراحی سامانه ای برای پیدا كردن دارو، باری از دوش بیماران به خصوص بیماران خاص بردارد.

دواجو میانبری برای رسیدن به دارو

این سامانه هوشمند كه مدتهاست فعالیتش بصورت پایلوت از خراسان رضوی آغاز شده است، هم اكنون در شهر مشهد 30 هزار كاربر دارد.

مدیر عامل این شركت دانش بنیان می گوید: سامانه هوشمند دواجو تنها سرویس جستجوی برخط دارو در ایران است كه درخواست كاربر را به داروخانه های اطراف محل سكونت فرد ارسال میكند و داروخانه بر اساس اطلاعات نسخه و مدارك قانونی بیمار و پیش از مراجعه بیمار به داروخانه، موجودی دارو را به بیمار اعلام میكند.

دكترسید محمد رضا فرشچی ادامه می دهد: بیمار و یا بستگان وی پس از تایید موجودی اقلام دارویی با در دست داشتن نسخه و دیگر مدارك قانونی برای دریافت دارو به مسئول فنی داروخانه مراجعه و در محل داروخانه داروی خود را دریافت می كند.

- دواجو؛ مرهمی بردرد بیماران مدیرعامل شركت طراح سامانه دواجو می افزاید: با استفاده از این سامانه، بیماران به خصوص بیماران خاص، دیگر دغدغه تهیه داروهای كمیاب را ندارند.

دواجو میانبری برای رسیدن به دارو

دكتر فرشچی می گوید: جلوگیری از ازدحام در داروخانه ها در شرایط كرونا ،كاهش مراجعات غیرضرور و ترافیك شهری و به تبع آن جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست از مزایای سامانه دواجو است.

این سامانه هوشمند همچنین امكان دریافت نسخه الكترونیك را نیز دارد و كاربران با ارسال كد ملی و تاریخ مراجعه به پزشك می توانند نسخه خود را به داروخانه ها ارسال كنند.

- آینده داروخانه ها درگرو فناوری جدید یك استاد دانشكده داروسازی نیز با اشاره به رشد سریع فناوری های جدید در دنیای امروز می گوید : نمی توان با این موج دیجیتال مقابله كرد و تحت تاثیرآن قرار نگرفت؛ در این میان داروخانه های اینترنتی نیز به عنوان بخشی از این تكنولوژی نوین موجی به وجود می آورند كه جامعه فقط می تواند روند آن را آهسته كند.

دكتر راسخ با تاكید بر نقش موثر داروخانه های اینترنتی در آینده شغلی داروسازان براستفاده بهینه و درست ازاین فناوری تاكید می كند و می گوید: این مساله در كلام بسیار ساده است، اما در عمل كار بسیار دشواری به نظر می رسد؛ چرا كه در این شیوه باید اطلاعات جامع و كامل از سوابق بیماری به همراه مدارك پزشكی بیمار را در اختیار داشته باشیم.

دواجو میانبری برای رسیدن به دارو

وی ادامه می دهد: همچنین نظارت بر تجویز و تحویل دارو به صورت الكترونیكی راحت تر و سریع تر از نوع فیزیكی آن است؛ چراكه در سیستم اینترنتی با توجه به وجود امضاهای الكترونیكی، هرگونه كوتاهی و قصور از طرف پزشك و همچنین داروساز به راحتی قابل پیگیری است.

این استاد دانشگاه با بیان اینكه اینترنتی شدن داروخانه ها نقش داروساز را در جامعه كمرنگ نمی كند، می گوید: داروساز باید مهارت های خود را در حوزه دیجیتال تقویت كند.

وی با بیان اینكه مدل كسب و كار داروساز در دنیا از حالت داروخانه داری خارج شده است، می گوید: داروسازها می توانند در حوزه مشاوره های آنلاین برای بیماران نیز موثر باشند.

- خرید وفروش دارو دراینترنت ممنوع در عین حال معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا ودارو ، تبلیغ و فروش اینترنتی دارو و مكمل ها را ممنوع اعلام كرده است.

دكتر محمد رضا شانه ساز افزوده است: برخی كالاهای سلامت محورنیز مانند كالاهای آسیب رسان سلامت، حسب مورد با ممنوعیت و یا محدودیت در تبلیغ و فروش اینترنتی روبرو هستند.

سرپرست واحد نظارت بر امور داروخانه های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز می گوید: هیچ گونه دارویی نباید در داروخانه اینترنتی به فروش برسد.

عبدلی گفت: محصولات آرایشی و بهداشتی، مكمل های تغذیه ای و ورزشی، شیر خشك، گیاهان دارویی به صورت فرآوری نشده، دمنوش، فرآورده های طبیعی و سنتی حاوی گیاهان دارویی و ملزومات مصرفی پزشكی از كالاهای مجاز به فروش در داروخانه اینترنتی هستند.

دواجو؛ میانبری برای رسیدن به دارو

- دواجو نقطه اتصال بیماربه داروخانه و اما مدیر عامل شركت سازنده سامانه دواجو می گوید: این سامانه به هیچ عنوان در خرید و فروش، توزیع و عرضه دارو نقش ندارد و فقط بیمار را به داروخانه متصل می كند تا بدون اتلاف وقت و در اولین فرصت بتواند داروی خود را تهیه كند .

دكتر فرشچی ادامه می دهد: تا این لحظه هیچگونه سامانه مشابهی در ایران فعالیت ندارد و تلفن ها و سامانه هایی كه هم اكنون برای یافتن داروهای كمیاب وجود دارند یا پاسخگو نیستند و یا موجودی داروخانه ها را بصورت آنلاین ندارند .

- امضای تفاهم نامه رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی و عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز به تفاهم نامه این انجمن با شركت دانش بنیان طراح سامانه دواجو اشاره می كند و می گوید:با استفاده از این سامانه بیمارمی تواند از داخل خانه به همه داروخانه ها مراجعه و در كمتر از پانزده دقیقه داروی خود را پیدا كند.

دكتر علی شهریاری تاكید می كند؛ از نظر ما هم خرید و فروش، توزیع و عرضه دارو بصورت اینترنتی ممنوع است و سامانه دواجو هیچ دخالتی دراین زمینه ندارد.

وی صرفه جویی در وقت و منابع دارویی ، عدالت توزیع در داروخانه ها وكاهش تردد شهری را از مهمترین مزایای این سامانه عنوان می كند.

هم اكنون 85 داروخانه از جمله داروخانه هلال احمر و چند داروخانه بزرگ دیگر در شهر مشهد به سامانه دواجو متصل هستند؛ همچنین 30 داروخانه درحال اتصال به سامانه و 147 داروخانه دیگر نیز در صف انتظارند.

خدمات سامانه هوشمند دواجو قرار است تا دوماه آینده دركشور سراسری شود.

دواجو میانبری برای رسیدن به دارو

كاربران تلفن همراه (اندروید) می توانند برای دانلود و استفاده از سامانه هوشمند دواجو در شهرمشهد به كافه بازار و یا مایكت مراجعه كنند.

همچنین كاربران تلفن همراه (iOS) و كاربران سیستم های عامل دیگر و یا دستگاه های مختلف می توانند با استفاده از لینك زیر به صورت مستقیم از خدمات رایگان دواجو بهره ببرند:

https://app.davajoo.org

با توجه به حذف دفترچه های تامین اجتماعی و هم چنین راه اندازی نسخه الكترونیك ، این سامانه می تواند سردرگمی بیماران را بیش از گذشته كمتر و كمتر كند.

نویسنده وسردبیر: مریم یعقوبی
   تاریخ: ۱۳:۰۶ - ۲۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۵