دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

جمع آوری 4300 كارتن خواب و معتاد متجاهر در خراسان رضوی
 
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی خراسان رضوی گفت: در مجموع در سال گذشته، 4300 كارتن خواب و معتاد متجاهر از سطح استان جمع آوری شده است و از این تعداد حدود 285 نفر زن هستند.
جمع آوری 4300 كارتن خواب و معتاد متجاهر در خراسان رضوی حسین تنهاطلب با اعلام این خبر در گفت وگو با ایسنا بیان كرد: كارتن خواب ها و معتادین متجاهر بعد از دستگیری، به كمپ های ماده 16 منتقل می شوند كه برنامه این كمپ ها، نگهداری از این افراد است و از نظر قانونی سه تا 6 ماه نگهداری می شوند و بعد از آن اگر خانواده ای از لحاظ مالی مشكل داشته باشد، به مراكز توانمندسازی و درمان منتقل می شوند.

وی تصریح كرد: كمپ های ماده 16 و تبصره 2 كمپ هایی هستند كه كارتن خواب ها در آن توسط قوه قضایی جمع آوری می شوند و كمپ غیردولتی است. كمپ های ماده 16 ،حالت اجباری دارند؛ یعنی فرد طی دوران درمان، حق بیرون آمدن از آن مركز را ندارد. توسط مقام قضایی و نیروی انتظامی، برای افراد حكم قضایی ایجاد می شود و تحویل این كمپ ها داده می شود. در مراكز تبصره 2 این حالت وجود ندارد. فرد با حكم قضایی وارد مركز تبصره 2 می شود ولی فعالیت مراكز اجباری را ندارد؛ یعنی بعد از دوران درمانش با هماهنگی مقام قضایی می تواند خارج شود.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی خراسان رضوی در خصوص مراكز موقت نگهداری از معتادان متجاهر خاطرنشان كرد: مراكز موقت، مراكزی هستند كه به دلیل فصل سرما ایجاد شدند. این افراد از سطح شهر جمع آوری شده و در مراكز موقت نگهداری می شوند تا در فصل زمستان كه هوا سرد است، مشكلی پیش نیاید. با توجه به اینكه فصل سرما تمام می شود، تا اردیبهشت هم این مراكز موقت جمع می شوند. این مراكز موقت از آبان ماه ایجاد شده است. در مشهد 9 مركز موقت داریم، این مراكز فقط در مشهد است و در شهرستان های دیگر وجود ندارد.

تنهاطلب در خصوص ماهیت مراكز موقت گفت: ماهیت این مراكز فقط در فصل سرد سال است. این مراكز برای كارتن خواب هایی كه در فضای باز و بیرون از محل اسكان و در كنار خیابان ها می خوابیدند، شكل گرفته است به دلیل فصل سرما كه افراد سرمازده نشوند و فوت نكنند، مراكز موقت را دایر كردیم. طبق هماهنگی كه با شهرداری انجام شد، ورزشگاه هایی كه به دلیل شیوع كرونا تعطیل شد و استفاده نمی شد را در اختیار ما گذاشتند.

وی ادامه داد: ما سالن ورزشی را برای این افراد مجهز كردیم و در حال حاضر هم در این مراكز هستند و در اردیبهشت ماه هم كه هوا گرم شده، ترخیص می شوند. مدت زمان ماندن در این مراكز بر اساس قانون سه ماه است. یك سه ماه دیگر هم قابل تمدید است كه در مجموع 6 ماه می شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۱۷ - ۲۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸