دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

600 بیمار هموفیلی در آذربایجان شرقی / چشم انتظاری مجتمع درمانی، رفاهی و آموزشی بیماران هموفیلی به كمك خیران
 
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اكرم طبقچی  امروز در گفت وگو با خبرنگاران به احداث مجتمع درمانی، رفاهی و آموزشی بیماران هموفیلی در شهرك خاوران تبریز اشاره كرد و اظهار داشت: ساخت و تكمیل مجتمع درمانی بیماران هموفیلی یك طرح بزرگ و مهمی برای ماست كه الان  بعد از  هشت سال دوندگی به كمك خیران نیاز است تا احداث شود. 

وی با بیان اینكه البته تا قبل از شروع كرونا قرار بود تا خاكبرداری این مجتمع به كمك مجمع خیران سلامت انجام گیرد، افزود: متاسفانه شیوع كرونا منجر به عدم برگزاری جلسات و هماهنگی های لازم شد و همه چیز را به تعلیق انداخت. 

مدیر كانون هموفیلی استان با تاكید بر اینكه متاسفانه تقارن روز جهانی هموفیلی با شروع موج چهارم شیوع كرونا نیز مانع از انجام برنامه ریزی ها و هماهنگی و دعوت از خیران سلامت برای كمك به احداث مجتمع رفاهی و درمانی بیماران هموفیلی شده است، گفت: از رسانه ها كه همیشه صدای مردم هستند، انتظار می رود تا در این كار خیر صدای ما باشند و خیران را دعوت كنند. 

وی با اشاره بر اینكه كانون هموفیلی استان علاوه بر خدمات دهی به بیماران مبتلا در استان، به بیماران هموفیلی استان های همجوار نیز خدماتی مانند خدمات دندانپزشكی و اعمال جراحی تعویض مفصل ارائه می كند، تصریح كرد: ساخت این مجتمع درمانی می تواند پایگاهی برای خدمات دهی به بیماران استان های همجوار نیز باشد. 

طبقچی با اشاره بر اینكه خیران می توانند در حوزه های مختلف به ما در ساخت این مجمع یاری رسانند، گفت: خیران دلسوز می توانند از ارائه تجهیزات و خاكبرداری و اهدای سیمان و مصالح ساختمانی گرفته تا هر كاری كه در احداث یك ساختمان لازم است با ما همكاری كرده و بر نحوه چگونگی صرف و كمك های مالی و غیرمالی نظارت داشته باشند.

وی با ابراز ناراحتی از اینكه بیماران هموفیلی در این ایام كرونا دچار مشكلات اقتصادی و بیكاری شده اند و چشم انتظار كمك خیران هستند، گفت: بسیاری از دانش آموزان مبتلا و دانش آموزانی كه فرد مبتلا در خانواده شان دارند با مجازی شدن كلاس های مدرسه و دانشگاه نیاز به گوشی تلفن همراه هوشمند دارند كه خیران می توانند در این زمینه نیز كمك حال این بیماران باشند.

مدیر كانون هموفیلی استان خاطرنشان كرد: احداث و راه اندازی مجتمع درمانی، رفاهی و آموزشی بیماران هموفیلی استان از سال 92 مطرح شده است و حتی لایحه مصوب شورا نیز می باشد و مراحل اداری آن به صورت كامل طی شده است. 

وی توضیح داد: مكان های مختلفی برای احداث این مجتمع توسط شهرداری تبریز در نظر گرفته شد كه به دلیل عدم توافق مالك و شهرداری بارها منجر به تغییر مكان ها شد كه در نهایت پس از هشت سال دوندگی مجوز تغییر كاربری این زمین و احداث آن را در خاوران گرفتیم. 

طبقچی متذكر شد: تمامی خدمات مورد نیاز بیماران در حوزه های مختلف آموزشی و درمانی مانند انجام آزمایشات ژنتیك، اسكان همراهان و هتلینگ، آب درمانی، خدمات دندانپزشكی و دریافت فاكتورها و داروها بدون مراجعه به بیمه و فیزیوتراپی با احداث این مجتمع به صورت متمركز در یك نقطه به بیماران ارائه می شوند.

وی تاكید داشت: با توجه به نیاز مبرم بیماران هموفیلی به آب درمانی و استخر و تصویری كه آب درمانی در تقویت مفصل ها بعد و قبل از خونریزی دارد و از آن به عنوان ورزش سبز یاد می شود، اما امكان شنای بیماران هموفیلی چندان در استخرهای بخش خصوصی فراهم نیست، چرا كه به محض مطلع شدن سایر مراجعان از شنای یك بیمار مبتلا به هموفیلی در استخر، آن فرد حاضر به شنا نمی شود و صاحبان استخرها هم برای متضرر نشدن، عذر بیماران ما را می خواهند، از این رو احداث استخر درمانی برای بیماران در مجتمع درمانی رفاهی و آموشی یكی از اهدافمان است.

طبقچی در اعلام آمار مرتبط با تعداد بیماران هموفیلی گفت: در حدود 600 بیمار شناخته شده هموفیلی در آذربایجان شرقی وجود دارد كه  متاسفانه 10 مورد جدید بیماری هم در اسفند ماه شناسایی شده است. 

وی افزود: اغلب مبتلایان به این اختلال انعقادی، آقایان هستند چرا كه هموفیلی وابسته به جنس است.

مدیر كانون هموفیلی  استان با بیان اینكه بیش از نیمی از مبتلایان به هموفیلی در شهرستان تبریز و مابقی در سایر شهرستان های استان هستند، افزود: سن بیماران بین نوزادی و پیری است زیرا بیماری هموفیلی نوعی بیماری ارثی و ژنتیكی می باشد.

وی با تاكید بر  ضرورت مراجعه بیماران هموفیلی و یا بستگانشان برای انجام آزمایشات ژنتیك و ناقل بودن به تهران، گفت: متاسفانه این آزمایش در تبریز وجود ندارد و بیماران مجبور به مراجعه به تهران هستند كه طی توافقی با آزمایشگاه مقرر شده است تا فقط نمونه خون به تهران ارسال شود و نیازی به مراجعه حضوری بیماران نباشد.

طبقچی تصریح كرد: هزینه انجام این آزمایش حدود 1.5 میلیون تومان است كه كانون هموفیلی با ارائخ این هزینه به خانواده بیماران تلاش می كند تا نه تنها از تولد نوزاد مبتلا به هموفیلی جلوگیری كند بلكه از تحمیل هزینه های بعدی كلان به دولت نیز پیشگیری كند. 

وی اضافه كرد: در صورت تشخیص ابتلای جنین به بیماری هموفیلی امكان سقط درمانی تا 4.5 ماهگی ممكن است.

گزارش فارس حاكی از آن است كه علاقه مندان می توانند كمك های نقدی خود را به حساب شماره 0106687285006 نزد بانك ملی به نام كانون هموفیلی ایران-آذربایجان شرقی و یا شماره كارت 6037991199509815 واریز كنند.

انتهای پیام/60001
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۲:۵۲ - ۲۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳