دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

مراقبت از كودك و سالمند با سامانه «همیار جامع انسان»
 
گروهی از محققان اصفهانی موفق به طراحی سامانه ای تحت عنوان «همیار جامع انسان؛ سالمند و كودك» شدند كه به كمك آن می توان از هر نقطه ای كودك و یا سالمند را پیگیری و از بروز مشكل برای آنها جلوگیری كرد.
مراقبت از كودك و سالمند با سامانه «همیار جامع انسان» مدیرعامل یك شركت فعال در زمینه ارائه راهكارهای جامع انفورماتیكی برای سازمان ها، صنایع و خدمات فنی و مهندسی در شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان در گفت و گو با ایسنا، اظهار كرد: طرح همیار جامع انسان (سالمند و كودك) به امیـد بهبود كیفیت زندگی، حفظ شأن و منزلت، استقـلال و افـزایش حضــور سالمنــدان و كودكان در جامعه امن، مبتنی بر پلت فرم سخت افزاری و نرم افزاری است كه چالش ها و خطرات حضور و فعالیت كودكان و سالمندان را در جامعه كاهش می دهد.

اردلان عباسی افزود: پلت فرم سخت افزاری، یك دستگاه ردیاب (جی پی اس) برای موقعیت یابی دارد كه به سیستم اعلام هشدار مجهز است. نرم افزار نیز نسخه اندروید، تحت وب و آی اواس را پشتیبانی می كند.

وی در توضیح این سامانه گفت: این پلت فرم به منظور خدمت رسانی به گروه های هدف (كودك و سالمند) طراحی شده تا مشكلاتی از قبیل بیرون رفتن این گروه ها به تنهایی برطرف شود. در گروه سالمند مشكلاتی مانند آلزایمر، ضایعه نخاعی و بالا رفتن سن موجب ممانعت خانواده ها از خروج این افراد به تنهایی در جامعه می شود كه شأن اجتماعی سالمند رعایت نمی شود و حس استقلال سالمند نادیده گرفته می شود. در گروه كودكان نیز، مشكلاتی از قبیل كودك ربایی، كودك آزاری و گم شدن كودكان، موجب ممانعت خانواده ها از حضور كودكان در جامعه و نگرانی آنها و كاهش سرعت رشد اجتماعی كودكان شده است، از این رو این سیستم می تواند به عنوان مراقب همراه این افراد باشد و نگرانی خانواده ها را برطرف كند.

مدیر عامل شركت افزارپردازان نوآور جویا در توضیح روند اجرای این سامانه گفت: در این پلت فرم شماره موبایل تعریف و موقعیت فرد به طور كامل رهگیری می شود. همچنین در این سیستم می توان با تعریف محدوده امن، شعاع خاصی مشخص كرد كه اگر سالمند و یا كودك به/از آن محدوده وارد و یا خارج شد، هشدار داده شود.

وی افزود: این سیستم همچنین به هشدار مجهز است تا در صورت احساس خطر كودك و سالمند اطلاع رسانی كند. در بخش نرم افزاری نیز، امكانات مختلفی از جمله؛ چك لیست پزشكی، محتواهای آموزشی سالمند و كودك، بهره گیری از خدمات مختلف بر اساس موقعیت مانند كلینیك ها، پانسیون ها، مراكز تفریحی و رشد و فروشگاه های تجهیزات پزشكی جهت دسترسی آسان برای كاربران وجود دارد.

مدیر عامل شركت افزارپردازان نوآور جویا با بیان اینكه توسعه این طرح به صورت موردی نیز امكان پذیر است و اكنون شرایط همكاری با كلینیك ها، مراكز پرستاری و خدماتی وجود دارد، تاكید كرد: با بررسی مشكلات موجود در جامعه تیم تحقیق توسعه افزار پردازان نوآور جویا، تصمیم به طراحی و ساخت سخت افزارهای مبتنی بر داده های مكانی گرفت و اكنون موفق به تولید و فروش AVL برای وسائط نقلیه شده است.

عباسی، تامین قطعات به دلیل تحریم ها و روند سخت مجوز گرفتن برای محصولات را از مهم ترین مشكلات شركت های تولیدی در كشور عنوان كرد و گفت: به دلیل مشكلاتی كه در تهیه قطعات در ساخت سخت افزارها وجود دارد، گاهی مجبور به تغییر می شویم و روند اجرای طرح با مشكل زمان مواجه می شود.

وی افزود: در روند مجوز گرفتن نیز مشكلاتی ایجاد می شود. درحالیكه مجوزها نیاز به تسهیل دارند و باید تفاوت میان شركت هایی كه پلت فرمی را بومی سازی كرده و كسانی كه نمونه ها را از خارج وارد می كنند، وجود داشته باشد. متاسفانه درحال حاضر این تسهیل كننده ها وجود ندارند و موجب می شود زمان را از دست دهیم و روند تولید طولانی تر شود.

همیار جامع انسان (سالمند و كودك) از سوی افزارپردازان نوآور جویا در پانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۲۰:۳۰ - ۲۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۹