دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

معلولان و مشكلاتی كه با كرونا دو چندان شده است
 
قزوین - ایرنا - شیوع ویروس كرونا باعث شده معلولان برای زندگی خود با مشكلات و محدودیت های بیشتری نسبت به گذشته روبه رو شوند، موضوعی كه سختی ها و چالش های جدیدی را پیش روی آنان قرار داده و این قشر را به انزوا كشانده است.
معلولان و مشكلاتی كه با كرونا دو چندان شده است قزوین - ایرنا - شیوع ویروس كرونا باعث شده معلولان برای زندگی خود با مشكلات و محدودیت های بیشتری نسبت به گذشته روبه رو شوند، موضوعی كه سختی ها و چالش های جدیدی را پیش روی آنان قرار داده و این قشر را به انزوا كشانده است.

به گزارش ایرنا، بیش از یك ماه است از یكسالگی كرونا در كشور ما می گذرد، ویروسی كه بار دیگر شعله های آن به بالاترین حد زبانه كشیده و مسوولان را واداشت تا برای پایین كشیدن شعله های آن محدودیت های جدیدی را تعیین و اعمال كنند، محدودیت هایی كه در این روزها به اوج خود رسیده و حتی برخی از مشاغل گروه یك را هم به تعطیلی كشانده است.

اما در كشور و البته در تمام دنیا عده ای پیك و رنگ بندی كرونایی برایشان اهمیتی ندارد، برای آنها كرونا، كرونا است و حتی رنگ آبی آن هم مشكلات زیادی را می تواند به وجود بیاورد، كسانی كه بیش از یكسال است كه زندگی مشقت بارشان با سختی بیشتری همراه شده و بسیاری از آنها در خانه هایشان محبوس شده اند.

"معلولان"، به عنوان قشری از جامعه شناخته می شوند كه قبل از كرونا هم زندگی آنها با محدودیت هایی رو به رو بوده ولی امروز این محدودیت ها بیشتر شده و مشكلات زیادی را برایشان به وجود آورده است و آنها را از حیث روحی و روانی و جسمی و مادی دچار چالش های زیادی كرده است.

چالش های كرونا برای معلولان به عنوان یكی از قشرهای آسیب پذیر، لزوم توجه بیشتر به این قشر را از سوی دستگاه هایی مانند بهزیستی ضروری می رساند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین برای آشنایی با مهم ترین مشكلات معلولان در روزگار كرونایی و چگونگی خدمت رسانی سازمان بهزیستی به این قشر گفت و گویی را با علیرضا وارثی مدیر كل بهزیستی استان قزوین ترتیب داده كه شرح آن در ادامه آمده است.



ایرنا. معلولان در ایام كرونا با چه محدودیت هایی رو به رو هستند؟

مشكلات معلولان در ایام كرونا دوچندان شده و ما آنها را در بخش های مختلف تقسیم بندی می كنیم اما در مهم ترین دسته بندی می توان این مشكلات را به هشت بخش تقسیم كرد.

بزرگ ترین مشكل و محدودیت معلولان نداشتن دسترسی به زیرساخت های فضای مجازی به دلیل وجود مشكلات مالی در تأمین تجهیزات لازم و حداقلی و خرید اینترنتی است كه تبدیل به یكی از اصلی ترین معضلات آنها شده است.

مشكل دیگر، نداشتن آگاهی خانواده ها در زمینه استفاده از فضای مجازی و ایجاد مشكلاتی در موضوعات آموزشی و بعضی اوقات تخصیص نیافتن زمان و حوصله كافی برای آموزش های مرتبط می باشد كه منجر به ایجاد فاصله بین فعالیت های آموزشی به ویژه كودكان و پسرفت های درمانی و آموزشی آنان شده است.

یكی از مشكلات دیگر، نداشتن دسترسی به امكانات لازم در منزل و نبود حمایت های لازم از سوی خانواده ها و كمبود فعالیت های آموزشی، توانبخشی و مشكل حضور سالمندان در فعالیت های اجتماعی می باشد كه منجر به تشدید افسردگی در این قشر شده است.

مشكل بعدی، كاهش فعالیت های گروهی متناسب با معلولیت در مراكز و در بین معلولان روستایی و همچنین كاهش فعالیت های اجتماعی هنری، تفریحی و اوقات فراغت و اردوهای یكروزه است كه منجر به انزوای هر چه بیشتر این افراد و جداسازی بیش از پیش آنان از جامعه شده است.

دیگر مشكلات این قشز هم شامل محدودیت در مرخصی دایم و موقت بیماران روان و معلولان و محدودیت در خدمات رسانی مراكز روزانه، مراقبین و ویزیت درمنزل است.



مشكل بعدی خستگی كادر آموزشی درمانی مراكز به جهت شیفت های مستمر و محدودیت های مراكز در تأمین فضای قرنطینه است.

البته به این مشكلات بسیاری از موضوعات دیگر را هم می توان اضافه كرد، ولی مشكلات كرونایی برای معلولان بیشتر حول محور همین موضوعات می چرخد.

ایرنا. بهزیستی برای كاهش این مشكلات چه خدماتی را به این قشر ارایه می كند؟

اداره كل بهزیستی از نخستین روز شیوع كرونا در استان قزوین توجه ویژه ای به این قشر داشته و سعی كرده تا در حد توان مشكلات آنان را كاهش دهد.

به طور مثال این اداره كل در استان قزوین به ارایه خدمات درمان، نگهداری و توانبخشی معلولان در مراكز شبانه روزی و ارایه خدمات آموزشی و توانبخشی به صورت برخط (آنلاین) به جامعه هدف پرداخته است.

همچنین این دستگاه فعالیت های مختلفی را از جمله فعالیت های آموزشی، ورزشی و هنری در فضای مجازی برای معلولان انجام داده است.

این اداره كل برای مراكز نگهداری معلولان هم خدمات مختلفی را ارایه كرده كه مهم ترین آنها شامل پرداخت كمك هزینه به مراكز شبانه روزی و مراقبتی جهت خرید اقلام مورد نیاز كرونا در سه نوبت و پرداخت اعتبار به كارمندان مراكز شبانه روزی بوده است.

در كنار این موارد ماسك، دستكش و مواد ضدعفونی كننده اهدایی یونیسف به مراكز شبانه روزی و مراقبتی نیز از ابتدای شیوع كرونا تاكنون در چندین مرحله توزیع شده است.



ایرنا. در این مدت بسیاری از معلولان برای تامین مایحتاج خود هم با مشكلاتی رو به رو بوده اند، برای این مشكل چه تدابیری اتخاذ شده است؟

اداره كل بهزیستی سعی كرده با ارایه های بسته های مختلف نقدی و غیرنقدی مشكلات معلولان در این ایام را كاهش دهد، خدماتی كه شامل اهدای بسته های بهداشتی از جمله ماسك، دستكش، مواد ضد عفونی كننده، مواد شوینده و دارو می شود.

علاوه بر این توزیع سبد كالا به خانواده های كم بهره مند در چهار نوبت، خرید لوازم التحریر و كوله پشتی برای تعدادی از توانخواهان و كمك به اجاره بهای خانواده ها هم انجام شده است.

كمك نقدی برای دندانپزشكی، خرید وسایل زندگی مانند آبگرمكن و بسیاری از موارد دیگر هم در این مدت انجام شده كه امیدواریم مورد رضایت معلولان قرار گیرد.

سخن پایانی؟

در وهله نخست امیدواریم كه این ویروس منحوس هر چه سریعتر نابود شود و واكسن كرونا شیوع این ویروس را به صفر برساند و در وهله دوم هم سعی می كنیم تا زمانی كه این ویروس در جامعه نفس می كشد یاری رسان شایسته ای معلولان و جامعه هدف بهزیستی باشیم.

برچسب ها
- كرونا
- ویروس كرونا
- استان قزوین
- سازمان بهزیستی كشور
- معلولان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۲۲ - ۲۹/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۷