دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

ماجرای ویدئوهای منتشر شده در مورد اختلال عصبی ناشی از واكسن كووید-19 چیست؟
 
پژوهشگران آمریكایی باور دارند كه ویدئوهای منتشر شده در مورد اختلال عصبی ناشی از واكسن كووید-19، در واقع به یك اختلال روانی مرتبط هستند و واكسن كووید-19 به بروز اختلال عصبی منجر نمی شود.
ماجرای ویدئوهای منتشر شده در مورد اختلال عصبی ناشی از واكسن كووید-19 چیست؟ به گزارش ایسنا و به نقل از فلوریدا نیوز تایمز، این روزها ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر می شوند كه نشان می دهند برخی از افراد پس از دریافت واكسن كووید-19، نشانه های شدید عصبی مانند تشنج یا مشكل در راه رفتن را تجربه می كنند. ممكن است كه میلیون ها نفر از دیدن چنین ویدئوهایی نتیجه بگیرند كه واكسن كووید-19 به خاطر ایجاد این نشانه ها خطرناك است و یا این كه افراد حاضر در ویدئوها، به داشتن این نشانه ها تظاهر می كنند اما پژوهشگران "بیمارستان عمومی ماساچوست"(MGH) باور دارند كه هر دو نتیجه گیری نادرست است.

به گفته پژوهشگران، امكان دارد كه واكسن كووید-19 به تقویت پیشروی "اختلال عصبی عملكردی"(FND) منجر شود. اختلال عصبی عملكردی، یك اختلال روانی است كه نشانه هایی مانند ضعف اندام، اختلال در راه رفتن، حركات سریع، لرزش و گرفتگی صورت را به همراه دارد.

"دیوید پرز"(David Perez)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: انتشار این ویدئوها ممكن است با برداشت ساده مبنی بر ارتباط احتمالی میان واكسن و نشانه های عصبی، تردید برای واكسن زدن را تشویق كند. این نشانه ها با اختلال واقعی مغز مرتبط هستند كه در تقاطع علوم اعصاب و روانپزشكی قرار دارد.

اختلال عصبی عملكردی، اختلال در مكانیسم های طبیعی مغز برای كنترل بدن است و می تواند به خاطر حوادث جسمی یا عاطفی مانند ترومای سر، اقدامات پزشكی یا جراحی و واكسیناسیون ایجاد شود.

پرز ادامه داد: اختلال عصبی عملكردی، درس های بسیاری را در مورد پیچیدگی مغز انسان به ما می آموزد.

دكتر "دیوید دونگ یونگ كیم"(David Dongkyung Kim)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اختلال عصبی عملكردی می تواند آگاهی كنترل حركت فردی را نیز به خطر بیندازد.

برخی از افرادی كه در معرض ابتلا به اختلال عصبی عملكردی قرار می گیرند، ممكن است حوادث ناگوار زندگی، درد مزمن یا سایر بیماری های روانی را تجربه كرده باشند.

كیم گفت: مدل زیست روانشناختی كه تعامل عوامل خطر، حوادث محرك و عوامل پایدار را در بر می گیرد، روشی است كه به ما در درك اختلال عصبی عملكردی كمك می كند. اختلال عصبی عملكردی، با آموزش، فیزیوتراپی و روان درمانی قابل درمان است.

پژوهشگران اظهار داشتند كه متخصصان مغز و اعصاب وظیفه دارند اختلال عصبی عملكردی را برای عموم مردم توضیح دهند.

پرز گفت: با كمك كردن به درك مردم در مورد اختلال عصبی عملكردی به واسطه آوردن این اختلال در برنامه های پزشكی و رفع نگرانی ها، مردم تصمیم های آگاهانه ای را در مورد واكسیناسیون كووید-19 خواهند گرفت.

این پژوهش، در مجله "JAMA Neurology" به چاپ رسید.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۵:۱۸ - ۲۱/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳