دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

میزان پذیرش واكسیناسیون در ایران بررسی شد/نمایان شدن نابرابریهای اجتماعی با پاندمی كووید 19
 
رییس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19 ، از تهیه نقشه راه رصد اجتماعی پاندمی كووید 19 خبر داد.
میزان پذیرش واكسیناسیون در ایران بررسی شد/نمایان شدن نابرابریهای اجتماعی با پاندمی كووید 19 به گزارش ایسنا، مهرداد فرخی در نشستی خبری با بیان اینكه براساس ابلاغی كه در 28 اسفند از طرف مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به دانشگاه ما ماموریت داده شد كه رصدخانه اجتماعی پاندمی كووید 19 را به ریاست رئیس دانشگاه تشكیل دهند، گفت: در اولین اقدام به تاسیس دبیرخانه این رصدخانه اقدام كردیم.

وی افزود: چهار وظیفه اصلی در این ابلاغ برای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تعریف شد كه یكی از وظایف ما بررسی اثرات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت بر روی پاندمی كووید 19 بود. دومین ماموریت بررسی پیامدهای اجتماعی ناشی از پاندمی كووید 19 بود. اختصاصا یكی از وظایف ما بررسی میزان پذیرش واكسیناسیون در سطح كشور بود.

تولید شواهد علمی در حوزه پیامدهای اجتماعی پاندمی كووید 19

فرخی یادآور شد: چهارمین بند از این وظایف تولید شواهد علمی در حوزه پیامدهای اجتماعی پاندمی كووید 19 بود. این چهار وظیفه كه بر عهده دانشگاه گذاشته شد براساس آن نقشه راهی را تهیه كردیم كه امروز نهایی می شود و آن را فردا ، پس فردا به دفتر وزارت بهداشت اعلام می كنیم.

بررسی وضعیت پذیرش واكسن در كشور

رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19 با بیان اینكه در حوزه بررسی وضعیت پذیرش واكسن در كشور یا وضعیت پذیرش ملی واكسیناسیون كارهایی انجام دادیم كه گزارش اولیه آن به دفتر وزارت بهداشت ارائه شده است، گفت: احتمالا در چند روز آینده می توان به طور عمومی به سمع و نظر همه رساند.

وی تصریح كرد: باتوجه به اینكه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برند سلامت اجتماعی در كشور است و ما گرووهای تخصصی سلامت اجتماعی داریم، در تاسیس دبیرخانه سعی كردیم در دبیرخانه مدیران گروه های آموزشی مرتبط با سلامت اجتماعی و روسای مركز تحقیقات مرتبط با سلامت اجتماعی را در دبیرخانه عضو كنیم و باتوجه به چهار وظیفه ای كه در ابلاغ مقام وزارت بود چهار كارگروه تهیه كردیم كه هر كدام دارای مسئولی هستند كه مسئولین هر چهار گروه از افراد شناخته شده و بسیار معتبر علمی هستند.

وی ادامه داد: با تمام كشور و تمام كلان مناطق علمی وزارت بهداشت مكاتباتی انجام دادیم و درخواست شد تا افراد صاحب نظر را به ما معرفی كنند كه یا در دبیرخانه و یا كمیته كشوری پیامدهای اجتماعی كووید 19 عضویت داشته باشند.

استخراج توصیه های اجتماعی برای ستاد ملی كرونا

رییس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19 با بیان اینكه باتوجه به رسالتی كه دانشگاه داشت قبل از اینكه ابلاغ از طرف مقام وزارت به دانشگاه داده شود، گروه های آموزشی و مراكز تحقیقاتی ما در این حوزه كار كردند، گفت: لذا اولین اقدامی كه كردیم جمع آوری مطالعات مراكز تحقیقات و گروههای آموزشی مان بوده است و در حال آنالیز هستیم تا از درون آنها توصیه های لازم در حوزه اجتماعی را برای ستاد ملی كرونا تهیه و ارایه دهیم و سپس در نقشه راه نیز مطالعات لازم یا پژوهشهای لازم كه در آینده چه باشند را از گروههای آموزشی و سایر صاحب نظران این حوزه در كشور خواستیم كه به ما پیشنهاد دهند و ما بتوانیم از آنها حمایتهای مالی كنیم و این تحقیقات انجام شوند تا توصیه هایی در ادامه مدیریت این پاندمی ارایه كنیم.

نمایان شدن نابرابریهای اجتماعی در حوزه سلامت و محیط زیست با پاندمی كرونا

وی با اشاره به بحث نابرابری های اجتماعی در این پاندمی افزود: ما نابرابریهای اجتماعی در حوزه سلامت و محیط زیست نه تنها در كشور خود، در تمام دنیا مشاهده می كنیم. اتفاقی كه در پاندمی كرونا افتاده این است كه نابرابریهایی كه موجود بودند (حتی قبل از پاندمی كووید_19) خود را بیشتر نشان دادند. انگار این پاندمی ذره بینی در دستش گرفته و نابرابری ها را بزرگتر نشان می دهد.

فرخی ادامه داد: به طور مثال امروز با پاندمی مواجه هستیم كه درمان این عفونت به خوبی معلوم نیست. واكسیناسیون آن سرعت لازم اتفاق نیفتاده و حتی میزان ایمنی كه این واكسیناسیون می خواهد بدهد خیلی مشخص نیست، یعنی هرچند كه در مقالات معتبر میزان ایمنی ارایه شده اما هنوز به یقین نمی توانیم بگوییم ایمنی این واكسیناسیون چقدر است لذا تنها راه مدیریت كنترل این پاندمی سه دستور اولیه است كه راهبرد اصلی در كنترل پاندمی بود.

وی افزود: این سه راهبرد در مدلهای اجتماعی متفاوت میزان دستیابی به آنها متفاوت است. این همان نابرابریهایی است كه به آن اشاره می كنیم. به طور مثال اگر بخواهیم هزینه میزان مصرف ماده ضدعفونی كننده ماسك را برای یك خانواده محاسبه كنیم برخی خانواده ها این هزینه برایشان ناچیز است و برخی خانواده ها این یك سوم درآمد یك ماهشان می شود و این اولین شكاف اجتماعی است كه در این پاندمی می توانیم مشاهده كنیم.

وی ادامه داد: كسانی هستند كه از شروع پاندمی با ماشین شخصی شان به سركار می روند و سركارشان نیز محیط باز است و فاصله اجتماعی رعایت می شود اما برخی حتما باید سوار مترو و تاكسی و اتوبوسهای شركت واحد شوند، لذا برخی از موضوعات در این حوزه بسیار روشن است اما اینكه اندازه گیری كنیم كه چقدر روی پاندمی اثر داشته و پاندمی چقدر نابرابری ها را بیشتر كرده است یكی از رسالت های اصلی این دبیرخانه است كه آن را شروع كردیم و در آینده حداقل رصدخانه هستیم و با دیده بانی مسایل را می بینیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۴۵ - ۲۲/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸