دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

معرفی داروی جدید از جفت انسان برای درمان وزوز گوش/بهبود آستانه شنوایی در بیماران كم شنوا
 
گروهی از محققان كشور با همكاری پژوهشگران كشورهای روسیه و آلمان پروژه تحقیقاتی برای درمان "وزوز" گوش اجرایی كردند كه طی آن موفق به تولید دارویی از جفت انسانی برای درمان این عارضه شدند و نتایج این مطالعات در فاز انسانی نشان داد كه این دارو علاوه بر قابل تحمل شدن وزوز گوش در مبتلایان، موجب بهبود ...
معرفی داروی جدید از جفت انسان برای درمان وزوز گوش/بهبود آستانه شنوایی در بیماران كم شنوا به گزارش ایسنا، به احساس صدای زنگ زدن گوش وزوز گوش (Tinnitus) گفته می شود. این وضعیت شایع اغلب حدود 15 تا 20 درصد از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. وزوز گوش بیماری نیست، بلكه علامت بیماری زمینه ای مانند از دست دادن شنوایی به خاطر كهولت سن، آسیب گوش یا اختلال سیستم گردش خون محسوب می شود.

هرچند این بیماری تاكنون قابل درمان نبوده است، ولی محققان مركز تحقیقات گوش، گلو و بینی و سر و گردن دانشگاه علوم پزشكی ایران با تعریف پروژه تحقیقاتی سینرژی و با همكاری چندین مركز تحقیقاتی كشور و چندین مركز تحقیقاتی از كشورهای آلمان و روسیه با مطالعات در فاز حیوانی به دارویی گرفته شده از جنین انسانی دست یافتند كه مطالعات آنها نشان داد كه در فاز حیوانی این دارو در درمان این بیماری مؤثر بوده است.

این محققان با دریافت كد اخلاق وارد فاز كارآزمایی های بالینی شدند كه نتایج به دست آمده حاكی از درمان بیش از 50 درصدی در فاز انسانی شده است و آنها امیدوارند با انجام فازهای بعدی كارآزمایی های بعدی، این دارو را به عنوان داروی درمان این عارضه معرفی كنند.

دكتر محمد فرهادی، رییس مركز تحقیقات گوش و گلو و بینی و سر و گردن دانشگاه علوم پزشكی ایران و از محققان این طرح در گفت وگو با ایسنا، این پروژه را یك پروژه سینرژی (میان چند مركز تحقیقاتی داخلی و مشاركت كشورهای ایران، آلمان و روسیه) توصیف كرد و گفت: این پروژه با عنوان "بررسی ساختاری و عملكردی بخش زیر قشری مغز در منطقه شنوایی در مدل حیوانی؛ قبل از بعد از مداخل داروییNP3" اجرایی شده است و تمركز آن درمان دارویی وزوز گوش در مدل حیوانی با استفاده از داروی NP3 است. این پروژه در ایران تعریف شده و با همكاری چندین مركز تحقیقاتی خارج از كشور اجرایی شد.

وی وزوز را احساس شنیدن صدایی در گوش و یا در سر بدون وجود منشا خارجی توصیف كرد و ادامه داد: وزوز گوش از علایم شایع و ناراحت كننده گوشی است كه مكانیسم های بیماری زایی آن تاكنون خیلی مشخص نشده است، ولی عدم تعادل میان مكانسیم های تحریكی و مهاری در این عارضه در مغز دخالت دارند. علاوه بر آن داروی Np3 نیز یك ماده محافظت كننده عصبی به نام Neuroprotective و مجموعه ای از پروتئین های مختلف است كه از جفت انسان جداسازی می شود.

فرهادی اظهار كرد: در این مطالعات تغییرات ساختاری و عملكردی ناحیه تالاموسی شنوایی در مدل حیوانی بررسی شد كه برای این منظور در ابتدا NP3 از جفت انسان جداسازی شد كه این بخش در مركز شتابدهنده بیوتكنولوژی در ایران انجام و فرمولاسیون این دارو تهیه شد و پس از آن مطالعات پایداری به دو صورت بلندمدت و كوتاه مدت صورت گرفت.

این محقق ذخیره سازی این دارو در دمای منهای 20 درجه سانتی گراد را مرحله بعدی این پروژه ذكر كرد و افزود: پس از آن تست های وسترن بلات (Western blot) و اسپكترومتری انجام شد تا بتوانیم پروتئین های دارو را بیان و اجزای آن را مشخص كنیم و از نظر دارویی استانداردسازی شود و در نهایت مشخص شد كه 890 پروتئین مهم چون پروتئین های رشد در Np3 وجود دارد.

فرهادی، مدل حیوانی این تحقیقات را موش صحرایی نژاد "ویستار" ذكر كرد و گفت: موش های انتخاب شده "نر" و با وزن 250 تا 300 گرم بود و موش های انتخاب شده به 3 گروه 8 تایی تقسیم بندی شدند. گروه شاهد مبتلا به وزوز گوش هیچ دارویی دریافت نكردند، گروه دوم در گوش آنها با استفاده از سالیسیلات سدیم وزوز ایجاد شد و گروه سوم مبتلا به وزوز، داروی NP3 دریافت كرد.

وی اضافه كرد: موش ها بعد از 14 روز كه سالیسیلات و داروی Np3 دریافت كردند مورد مطالعات رفتاری قرار گرفتند و نتایج نشان داد موش هایی كه وزوز گوش در آنها ایجاد شده است، بسیار بی قرار و مهاجم بودند و بعد از دریافت داروی NP3 به آرامش رسیدند.

رییس مركز تحقیقات گوش و گلو و بینی و سر و گردن دانشگاه علوم پزشكی ایران با اشاره به انجام مطالعات فیزیولوژیكی و بافتی بر روی این موش ها، خاطر نشان كرد: نتایجی كه به دست آمد، چشمگیر بود كه یكی از این موارد مربوط به فرمولاسیون و پایداری داروی NP3 بود كه با 7 نوع بافر انجام شد و در یك نوع آن مشاهده كردیم كه این دارو بیشترین پایداری را دارد و تا 6 ماه مشكلی برای آن ایجاد نخواهد شد و در حال حاضر در این مطالعات از این نوع دارو استفاده می شود.

به گفته وی تست های اسپكترومتری نشان داد كه این دارو مجموعه ای از هورمون های رشد، سایتوكاین ها و پروتئین هایی چون آلفا فیتوپروتئین ، هیكشاك است.

فرهادی با اشاره به انجام تست رفتاری به نام GPIAS، یادآور شد: نتایج این تست نشان داد موش هایی كه وزوز گوش در آنها ایجاد شده و داروی NP3 را دریافت كردند از نظر رفتاری آرام تر شدند و این امر نسبت به گروه شاهد كاملا مشخص است. پروتئین های مهاری و تحریكی مغز نیز با تست وسترن بلات موش ها نیز مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد موش هایی كه مبتلا به وزوز هستند، بیان پروتئین های مهاری و تحریكی كاهش یافته است و زمانی كه موش ها داروی NP3دریافت كردند این پروتئین ها نسبت به دو گروه دیگر افزایش معناداری یافته است.

به گفته وی این دارو ایجاد تعادل میان پروتئین های مهاری و تحریكی را در پی دارد.

مكانیزم عملكردی داروی NP3

وی در پاسخ به این سوال كه این دارو در كدام بخش از مغز اثرگذار است، گفت: در این باره بررسی هایی در دانشگاه ماینتس آلمان(JGU) انجام شد كه نتایج نشان داد این دارو بر روی سیناپس ها اثرگذار است. این داده ها نشان داد كه این دارو ارتباط عصبی را بهبود می بخشد.

فرهادی، مقایسه درصد نورون های تیره در ناحیه تالاموس شنوایی در گروه های كنترل و موش هایی كه وزوز داشتند و با داروی NP3 درمان شدند را از دیگر مراحل اجرای این طرح ذكر كرد و گفت: این مطالعات نشان داد موش ها بعد از اینكه وزوز در آنها ایجاد می شود، نورون های تیره كه نوعی نورون های غیر فعال هستند، در ناحیه هیپوتالاموس شنوایی آنها افزایش می یابد و زمانی كه NP3 دریافت می شود، به شدت نورون های تیره و غیر فعال كاهش پیدا می كند.

رییس مركز تحقیقات گوش و گلو و بینی و سر و گردن دانشگاه علوم پزشكی ایران خاطر نشان كرد: همچنین مطالعات الكترو فیزیولوژی با انجام تست ABR یا Auditory Brainstem Response در 3 گروه "كنترل"، "وزوز" و "درمان شده با NP3" نشان داد كه به طور معناداری در فركانس های مختلف، در سطح آستانه های الكتروفیزیولوژی شنوایی در ساقه مغز بهبود ایجاد شده است.

اجرای كارآزمایی های بالینی

فرهادی با اشاره به این مطالعات در فاز كارآزمایی های بالینی، گفت: در این فاز به طور داوطلبانه 18 بیمار مبتلا كه وزوز گوش و یا كم شنوایی پیشرونده داشتند، داروی NP3 را به مدت یك ماه به صورت موضعی دریافت كردند و نتایج نشان داد كه درصد بالایی از آنها وزوزشان كنترل شد و یا قابل تحمل برای بیمار شد و در برخی تا 5 دسی بل آستانه شنوایی آنها بهبود یافت.

به گفته وی، افرادی كه در این مطالعات كم شنوایی پیشرونده داشتند، نه تنها از روند پیشرفت كم شنوایی شان جلوگیری شد، بلكه آستانه شنوایی نیز بهبود یافته است. ضمن آنكه تمایز گفتاری و شنوایی این بیماران نیز بهتر شده است.

رییس مركز تحقیقات گوش و گلو و بینی و سر و گردن دانشگاه علوم پزشكی ایران تاكید كرد: این نتایج در فاز مطالعات اولیه بوده و لازم است كارآزمایی های بالینی را بر روی تعداد بیشتری از مبتلایان انجام دهیم.

فرهادی تاكید كرد: به طور كلی نتایج این تحقیقات نشان داد كه این دارو بر كاهش معنادار پاسخ های رفتاری وزوز گوش و تعدیل سیستم های تحریكی و مهاری در مسیرهای شنوایی مركزی مؤثر است و اثر نوروپروتكتیوی این ماده كاملا تاییدشده و در انسان نیز تا حدی وزوز را از بین برده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران با بیان اینكه این دارو مراحل ثبت در وزارت بهداشت را طی می كند، اظهار كرد: امیدواریم این دارو به عنوان داروی محافظت كننده اعصاب وارد بازار شود. این دارو نه تنها در درمان وزوز گوش تاثیر دارد، بلكه برای بازسازی كبد، كاهش آلرژی، سلامتی در دوران پیری، كاهش سندرم ناتوانی مزمن و كاهش استرس و بهبود خواب مؤثر است.

رییس مركز تحقیقات گوش و گلو و بینی و سر و گردن دانشگاه علوم پزشكی ایران با بیان اینكه این دارو همچنین برای درمان سكته های مغزی مؤثر است، افزود: تحقیقاتی در این زمینه نیز در جریان است.

دارویی بدون عارضه برای درمان وزوز گوش

دكتر سعید محمودیان از محققان این طرح و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز در گفت و گو با ایسنا، وزوز گوش را یكی از معضلات مردم نام برد كه شیوع بالایی در همه دنیا دارد، گفت: با صنعتی شدن كشورها شیوع این بیماری گسترده شده است. در این بیماری فرد به طور دائم صدای مزاحمی را در طول شبانه روز می شنود كه این امر موجب كاهش كیفیت زندگی فرد همچون خواب و فعالیت روزانه خواهد شد.

محمودیان با تاكید بر اینكه این طرح در جهت كمك به درمان این دسته از بیماران اجرایی شده است، خاطر نشان كرد: نتایج این طرح برای افرادی كه مبتلا به وزوز گوش هستند و درمان های رایج این عارضه را درمان نكرده اند، مؤثر است. در اجرای این طرح از پشتیبانی های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برخوردار شدیم.

وی با بیان اینكه این طرح حاصل همكاری چندین مركز تحقیقاتی بوده است، اظهار كرد: این طرح از 3 سال قبل اجرایی شد و داروی تولید شده در این طرح از آنجایی كه از جفت انسانی تهیه می شود و حاوی بیش از 800 پروتئین و عوامل رشد و هورمون های مختلفی است، عوارضی ندارد.

محمودیان ادامه داد: اگرچه در سایر كشورها از این دارو برای درمان سكته های مغزی، تحقیقات بسیار گسترده ای انجام شده است، ولی در زمینه وزوز، اختلالات شنوایی و كم شنوایی می تواند مؤثر باشد و امیدواریم در فازهای كارآزمایی های بالینی بعدی ادامه یابد و بتوانیم در نمونه های بیشتری، اثربخشی این دارو را بیشتر به اثبات برسانیم.

محقق این طرح با تاكید بر اینكه در فاز حیوانی این طرح نتایج امیدبخشی حاصل شده است، گفت: این نتایج این امید را ایجاد كرده است كه در فازهای بعدی این مطالعات، به نتایجی برسیم كه بتوانیم این دارو را در اختیار مردم قرار دهیم.

به گزارش ایسنا در این پروژه دكتر محمودیان، اكبرنژاد، دكتر میرصالحی از محققان مركز تحقیقات گوش و حلق و سر و گردن دانشگاه علوم پزشكی ایران، محققان آزمایشگاه اپیدمیولوژی، محققانی از فدراسیون علوم روسیه، مركز علوم اعصاب شفا، مركز علوم و اعصاب دانشگاه مانتیس آلمان، دكتر محمودی و دكتر خانی پور، دكتر هداوندی از شركت های دانش بنیان دارویی و محققانی از دانشگاه صنعتی شریف و محققان پژوهشگاه رویان حضور داشتند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۶:۲۵ - ۲۲/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۷۱۴