دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

استرس و اضطراب كودكان در پی غیرحضوری شدن مدارس و آموزش آنلاین
 
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: با غیرحضوری شدن مدارس و آموزش آنلاین، بسیاری از كودكان دچار استرس، اضطراب و ناراحتی های دیگر شده اند.
استرس و اضطراب كودكان در پی غیرحضوری شدن مدارس و آموزش آنلاین علی شیخ الاسلامی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به الزامات محدودیت های كرونایی و میزان رعایت قانون توسط مردم، گفت: طبق آمار و مشاهدات موجود در جامعه و بازخوردهایی كه از مردم به عمل آمده، رعایت پروتكل های بهداشتی توسط مردم كاهش پیدا كرده است و این نشان دهنده عادی انگاری مردم به دلایلی از قبیل عدم وجود طرح ها و برنامه های طولانی مدّت و به جای آن تصمیم گیری های مقطعی، مشكلات معیشتی و كم حوصلگی و غیره می باشد.

وی افزود: در این وضعیت با توجه به اینكه تضمین معیشتی و مالی برای مردم وجود ندارد تا حداقل مردم با خیال راحت 10 روز به سركار خود نروند و در خانه بمانند، به نظر می رسد این 10 روز تعطیلی زیاد كارساز نباشد.

دانشیار گروه آموزشی راهنمایی و مشاوره دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به سطح دوركاری دستگاه های اجرایی و خلاقیتشان برای راه انداختن كار مردم در شرایط دوركاری، تصریح كرد: با توجه به اینكه اكثر فرآیندهای اداری در دستگاه های اجرایی به صورت حضوری انجام می شود و كسب و كار دوركاری هنوز جا نیفتاده و زیرساخت های لازم در این زمینه فراهم نشده است، مردم در یك سال گذشته مشكلاتی را تجربه كرده اند و در واقع، دوركاری به معنای واقعی اتفاق نمی افتد، بلكه بیشتر نوع تعطیلی است.

شیخ الاسلامی تاكید كرد: البته دستگاه های اجرایی تا حد امكان سعی كردند كه مردم بتوانند بعضی از كارهای اداری خود را بدون مراجعه حضوری و به صورت غیرحضوری و اینترنتی انجام دهند، امّا بعضی از كارها هنوز هم نیاز به مراجعه حضوری افراد دارند كه در این زمینه كاهش كارمندان ناشی از دوركاری موجب كندی كار و نارضایتی شده است.

وی با اشاره به میزان باورپذیری مردم درباره قاتل بودن كرونا و عقایدشان درباره كرونا، گفت: طبق آمار و نظرسنجی ها باورپذیری مردم نسبت به خطرناك بودن یا نبودن كرونا رابطه مستقیمی با تبلیغات رسانه ها و صحبت های مسئولین دارد.

دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی اضافه كرد: هر وقت كه رسانه ها و مسئولان تأكید زیادی به خطرناك بودن ویروس كرونا كرده انذ، مردم بیشتر به رعایت پروتكل های بهداشتی در قبال كرونا عمل می كنند و هر وقت كه توسط رسانه ها و مسئولان عادی انگار انجام شده، مردم نیز رعایت پروتكل های بهداشتی را به حداقل ممكن رسانده اند.

شیخ الاسلامی تاكید كرد: مشاهدات نشان می دهد كه تا حدودی باورپذیری مردم در رابطه با خطرناك و قاتل بودن كرونا كاهش یافته است.

وی با اشاره به آسیب هایی كه كرونا بر وضعیت روحی و روانی خانواده ها و مخصوصاً كودكان گذاشته، تصریح كرد: با توجه با اینكه اغلب مشاغل نیاز به حضور فیزیكی دارند، بسیاری از افراد شغل خود را از دست داده و در نتیجه درآمدی نیز ندارند. این موضوع در كنار استرس و اضطراب ناشی از شیوع ویروس كرونا بر وضعیت روحی و روانی افراد جامعه و اعضای خانواده تاثیر منفی گذاشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: در مورد كودكان، ماندن در خانه و بازی نكردن با هم سن و سالانشان به شدّت در روحیه آنها تاثیر منفی گذاشته و تنها همبازی كودكان گوشی تلفن همراه، تبلت و كامپیوتر شده است كه می تواند آسیب های زیادی به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینكه با غیرحضوری شدن مدارس و آموزش آنلاین، بسیاری از كودكان دچار استرس، اضطراب و ناراحتی های دیگر شده اند، افزود: به نظر می رسد كرونا كاری با وضعیت روحی و روانی مردم كرده است كه مدّت ها بعد از نابودی آن نیز، این عوارض باقی خواهند ماند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۲:۰۳ - ۳۰/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹