دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

واكسیناسیون كرونا به كجا رسید؟/ عضو كمیته ملی واكسن كووید-19: احتمال دارد در لحظه آخر برای واكسیناسیون با واكسن ایرانی اتفاقی رخ دهد و همه چیز به زمان دیگر موكول شود
 
شفاف عمل نكردن مسئولان یكی از موضوعات بسیار مهم در زمینه واكسن كرونا و حواشی آن است. انتقادهای زیادی در مورد عدد و رقم واردات واكسن، توزیع، تزریق و اینكه چه كسانی باید در اولویت گرفتن واكسن باشند متوجه وزیر بهداشت شده است.
واكسیناسیون كرونا به كجا رسید؟/ عضو كمیته ملی واكسن كووید-19: احتمال دارد در لحظه آخر برای واكسیناسیون با واكسن ایرانی اتفاقی رخ دهد و همه چیز به زمان دیگر موكول شود

گزارش "اعتماد آنلاین" از روند تزریق واكسن كرونا و موضوعات مربوط به آن در كشور:
واكسیناسیون كرونا به كجا رسید؟/ عضو كمیته ملی واكسن كووید-19: احتمال دارد در لحظه آخر برای واكسیناسیون با واكسن ایرانی اتفاقی رخ دهد و همه چیز به زمان دیگر موكول شود شفاف عمل نكردن مسئولان یكی از موضوعات بسیار مهم در زمینه واكسن كرونا و حواشی آن است. انتقادهای زیادی در مورد عدد و رقم واردات واكسن، توزیع، تزریق و اینكه چه كسانی باید در اولویت گرفتن واكسن باشند متوجه وزیر بهداشت شده است.

اعتمادآنلاین| ریحانه جولایی- بهمن 98 بود كه رسانه های داخلی شیوع ویروس كرونا را اعلام كردند و ایران هم مثل سایر كشورهای جهان به صورت رسمی پا به میدان رقابت با كرونا گذاشت. حالا اما با گذشت بیش از یك سال از رسانه ای شدن كرونا و مرگ بالغ بر 66 هزار نفر و ورود به پیك سنگین چهارم، چشم امید همه به واكسن كروناست.

پشت پرده واكسن كرونا داستان های زیادی وجود دارد؛ از شفاف و صادق نبودن مسئولان ذی ربط گرفته تا ضدونقیض حرف زدن پزشكان و كارشناسان.

توزیع و تزریق قطره چكانی واكسن كرونا یكی از موضوعاتی است كه این روزها به بحث داغ كاربران فضای مجازی تبدیل شده و از سوی دیگر پای صحبت هر كسی بنشینید بالاخره به طریقی بحث به واكسن كرونا و اینكه چرا هنوز به صورت گسترده خریداری نشده می رسد.

لزوم ارائه اطلاعات شفاف به مردم

شفاف عمل نكردن مسئولان یكی از موضوعات بسیار مهم در زمینه واكسن كرونا و حواشی آن است. انتقادهای زیادی در مورد عدد و رقم واردات واكسن، توزیع، تزریق و اینكه چه كسانی باید در اولویت گرفتن واكسن باشند متوجه وزیر بهداشت شده است. حالا بعد از اتفاقی كه در آبادان رخ داد و شورای شهری ها خود را به عنوان پاكبان جا زدند، موضوع دیگری هم به میان آمده و آن چگونگی نظارت بر تزریق واكسن كروناست.

این مطالبات در حالی مطرح شده اند كه رئیس ستاد ملی مقابله با كرونا مدتی پیش از وزارت بهداشت خواسته بود تا اطلاعات مربوط به اعداد و ارقام و میزان تزریقات واكسن های وارداتی را كه از ابتدای طرح واكسیناسیون انجام شده در دسترس مردم قرار دهد.

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت بهداشت، از زمان شروع واكسیناسیون سراسری در ایران در 21 بهمن ماه 99 تا 25 فروردین ماه امسال از مجموع 895 هزار دز واكسن توزیع شده، میزان واكسن های تزریق شده 462 هزار و 642 دز بوده كه این رقم در 26 فروردین ماه با افزایش حدود 5200تایی به 467هزار و871 دز رسیده است. از این میزان تاكنون 361 هزار و 951 نفر دز اول واكسن كرونا و 100 هزار و 691 نفر نیز دز دوم را تزریق كرده اند.

با این حال هیچ اطلاعاتی از اینكه چه میزان واكسن به پرستاران، پزشكان، پاكبانان و افراد واجد شرایط بهزیستی تزریق شده به صورت شفاف در دست نیست.

البته چند روز پیش، یعنی 27 فروردین، سعید نمكی وعده داد كه طی این هفته تعداد واكسن تزریقی در كشور به یك میلیون و 300 دز خواهد رسید و كار تزریق واكسن به كادر درمان، بیماران خاص و افراد پرخطر به اتمام می رسد. بر اساس گفته های او، مرحله دوم تزریق واكسن طبق برنامه تعیین شده از اردیبهشت آغاز خواهد شد. با این حال هنوز به طور قطعی مشخص نیست كه زمان آن چه تاریخی است.

سعید نمكی

روند توزیع واكسن كند نیست!

مصطفی قانعی، عضو كمیته ملی واكسن كووید-19، در پاسخ این سوال كه چرا زمان دقیقی برای تزریق و تولید گسترده واكسن كرونای ایرانی اعلام نمی شود یا زمان مشخص شده به تعویق می افتد به اعتمادآنلاین می گوید: «برای این واكسن هیچ وعده ای به تاخیر نیفتاده است. ما از همان اول گفتیم كه اواخر خردادماه واكسن بركت می آید و شهریور به بعد سایر تولیدكنندگان داخلی محصولات خود را وارد بازار می كنند.»

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه در حال حاضر با پیك سخت و سهمگینی روبه رو هستیم و توقع می رود روند تولید و توزیع واكسن سریع تر شود توضیح می دهد: «ما نمی گوییم این روند كند پیش می رود، به نظر ما روند درست طی می شود. كار علمی و فناوری به این شیوه است. ما احتمال می دهیم تا آخر بهار بتوانیم واكسیناسیون را آغاز كنیم اما این احتمال هم وجود دارد كه در لحظه آخر یك اتفاق رخ دهد و همه چیز به زمان دیگری موكول شود.»

مصطفی قانعی

مرگ پرستاران در حالی كه واكسن داریم

اگرچه قانعی می گوید كه هیچ كندی ای در توزیع و تزریق واكسن وجود ندارد، اما می بینیم كه واكسیناسیون كادر درمان بیشتر از آنچه پیش بینی شده بود طول كشید و حالا بسیاری از مردم منتظرند تا واكسیناسیون كادر درمان تمام شود و نوبت به گروه های بعدی برسد و پس از آن هم مردم عادی واكسینه شوند.

با اینكه پرستاران و پزشكان اولین گروه تزریق واكسن بودند، اما به گفته محمد شریفی مقدم، دبیركل خانه پرستار تهران، در حق پرستاران جفای بسیار شده است. او در گفت وگو با اعتمادآنلاین می گوید: «در شرایط كنونی یا شبیه به چنین شرایطی یك اصل كلی وجود دارد و آن این است كه كسانی كه بیشترین مواجهه با عامل بیماری زای پرخطر را دارند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند. كرونا به عنوان یك بیماری ناشناخته بیش از درمان به مراقبت نیاز دارد و این مسئولیت بر عهده پرستاران است. بنابراین پرستاران به عنوان گروهی كه بیشترین زمان را كنار بیماران كرونایی می گذرانند و در محیطی كار می كنند كه تراكم ویروس به شدت بالاست بنابراین باید به سرعت واكسینه شوند. آمار جان باختگان پرستاری هم این موضوع را تایید می كند و متاسفانه ایران یكی از كشورهایی است كه بالاترین آمار مرگ ومیر پرستاران را به نام خود زده است.»

او با گلایه از سرعت پایین روند واكسیناسیون پرستاران ادامه می دهد: «اگر در كشوری صد هزار واحد واكسن وارد شود، اولین گروه واجد شرایط تزریق پرستاران بودند و در تمام دنیا به عنوان اولین گروه در اولویت قرار داشتند. با این حال در ایران مشكلات زیادی برای تزریق واكسن این گروه پیش آمد.»

شریفی مقدم در بخش دیگری از صحبت هایش می گوید: «به نظر من وزیر بهداشت باید محاكمه شود چراكه ما بعد از عید چند تن از پرستاران مان را از دست دادیم. این مرگ ها دیگر توجیه پذیر نیست چون واكسن كشف شده و در ایران وجود دارد، این اصلاً قابل پذیرش نیست كه پرستاران به خاطر یك واكسن 10 دلاری كه باید دولت آن را تامین می كرد جان بدهند و عوامل اجرایی وزارت بهداشت در این مرگ ها دخیل هستند.»

به گفته دبیركل خانه پرستار تهران، وزارت بهداشت واكسن ها را به بخش خصوصی داده است و نظارتی هم بر این بیمارستان ها نشد؛ در نتیجه واكسن ها به افرادی تزریق شد كه در اولویت نبودند؛ یعنی در این میان برخی از افراد كادر اداری، مدیران و سهامداران بیمارستان ها واكسن را دریافت كردند، اما پرستاران موفق نشدند واكسینه شوند. این داستان در بیمارستان های دولتی هم صدق می كرد.

واكسیناسیون

تبعیض در صف واكسن پزشكان و پرستاران

در میان این ولوله كرونا اما گاهی پای تبعیض هم به میان می آید. شریفی مقدم می گوید: «در بندرعباس اتفاق عجیبی افتاده و آن تزریق واكسن متفاوت به پزشكان و پرستاران بود. بدین ترتیب كه صف پرستاران و پزشكان از هم جدا شده و به پرستاران واكسن كم اثر چینی و به پزشكان بهترین واكسن كرونا كه در حال حاضر ساخت كشور روسیه است تزریق شده.»

به گفته او، تعداد كل اعضای خانواده بهداشت و درمان ایران 600 هزار نفر است. اگر همه چیز با برنامه پیش می رفت، در هفته اول همه این تعداد باید واكسینه می شدند اما این اتفاق رخ نداد. در بیشتر كشورهای دنیا روی 50 درصد جمعیت واكسیناسیون انجام داده اند، اما در ایران هنوز واكسیناسیون گروه اول تمام نشده است. آخرین آمار می گوید تا هفته پیش تنها 30 درصد از پرستاران واكسینه شده بودند، اما با اتفاق های اخیر و جان باختن چند پرستار كمی روند تزریق سرعت پیدا كرده است.

 مستند پرستاران

گروه هایی كه واكسن كرونا دریافت كرده اند

با وجود تمام كم و كاستی ها اما در حال حاضر به افرادی كه در اولویت هستند واكسن كرونا تزریق می شود. از 121 هزار و 500 نفر نیروی عملیاتی اورژانس اكثر شان واكسن كرونا دریافت كرده اند و در هفته آینده نیز نهایتاً به تمام نیروهای عملیاتی اورژانس واكسن تزریق خواهد شد.

بر اساس گفته های مصطفی سراج، مدیركل دفتر امور مراكز توانبخشی و مراقبتی، از مجموع 51 هزار سالمند و بیمار دارای اختلال روانی و معلولیت جسمی تا تاریخ 25 فروردین 13 هزار و 16 نفر واكسن كرونا دریافت كرده اند. در مرحله دوم نیز نزدیك به 13 هزار نفر واكسن زده اند.

همچنین مهدی شادنوش، رئیس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، درباره وضعیت واكسیناسیون بیماران نادر و خاص در كشور گفته بود، 450 هزار بیمار نادر در كشور وجود دارد كه باید واكسیناسیون شوند. به گفته او تا روز 25 فروردین 20 هزار دز واكسن كرونا به 10 هزار بیمار نادر تزریق شده است.

در ادامه واكسیناسیون و بر اساس آمار وزارت بهداشت تا 25 فروردین ماه، 9 هزار نفر از جامعه ایثارگری شامل جانبازان 2 چشم نابینا، ضایعه نخاعی، 2 عضو قطع و بیشتر، جانبازان شدید شیمیایی و والدین چند شهید، 185 نفر از ورزشكاران شامل ورزشكاران المپیكی، كادر فنی، سرپرستان كاروان اعزامی به المپیك توكیو، 200 نفر كاركنان پسماند كه 110 نفر پرسنل جمع آوری پسماند بیمارستانی بوده اند و 90 نفر مسئول دفع پسماند در آرادكوه و تمام 600 پرسنل خدماتی بهشت زهرا واكسن كرونا را دریافت كرده اند.
منبع خبر:
روزنامه اعتماد
   تاریخ: ۱۲:۰۳ - ۰۱/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۵