دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

شیوع لكنت در پسران تا 4 برابر دختران است
 
تهران- ایرنا- مدیر گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: لكنت حدود یك درصد جامعه را درگیر می كند و شیوع آن در پسرها 3 تا 4 برابر دخترها است.
شیوع لكنت در پسران تا 4 برابر دختران است تهران- ایرنا- مدیر گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: لكنت حدود یك درصد جامعه را درگیر می كند و شیوع آن در پسرها 3 تا 4 برابر دخترها است.

اول اردیبهشت ماه، مصادف با بزرگداشت استاد سخن سعدی، روز ملی گفتار درمانی نام گذاری شده، این روز فرصتی مناسب برای ارتقای آگاهی مردم در این زمینه است.

دكتر اكبر داروئی روز چهارشنبه به مناسبت روز ملی گفتار درمانی در گفت و گو به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: لكنت به صورت تكرار صداها، هجاها و كلمات، كشیده اداكردن بعضی صداها یا گیر و قفل روی بعضی از صداها و قطع موقت گفتار روی می دهد؛ به طوری كه سخن گفتن را برای فرد مشكل می سازد.

نایب رییس انجمن علمی گفتار درمانی ایران اظهار داشت: به همین دلیل و با توجه به تداوم این وضعیت، سایر فعالیت های فرد مثل درس خواندن، اشتغال و حتی ازدواج ممكن است تحت تاثیر این مشكل قرار گیرد.

وی تصریح كرد: اختلالات تلفظی و اشكال در وضوح گفتار، اختلال دیگری است كه می تواند به تنهایی یا در كنار سایر اختلالات روی دهد. بعضی از این موارد، خفیف هستند مثل تلفظ نادرست یك یا دو صدای گفتاری مانند "ر"، "س" یا "ش" كه صرفا توجه شنونده را به خود جلب می كند و تاثیری بر فهم گفته های گوینده ندارد، اما گاهی تعداد صداهای نادرست آن قدر زیاد است كه وضوح گفتار گوینده بسیار پایین می آید.

نایب رییس انجمن علمی گفتاردرمانی ایران ادامه داد: كم شنوایی و شكاف كام، دو عارضه نسبتا شایع هستند كه به چنین وضعیتی منجر می شوند.

وی افزود: گفتار درمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان، رشته ای از علوم توانبخشی است كه به رفع یا كاهش اختلالات گفتار، زبان و بلع می پردازد. شیوع این اختلالات در دنیا بین 7 تا 10 درصد كل جمعیت برآورد می شود ولی نسبت آن در میان كودكان بیشتر است.

مدیر گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: به طور كلی در هر سنی ممكن است اختلال گفتار، زبان یا بلع روی دهد. برخی از این اختلالات مادرزادی هستند و هم زمان با تولد نشانه های آن وجود دارد و برخی از آنها هم اكتسابی به شمار می روند.

داروئی افزود: به عنوان مثال یك نوزاد نارس كه هنوز قدرت مكیدن شیر را از سینه مادر یا شیشه ندارد، نیازمند تحریكات حسی- حركتی از سوی گفتار درمانگر است تا بتواند به تغذیه طبیعی و مستقل دست پیدا كند؛ همین طور فردی كه در سنین میانسالی یا بزرگسالی، به علت بیماری مانند پاركینسون یا سكته مغزی، توانایی غذا خوردن، یا صحبت كردن را به طور كامل یا نسبی از دست می دهد. با این همه، همان طور كه ذكر شد، تنوع و میزان اختلالات در كودكان بیشتر است.

وی با اشاره به اینكه اختلالات گفتار و زبان هم می توانند به صورت منفرد روی دهند و هم به صورت توامان با دیگر اختلالات، اظهار داشت: تاخیر رشد گفتار و زبان كه به صورت صحبت نكردن در زمان مقرر، استفاده از واژگان محدود، ناقص بیان كردن جملات و به طور كلی نداشتن تناسب توانایی صحبت كردن با سن كودك خود را نشان می دهد، از جمله شكایت بخشی از خانواده هایی است كه به همین دلیل به گفتار درمانی مراجعه می كنند.

داروئی گفت: این وضعیت در برخی موارد ناشی از مشكلات زمینه ای مانند كم توانی ذهنی، كم شنوایی، اوتیسم و بیش فعالی است كه علاوه بر گفتار و زبان، بر رشد سایر مهارت ها و فعالیت های كودك نیز تاثیر می گذارد، هر چند ممكن است بدون علت مشخص جسمی یا روانی هم دیده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در خانواده هایی كه كودك با سایر كودكان و یا بزرگسالان تعامل چندانی ندارد و اطرافیان او، توان یا انگیزه لازم را برای برقراری ارتباط یا بازی كردن با وی ندارند، چنین مواردی به وفور دیده می شود.

وی بیان داشت: مشكلات صوتی كه عمدتا به دلیل آسیب دیدن حنجره روی می دهد، از دیگر موارد مراجعه به گفتار درمانی است. افرادی كه از صدای خود برای شغل خود استفاده می كنند، نظیر معلمان، خوانندگان، قاریان، مداحان و البته خود گفتار درمانگران در معرض آسیب دیدگی حنجره و متعاقب آن اشكال در صدایشان هستند.

داروئی تاكید كرد: استفاده بیش از حد و نادرست از صدا، بدون رعایت بهداشت صوتی، می تواند به عوارضی مانند گرفتگی صدا یا نفس آلود شدن آن منجر شود.

وی ادامه داد: استفاده از الكل، سیگار و سایر مواد دخانی هم می تواند موجب اختلالات صوتی و حتی سرطان حنجره شود كه در صورت احساس تغییر صدا، فرد باید بلافاصله به متخصص حنجره مراجعه كند.

داروئی خاطرنشان كرد: اختلالات خواندن و نوشتن در دوران مدرسه وجه دیگری از اختلال زبان به حساب می آید. مشكل در روخوانی، درك مطلب نوشته شده یا نوشتن كلمات و جملات با یا بدون داشتن الگو، از جمله موارد شایع در برخی كودكان دبستانی است كه درصورت رسیدگی نكردن و رفع نشدن، ممكن است به عدم موفقیت تحصیلی و یا ترك تحصیل آنان بینجامد.

برچسب ها
- سلامت
- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
- كودك
- گفتار درمانی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۰۷ - ۰۱/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴