دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

بازیابی حركت دست بیماران سكته مغزی با ایمپلنت گردن
 
تهران- ایرنا- محققان می گویند یك ایمپلنت گردن به اندازه جعبه كبریت با تحریك عصب واگ، به بیماران سكته مغزی كمك می كند تا حركات دست خود را بازیابند.
بازیابی حركت دست بیماران سكته مغزی با ایمپلنت گردن تهران- ایرنا- محققان می گویند یك ایمپلنت گردن به اندازه جعبه كبریت با تحریك عصب واگ، به بیماران سكته مغزی كمك می كند تا حركات دست خود را بازیابند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، دستگاه Vivistim از شركت بیوتكنولوژی MicroTransponder مستقر در تگزاس، عصب واگ را تحریك می كند. عصب واگ ، عصب بزرگی است كه از سر و گردن به شكم می رود.

دستگاه Vivistim عصب واگ را در حالی كه بیمار تحت تحرك توانبخشی قرار دارد، تحریك می كند و به مغز اعلام می كند كه «به آن حركت توجه كند».

تحقیقات تازه منتشر شده نشان می دهد دستگاه Vivistim به طور قابل توجهی ضعف و عملكرد بازو را در افرادی كه پس از سكته مغزی ایسكمیك به ضعف طولانی مدت بازو مبتلا شده اند، بهبود می بخشد.

تحریك عصب واگ (VNS) در گذشته به عنوان روشی برای درمان افسردگی، صرع وزوز گوش، سكته، بیماری های قلبی و چاقی مورد بررسی قرار گرفته است.

این ایمپلنت تحت بیهوشی عمومی و از طریق ایجاد یك برش افقی در گردن در اطراف غضروف كریكوئید - حلقه غضروف كه نای را احاطه كرده است، در گردن كار گذاشته می شود.

این دستگاه پس از كاشت، عصب واگ سمت چپ گردن را در حین توانبخشی جسمی، تحریك می كند. نبض الكتریكی ناشی از Vivistim حداكثر مانند یك احساس گزگز گذرا در گلو احساس می شود و به تدریج از بین می رود.

عصب واگ طولانی ترین عصبی است كه از مغز به بدن می رود و شاخه های زیادی دارد كه به نواحی مغز منشعب می شوند. عصب واگ به مناطقی از مغز متصل می شود كه باعث ترشح مواد شیمیایی مهمی می شوند. زمانی كه ترشح این مواد شیمیایی با فیزیوتراپی تركیب شود، به مغز كمك می كند تا حركات را دوباره یاد گیرد.

به گفته محققان، ایمنی ایمپلنت های تحریك كننده عصب واگ در سایر نواحی بالینی به خوبی ثابت شده است.

دكتر «چارلز لیو»، مدیر مركز بازسازی سلول های عصبی دانشگاه «كارولینای جنوبی» در كالیفرنیا، گفت:روش های كاشت ایمپلنت های تحریك كننده عصب واگ بیش از 20 سال است كه انجام می شود و به طور كلی ساده و آسان است.

تقریباً 80 درصد از افراد مبتلا به سكته مغزی حاد ضعف بازو دارند و حدود 50 تا 60 درصد هنوز 6 ماه بعد با مشكلات مداوم مواجه هستند.

در حال حاضر درمان های موثر كمی برای تقویت بهبودی بازو پس از سكته مغزی وجود دارد و در حال حاضر فیزیوتراپی شدید بهترین درمان برای این عارضه است.

برچسب ها
- ایمپلنت
- مغز
- سكته مغزی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۱۷ - ۰۴/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۶