دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

7 درصد جمعیت ناشنوا و كم شنوا را كودكان تشكیل می دهند
 
مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران، در ارتباط با اهمیت توجه به سلامت شنوایی افراد از بدو تولد تا سالمندی، نكاتی را متذكر شد.
7 درصد جمعیت ناشنوا و كم شنوا را كودكان تشكیل می دهند مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران، در ارتباط با اهمیت توجه به سلامت شنوایی افراد از بدو تولد تا سالمندی، نكاتی را متذكر شد.

اكرم پوربخت، در گفتگو با خبرنگار مهر، از كم شنوایی به عنوان چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان نام برد و گفت: گزارش های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد كه بیش از 5 درصد جمعیت جهان در سال 2020 دچار كم شنوایی و ناشنوایی بوده اند كه نیاز به خدمات شنوایی شناسی دارند.

وی افزود: باید این نكته را متذكر بشوم كه شنوایی شناسی ترجمه «ادیولوژی» بوده و نباید با شنوایی سنجی یا همان «ادیومتری» كه یكی از آزمون های تشخیصی رشته شنوایی شناسی است، اشتباه شود.

پوربخت در ادامه به خدمات رشته شنوایی شناسی اشاره كرد و گفت: غربالگری شنوایی در سنین نوزادی، كودكان سنین مدرسه و سالمندان، حفاظت شنوایی در محیط های پرسروصدای صنعتی، نظامی، ارزیابی و تشخیص افتراقی اختلالات شنوایی و وزوز، ارزیابی و توانبخشی سیستم تعادل و سرگیجه، ارزیابی و توانبخشی سیستم شنوایی مركزی، ارائه خدمات توانبخشی مانند سمعك و تربیت شنوایی، تعیین كاندیداتوری كاشت حلزون و ارائه مشاوره به خانواده ها و آگاه سازی جامعه در مورد سلامت گوش، از مهم ترین خدماتی است كه یك شنوایی شناس می تواند ارائه بدهد.

وی به مهم ترین برنامه های راهبردی گروه شنوایی شناسی اشاره كرد و افزود: ارتقای سلامت و بهزیستی افراد دچار كم شنوایی و وزوز و سرگیجه، مهم ترین برنامه های راهبردی گروه شنوایی شناسی است.

پوربخت تاكید كرد: تدوین پروتكل بیمارستانی مداخله زودهنگام شنوایی، تدوین پروتكل توانبخشی وزوز و توانبخشی سیستم شنوایی مركزی، جلسات مشاوره گروهی برای والدین كودكان ناشنوا، حفاظت شنوایی در گوش كنندگان به موسیقی بلند در نوجوانان و جوانان، بررسی كم شنوایی پنهان در محیط های صنعتی و… از جمله اقداماتی است كه گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران انجام داده است.

وی با عنوان این مطلب كه رشته شنوایی شناسی ماهیت كاملاً بالینی دارد، گفت: 7 درصد جمعیت ناشنوا و كم شنوا را كودكان تشكیل می دهند و متأسفانه در حدود 30 تا 40 درصد كم شنوایی های مادرزادی در كودكان همراه با یك مشكل اضافه مانند اختلال یادگیری یا اوتیسم یا فلج مغزی همراه است.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران، با تاكید بر اهمیت انجام به موقع غربالگری شنوایی، تصریح كرد: ماهانه به طور متوسط بین 350 تا 400 نوزاد در بخش زایمان و سزارین بیمارستان اكبرآبادی مورد غربالگری اولیه شنوایی قرار می گیرند.

وی از تدوین پروتكل بیمارستانی دستیابی تمامی نوزادان در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشكی ایران به برنامه غربالگری اولیه شنوایی خبر داد و گفت: ارائه خدمت در حوزه پیشگیری، تشخیص و توانبخشی به بزرگسالان و سالمندان، از جمله ارائه سمعك و مدیریت افرادی است كه دچار سرگیجه و وزوز گوش هستند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۸:۴۲ - ۰۶/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۶