دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

سرریز بحران اقتصادی در حوزه اجتماعی
 
مدیر امور آسیب های اجتماعی وزارت كشور گفت: متأسفانه حوزه عملكرد اقتصادی و برنامه ریزی های آن به گونه ای بوده كه شاهد سرریز شرایط بحران اقتصادی در حوزه اجتماعی هستیم.
سرریز بحران اقتصادی در حوزه اجتماعی مدیر امور آسیب های اجتماعی وزارت كشور گفت: متأسفانه حوزه عملكرد اقتصادی و برنامه ریزی های آن به گونه ای بوده كه شاهد سرریز شرایط بحران اقتصادی در حوزه اجتماعی هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حاجیان با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» بر لزوم پاسخگویی حوزه اقتصادی و بیان سهم خود برای كاهش پیامدهای اجتماعی مشكلات اقتصادی تاكید كرد و افزود: برای توسعه همه جانبه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی متوازن لازم است.

وی افزود: برخی از آسیب های اجتماعی به دلیل برخی برنامه ریزی های حوزه اقتصادی متأسفانه تشدید شده و افزایش آمار سرقت، افزایش آمار طلاق و بیكاری به دلیل مشكلات اقتصادی است.

حاجیان با اشاره به اینكه عوامل آسیب های اجتماعی در سه سطح كلان، سطح میانه، سطح خرد دسته بندی می شوند، افزود: ساختارهای اقتصادی به عنوان مهمترین حوزه در این زمینه هستند و می توانند آسیب های اجتماعی را ایجاد كنند و حتی در حوزه فرهنگی هم تغییرات ایجاد می كند.

مدیر امور آسیب های اجتماعی وزارت كشور ادامه داد: عوامل سطح میانه ناشی از تعامل افراد با سازمان ها و نهادها و بالعكس است و عوامل سطح خرد نیز ناشی از تعاملات رفتاری افراد با یكدیگر است و ارتباطی با ساختارهای دولت ندارد.

وی یادآورشد: آسیب های اجتماعی ناشی از كژ كاركردی نهادها و سازمان ها و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی انسانهاست.

حاجیان در ادامه در تشریح فعالیت های سازمان امور اجتماعی كشور گفت: این سازمان با شروع دولت یازدهم بر اساس برنامه 138 قانون اساسی شكل گرفت و مسئله آسیب های اجتماعی در صدر برنامه ریزی كشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: سازمان امور اجتماعی در كشور 23 آسیب اجتماعی را احصاء كرد و برای هر آسیب اجتماعی یك دستگاه مسئول مشخص شد، مانند اعتیاد به مواد مخدر كه به ستاد مبارز با مواد مخدر سپرده شد و كودكان خیابانی كه بهزیستی متولی این مورد است.

حاجیان با بیان اینكه 85 درصد كودكان خیابانی خانواده دارند و با خانواده خود زندگی می كنند ولی به دلیل مشكلات اقتصادی مجبور به كار هستند، افزود: 85 درصد كودكان كار خیابانی از اتباع هستند و به طور غیرقانونی در كشور حضور دارند.

مدیر امور آسیب های اجتماعی وزارت كشور در ادامه افزود: با نظر مقام معظم رهبری 5 آسیب اجتماعی طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، مفاسد اقتصادی و مناطق حاد بحرانی جز اولویت ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: از سال 95 تا 99 تقریباً یك هزار و 781 برنامه در قالب 9 عنوان موضوع، مساعدت های اعتباری از ردیف كنترل آسیب های اجتماعی دریافت كردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح اقدامات سازمان امور اجتماعی، ایجاد و راه اندازی 135 دفتر تسهیل گری در 22 استان كشور با هدف ارتقا كیفیت زندگی ساكنین محلات حاشیه نشین و سكونتگاه های غیررسمی، بهره گیری از ظرفیت این دفاتر در جهت شناسایی اطلاعات، بازگرداندن هزاران كودك بازمانده از تحصیل به مدرسه، را از جمله اقدامات سازمان برشمرد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۲:۱۵ - ۰۶/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۳