دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

اوتیسم، غصه پر درد فرشتگان زمینی
 
قزوین- ایرنا - اوتیسم را باید یك داستان غم انگیز برای كودكان مبتلا و والدین آنها دانست، اگر چه این اختلال درمان خاصی ندارد اما آموزش می تواند آنرا كمرنگ كرده و این وضعیت سخت و مبهم را التیام ببخشد.
اوتیسم، غصه پر درد فرشتگان زمینی قزوین- ایرنا - اوتیسم را باید یك داستان غم انگیز برای كودكان مبتلا و والدین آنها دانست، اگر چه این اختلال درمان خاصی ندارد اما آموزش می تواند آنرا كمرنگ كرده و این وضعیت سخت و مبهم را التیام ببخشد.

به گزارش ایرنا، ممكن است داستان هایی از كودكانی را شنیده باشید كه به نظر می رسد به صورت عادی در حال رشد هستند اما بعد ناگهان در حدود سن 2 سالگی شروع به عقب نشینی می كنند كه این موضوع برای والدین بسیار نگران كننده است.
به گفته بسیاری از كارشناسان و متخصصان روانشناسی میزان شیوع اختلالات طیف اوتیسم در 2 دهه گذشته در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته و ایران نیز این قاعده مستثنی نبوده است.
براساس اعلام بهزیستی استان قزوین هم اكنون 133 نفر بیمار اوتیسم تحت پوشش این نهاد قرار دارند.
سرعت رشد عجیب این بیماری به ظاهر ناشناخته شاید زنگ خطری برای جوامع باشد، چرا كه اوتیسم با وجود اینكه هنوز نمی توان به طور قطع گفت یك بیماری است یا یك سبك خاص از درك، دیدن، شنیدن و زندگی، به سرعت در بین كودكان تازه متولد شده در حال افزایش است.
با این حال هنوز بسیاری از خانواده های درگیر این بیماری نتوانسته اند سطوح اولیه از درمان و توان بخشی های مداوم را برای كودكان خود به سرانجام برسانند.


چالش دائمی درمان در خانواده كودكان اوتیسمی
مسئله قابل توجه در خصوص خانواده های درگیر با اوتیسم این است كه به طور قطع هنوز هیچ راهكار و درمان دائمی برای آن وجود ندارد، به عبارت دیگر اوتیسم یك چالش دائمی درمان برای خانواده های این كودكان محسوب می شود، چالشی كه از ساده ترین توانمندی های فردی آغاز و تا مهم ترین بخش های زندگی فرد مبتلا به اوتیسم ادامه دارد.
مهسا حیدری از مادرانی است كه كودك مبتلا به اوتیسم دارد، در این خصوص گفت: مادرانی كه وظیفه همراهی كودكان مبتلا به اوتیسم را دارند به خوبی می دانند كه درك مفهوم نگاه كودكان ما به زندگی بسیار متفاوت تر از دیگران است.
وی اظهار داشت: شاید خیلی ها تصور كنند كودك اوتیسمی فقط خجالتی است و در ارتباط برقرار كردن با دیگران دچار مشكل است ولی به قطع این فقط گوشه ای از مشكلات مرتبط با این بیماری است.
حیدری اضافه كرد: افراد مبتلا به اوتیسم از نخستین روزهای تولد از ساده ترین مهارت ها نظیر درآوردن صداهای دوران كودكی، احساس توجه، حتی شناخت خود تا مسائل دشوار و پیچیده نیازمند همراهی هستند و این موضوع مستلزم وجود خانواده ای پیگیر و تلاشگر برای درمان و همراهی است.

مادر عصای دائمی یك بیماری مبتلا به اوتیسم است
طاهره قاسمی از دیگر بانوانی است كه یك كودك مبتلا به اوتیسم را در منزل دارد، او گفت: كودكان اوتیسم هوش پایین ندارند، ولی اصطلاح هوش جزیره ای برای آنها به كار می روند به این معنا كه كودك من حتی از ارتباط گرفتن با نزدیك ترین افراد هراس دارد، نمی تواند ضمایر درست تلفظ كند و نیازهای خود را بگوید ولی در نقاشی و برخی از رشته های ورزشی بسیار باهوش است.
وی افزود: با این حساب مادر عصای دائمی برای این افراد است، چراكه كودكان ما به شدت نسبت به فضاهای جدید، انسان های جدید و هر تغییری واكنش دارند و درمان و مراجعات مكرر به مراكز مختلف برای توانبخشی می تواند اثر عكس داشته باشد.
این مادر 32 ساله تصریح كرد: از سالی كه متوجه شدم كودك من به اوتیسم مبتلاست با خانواده ای دیگر درگیر این بیماری آشنا شده ام و به چشم دیده ام كه مادر به عنوان یك همراه دائمی برای زندگی افراد اوتیسمی نقش دارد ولی متاسفانه به اندازه ای زمان رسیدگی و همراهی طولانی و دشوار است كه برخی در نیمه های راه، مراحل درمان را رها می كنند.

اوتیسمی های شهرستان ها از امكانات توانبخشی محروم هستند
علی جمالی پدر 40 ساله یكی از كودكان اوتیسمی قزوین است، وی كه یك پسر مبتلا به اوتیسم دارد، گفت: كودكان اوتیسمی ساكن در شهرستان های قزوین از امكانات توانبخشی محروم هستند، چرا كه تنها یك مركز آموزشی و توانبخشی روزانه اوتیسم در استان قزوین وجود دارد كه در مركز شهر فعالیت می كند و برای بسیاری از خانواده ها استفاده از خدمات این مركز ناممكن یا هزینه بر است.
وی افزود: به علاوه هزینه های درمانی و توانبخشی در این بیماری بسیار بالاست و با مشكلات اقتصادی موجود در جامعه بسیاری از خانواده ها توان پیگیری درمان كودكان خود را ندارند.
جمالی بیان كرد: هر آموزش ساده ای به كودكان ما نیازمند هزینه های گزافی است كه تأمین آن قطعا در توان ما نیست و همین مشكل باعث می شود خیلی از خانواده ها درمان را متوقف كنند.



پسربچه ها بیشتر از دخترها در معرض بیماری اوتیسم هستند
پزشك فوق تخصص روانپزشكی كودكان و نوجوانان با بیان اینكه پسرها بیشتر از دخترها در معرض بیماری اوتیسم قرار دارند، گفت: بیشتر كودكان مبتلا به این بیماری، در برقراری ارتباط چشمی و كلامی مشكل دارند و در این هنگام پدر و مادر هر وقت حدس زدند كه از این لحاظ كودكشان مشكل دارد، باید از افراد دارای صلاحیت كمك بخواهند و منتظر بدتر شدن اوضاع، افزایش علائم یا از بین رفتن بیماری نباشند.
نسرین علیزاده افزود: در حال حاضر وظیفه سنجش اوتیسم برعهده اورژانس روانپزشكی اطفال است و به بیشتر دانشجویان پزشكی، برای تشخیص سریع تر این اختلال، آموزش های مناسب داده می شود.
وی با اشاره به اینكه والدین دارای كودك اوتیسم چه اقداماتی برای درمان فرزندانشان در نظر بگیرند،افزود: والدین درباره بیماری اوتیسم، اطلاعات را از افراد ذیصلاح كسب كنند و هر چه بیشتر بدانند، بهتر می توانند به فرزندشان كمك كنند و خود را درگیر درمان های بی هدف و سود جویان (مثل: هومیوپاتی، حجامت و نوروفیدیك) كه امروزه زیاد شده است، نكنند.
این متخصص روانشناسی ادامه داد: والدین بسیار مهم است كه كودك خود را به همین حالت كه هست، بپذیرند و با دیگران و حتی اطرافیان مقایسه نكنند و مهارت های لازم را در مراقبت از فرزند خود كسب كرده و عوامل استرس زای محیط خانواده را شناسایی كنند.
پزشك فوق تخصص روانپزشكی كودكان و نوجوانان تصریح كرد: هر چند بیشتر كودكان اوتیسمی، ارتباط كلامی و چشمی ندارند، ولی می توان از راه های غیركلامی (مثل نگاه كردن) با او ارتباط برقرار كرد و یا از روش هایی، مثل لمس كردن، بلند كردن تُن صدا و موسیقی استفاده كرد.
علیزاده با بیان اینكه هر كودكی در پشت علائم بدرفتاری خود، نیازی دارد و باید سعی شود نیاز او شناسایی شود، گفت: به حساسیت های آنان به ویژه شنوایی، لمسی، سردی و گرمی بایذ توجه شود.
وی ادامه داد: در زمان های كوتاهی كه كودك خسته نشود، والدین می توانند با كودك برنامه تفریح و بازی داشته باشند.
این متخصص روانشناسی در مورد انتخاب درمان مناسب با عنوان اینكه امروزه بسیاری از روش های درمانی، كاربرد دارد كه كم و بیش نقاط ضعف و قوت هر كدام نیز مشخص شده است،افزود: بعضی از این روش ها برای كاهش رفتارهای آسیب رسان و تخریبی یا افزایش مهارت های ارتباطی و اجتماعی است و برخی نیز تركیبی از روش های درمانی حسی، حركتی و ذهنی هستند.
وی توصیه كرد كه بهتر است والدین از سردرگمی رهایی پیدا كنند و به كمك روانپزشك، طرح درمانی مناسب برای كودك خود فراهم كنند، به طوری كه آن روش، تمام جنبه های كودك علائم و نیازها را پوشش دهد و می تواند تركیبی از گفتار درمانی، رفتار درمانی، فیزیوتراپی، كاردرمانی و تغذیه درمانی باشد.
این پزشك از والدین اینگونه كودكان درخواست كرد كه خود و فرشته های زمینی شان را گرفتار مطامع افراد سودجو نكنند.



كرونا آموزش كودكان اوتیسمی را با اخلال مواجه كرده است
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی قزوین گفت: در حال حاضر 39 دانش آموز مبتلا اوتیسم در استان مشغول تحصیل هستند كه سه نفر از این افراد در مدارس عادی تحصیل می كنند.
معرفت الله احمدی افزود: عمده ترین ویژگی اوتیسم اشكال و نارسایی در ارتباط بین فردی و اجتماعی است و ایجاد شرایط كرونا بیشترین چالش را برای آموزش در این افراد ایجاد كرده است چرا كه ارتباط گیری از طریق فضای مجزای و تلویزیون برای آموزش برای این افراد بسیار دشوار است.
وی اظهار داشت: به همین دلیل در سال تحصیلی جاری كلاس های درس با حضور همكاران به صورت انفرادی و همراه دانش آموزان با رعایت پروتكل ها به صورت حضوری در مدرسه میثاق قزوین حال برگزاری است.
احمدی اضافه كرد: همچنین در شهرهای تاكستان، محمدیه و آبیك نیز دانش آموزان كه تعداد آنها نیز بسیار كم می باشد، كار آموزش به صورت حضوری در حال انجام است.
وی تصریح كرد: به دلیل حساسیت ویژه آموزش به این افراد معلمان متخصص كه دوره های توانبخشی و آموزشی ویژه دانش آموزان اوتیسم را پشت سر گذاشته اند برای این افراد انتخاب می شوند و تلاش شده تا بسترهای مورد نیاز آموزشی در استان فراهم شود.

اتاق حسی آموزش كودكان اوتیسمی در قزوین راه اندازی می شود
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی قزوین گفت: یكی از كمبودهای استان برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، ایجاد اتاق حسی برای طیف اوتیسم است كه در حال حاضر ساخت پیشرفته ترین اتاق اوتیسم در قزوبن در دستور كار است و با مشاركت بخش خصوصی با تیم تخصصی آموزشی، توانبخشی و مهندسی در حال اجرای این پروژه هستیم كه امیدواریم به زودی با كسب مجوزهای لازم آغاز به فعالیت كند..
احمدی ادامه داد: برای اجرای این طرح یك میلیارد و 500 میلیون تومان توسط بخش خصوصی هزینه شده است كه می تواند به عنوان مركز مداخله ای آموزشی و توانبخشی ویژه دانش آموزان اوتیسم از طریق هوش مصنوعی چند حسی اتفاقات خوبی را در استان قزوین رقم بزند.



اوتیسم و چالش های آن
اوتیسم، "آسپرگر"، اختلال از هم پاشیدگی دوران كودكی، اختلال دوران رشد كه به نوع دیگری تشخیص داده نشده است، چهار اختلالی هستند كه در دسته بندی های جدید علمی همگی تحت عنوان "اختلالات طیف اوتیسم" شناخته و تشخیص داده می شوند و با همدیگر ادغام شده اند. اختلالات طیف اوتیسم، انواع تشخیص هایی را دربر می گیرید كه از لحاظ شدت علائم اختلال با یكدیگر متفاوت هستند و در سه سطح كلی نیازمند حمایت، نیازمند حمایت زیاد، نیازمند حمایت بسیار زیاد جای می گیرند.
مدیركل بهزیستی استان قزوین اتیسم را یك اخلال عصبی-رشدی معرفی می كند كه بخش های مختلف مغز را در همكاری با یكدیگر دچار مشكل می كند و به عنوان یكی از انواع اختلالات دوران كودكی شناخته می شود.
علیرضا وارثی افزود: كودكان مبتلا به اوتیسم تمایلی به برقراری تماملات اجتماعی ندارند و این روحیه را می توان از سنین نوزادی با علائم مختلفی در این كودكان مشاهده كرد.
وی اظهار داشت: كودكان مبتلا به اوتیسم از دوران نوزادی كمتر به دیگران نگاه می كنند، علاقه ای به ارتباط چشمی با بقیه افراد ندارد، كمتر صداهای مخصوص كودكان را از خود بروز می دهند، به نام خود واكنش نشان نمی دهند و از برقراری ارتباط كلامی طفره می روند و درنهایت بازی های اجتماعی را تنهایی انجام می دهند.
وارثی توضیح داد: محدودیت در علاقه مندی به بازی ها و فعالیت ها، كاهش تعاملات و روابط اجتماعی و مشكلات ارتباطات كلامی و غیركلامی از عمده علائم این بیماری است كه البته برای تشخیص قطعی باید كارشناسان بهزیستی معاینه كنند.
وی افزود: اوتیسم در سه سال اولیه زندگی بروز می كند و مادام العمر است، شاخصه اصلی آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای كلیشه ای و خزانه رفتاری، حركتی و غیره محدود می شود.
این مسوول اضافه كرد: این اختلال، اختلالی پیچیده و وخیم است و مشكلات زیادی را برای رشد كودك در حیطه های مختلف رشد شناختی، اجتماعی، عاطفی و … ایجاد می كند و كودك و خانواده را دچار انواع چالش ها می كند.

133 بیمار اوتیسم تحت پوشش بهزیستی قزوین قرار دارند
مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: تعداد افراد دارای اختلال طیف اوتیسم تحت پوشش بهزیستی استان قزوین 133 نفر است كه این افراد در دامنه سنی 4 تا 39 سال قرار دارند.
وارثی افزود: بیشترین فراوانی در مبتلایان به اوتیسم در قزوین به ترتیب در سنین 11، 7 و 12 سالگی هستند و در حال حاضر یك مركز آموزشی و توانبخشی روزانه اوتیسم در شهر قزوین با ظرفیت 50 نفر فعال است كه خدمات توانبخشی و آموزشی به این كودكان را ارائه می كند.
وی زمان تشخیص اوتیسم را از 6 ماهگی عنوان كرد و اظهار داشت: غربالگری اوتیسم در بهزیستی از سن 2 تا پنج سالگی صورت می گیرد، چون این گروه سنی معمولاً كودكانی هستند كه دسترسی به آنها در مهدها فراهم است.
این مسوول تصریح كرد: غربالگری اوتیسم از سال 95 در استان قزوین آغاز شده است اما این غربالگری در مهدهای كودك اجرا می شد و خانواده ها با مراجعه به مهدها، پرسش نامه ای شامل 10 سؤال را تكمیل می كردند و اگر پاسخ های مشكوك در این پرسشنامه زیاد بود، بعد از آن باید به پایگاه های بهزیستی مراجعه می كردند.
وارثی اضافه كرد: همچنین طرح غربالگری اوتیسم همزمان با اجرای كشوری در قزوین و از طریق مراكز آموزشی اوتیسم اجرا می شود.


بهزیستی حامی خانواده های فرزندان اوتیسمی است
مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: هزینه های هنگفت آموزشی، درمانی، كادر درمانی ذهنی، مهارت آموزی به صورت طولانی مدت منجر تحمیل فشار اقتصادی بر خانواده ها می شود، از این رو بهزیستی تلاش كرده است تا سهمی از این هزینه ها داشته باشد.
وارثی افزود: در كنار یارانه ای كه بابت هزینه های این افراد پرداخت می شود، 800 هزار تومان سرانه از سوی سازمان بهزیستی به این خانواده ها پرداخت می شود كه در كنار این نیز حمایت های توانبخشی دیگر در صورت تأمین منابع به این خانواده ها ارایه می شود.
وی ادامه داد: عدم توانایی خانواده ها در پرداخت سهم مشاركت در قبال خدمات مركز باعث بروز مشكلات عدیده ای در هزینه های مركز و عدم تداوم برنامه های توانبخشی از طرف خانواده ها شده است و امیدواریم در این خصوص از ظرفیت كمك های مردمی و خیران بهره مند شدیم.

برچسب ها
- استان قزوین
- بیماری
- مشاركت اجتماعی
- سازمان بهزیستی كشور
- روماتیسم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۴۱ - ۱۵/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۴