دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

روانشناسان، با آموزش تاب آوری در جامعه عملكرد افراد در شرایط استرس زا را ارتقا می دهند
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سالروز "روانشناس و مشاور" (9 اردیبهشت ماه):

روانشناسان، با آموزش تاب آوری در جامعه عملكرد افراد در شرایط استرس زا را ارتقا می دهند

دكتر حمید پورشریفی عضو هیات علمی گروه آموزشی روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به مناسبت فرا رسیدن سالروز روانشناس و مشاور گفت: روانشناسان، با آموزش تاب آوری در جامعه عملكرد افراد در شرایط استرس زا را ارتقا می دهند.

دكتر پورشریفی در گفت و گو با خبرنگار وبدای دانشگاه افزود: در مواجه با مشكلات روانشناختی، دو گونه تیپ های شخصیتی داریم كه عبارتند از "تیپ های شخصیتی مستعد استرس و تیپ های شخصیتی مقاوم استرس" . تیپ شخصیتی "مستعد استرس " یا درمان ناامید، افرادی هستند كه در مواجه با هر شرایطی معتقد هستند، اوضاع تحت كنترل نیست و نمی توان از پس اوضاع برآمد و شرایط را خیلی منفی تلقی می كنند. این افراد در رویارویی با مشكلات، بیشترین آسیب را می بینند.

وی تصریح كرد: در مقابل، افراد دارای تیپ های شخصیتی مقاوم استرس، افرادی هستند كه تاب آوری بالا دارند و می توانند در شرایط استرس زا، كارآمدتر عمل كنند. بر این اساس به نظر می رسد، اگر چه ما از مجموعه ویژگی های شخصیتی صحبت می كنیم، اما خبر خوب اینكه این موارد قابل آموزش هستند، یعنی "تاب آوری" قابل آموزش است و روانشناسان می توانند به صورت تكمیلی در كنار سایر عوامل تاثیرگذار مانند تغییر و تحولات اجتماعی، به افراد كمك كنند تا با تاب آوری بالا، بهتر با مسائل كنار بیایند و احتمال تشدید اختلالات را كاهش دهند.

پورشریفی كه دارای دكترای تخصصی روان شناسی سلامت است، با اشاره به مشكلات روانشناختی موجود در جامعه گفت: قبل از تجربه كرونا بر اساس آخرین آمار تقریبا 26 درصد از افراد جامعه از مشكلات روانشناختی رنج می بردند، الان با توجه به شواهد و مطالعات انجام شده، این آمار افزایش یافته و مشكلات روانشناختی از جمله اضطراب، استرس و وسواس، در جامعه افزایش پیدا كرده است.

استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ارتباط با پیشگیری از تاثیرات منفی كرونا بر سلامت روان مردم توصیه كرد، مردم از صرف زمان طولانی در رسانه های مجازی و پیگیری اخبار منفی در رسانه ها اجتناب كنند و بیشتر زمان خود را برای بهبود ارتباط با كسانی كه واقعا دوست شان دارند و زمان زیادی از داشتن ارتباط با آن ها غافل بوده اند، صرف كنند.

دكتر پورشریفی در پاسخ به سئوال خبرنگار وبدای در خصوص توسعه رشته روانشناسی بالینی، اظهار داشت: به نظر می رسد در رابطه با تعداد فارغ التحصیلان مشكلی نداشته باشیم و این تعداد از فارغ التحصیلان بتوانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند و نكته ای كه باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، ساماندهی این افراد است، چرا كه به صورت تقریبی از بین ه3 هزار نفر فارغ التحصیل این رشته تنها حدود شش هزار نفر دارای پروانه نظام روانشناسی هستند و انتظار می رود كه سازمان ملی نظام پزشكی و روانشناسی بالینی به ساماندهی این افراد توجه بیشتری نمایند.

دكتر پورشریفی در پایان این گفت وگو، ضمن تبریك فرارسیدن روز روانشناس و مشاور خدمت همه فعالان این عرصه به خصوص اساتید گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: به جرات می توان اذعان كرد كه گروه روانشناسی بالینی دانشگاه یكی از بهترین ها در كشور و الگویی برای سایر دانشگاه ها است، چرا كه همیشه به كاربردی بودن مباحث، كارورزی ها و كیفیت دروس اهمیت ویژه ای قائل است. و از همین رو پیشنهاد می شود، تعداد پذیرش دانشجو در مقطع دكتری كه هر ساله 3 یا چهار نفر است، افزایش یابد تا بیشتر بتوانیم نیروهای متخصص این حوزه را پرورش دهیم.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: شاهی - نعیمی پور
   تاریخ: ۲۰:۲۷ - ۰۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۸