دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

رابط كاربری مغز و رایانه برای توانبخشی بعد از سكته مجوز گرفت
 
برای اولین بار یك رابط كاربری بین مغز و رایانه برای كمك به توانبخشی بعد از سكته مغزی، از سازمان غذا و داروی آمریكا مجوز گرفت.
رابط كاربری مغز و رایانه برای توانبخشی بعد از سكته مجوز گرفت برای اولین بار یك رابط كاربری بین مغز و رایانه برای كمك به توانبخشی بعد از سكته مغزی، از سازمان غذا و داروی آمریكا مجوز گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این رابط كاربری به گونه ای طراحی شده كه بخشی از آن به مچ و بازوی دست بسته شده و بخشی دیگر بر روی سر فرد قرار می گیرد.

این رابط كاربری IpsiHand نام دارد و بخشی از آنكه بر روی سر قرار می گیرد، وظیفه ثبت و ضبط فعالیت های مغز را با استفاده از الكترودهای ای ای جی بر عهده دارد. این اطلاعات به صورت بی سیم به مچ بند این ابزار منتقل می شود.

ساخت این دستگاه حاصل یك دهه كار و فعالیت توسط محققان دانشگاه واشنگتن است. مشهور است كه كنترل هر نیمه بدن توسط سمت مخالف مغز انجام می شود. اما سازندگان این رابط كاربری در سال 2008 كشف كردند سیگنال های مربوط به كنترل حركات دو سمت راست و چپ بدن را می توان در همان سمت از مغز نیز یافت. اما اگر سمت مخالف مغز به علت سكته آسیب ببیند، سیگنال های یادشده نیز ضعیف می شوند.

این دستگاه با تحریك سیگنال های سمت غیر مخالف مغز تلاش می كند تا توانبخشی مغز انسان بعد از سكته را ممكن كند. استفاده از دستگاه یادشده در سال 2017 به مدت 12 هفته موجب شد كاربران توان كنترل دستان خود و فرمان دادن به آنها را مجدداً به دست آورند.

دستگاه IpsiHand باید به مدت 12 هفته و 5 بار در هفته به مدت حداقل ده دقیقه در روز مورد استفاده قرار بگیرد. عرضه این محصول به بازار از اواخر سال 2021 آغاز می شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۴:۳۵ - ۰۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴