دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

نقش والدین در كاهش تاثیرات كرونا؛ چگونه از روان فرزندان خود حمایت كنیم؟
 
از ابتلا و عوارض ناشی از ویروس كرونا كه بگذریم، ایجاد آسیب های روانی و زیرورو شدن روال طبیعی زندگی انسان ها از جمله مشكلاتی است كه كرونا برای انسان عصر حاضر به ارمغان آورده است.
نقش والدین در كاهش تاثیرات كرونا؛ چگونه از روان فرزندان خود حمایت كنیم؟ در خانه ماندن اجباری كودكان و والدین و دور ماندن از روابط اجتماعی و نبود تفریحات سالم و مكان هایی برای تخلیه هیجانات كودكان در روزگار كرونایی سبب بروز آثار روانی منفی در آن ها شده است.

بزرگ و كوچك نمی شناسد؛ این روزها همانقدر كه بزرگسالان دچار ترس و استرس و اضطراب ناشی از كرونا و قرنطینه شدن های گاه به گاه هستند كودكان نیز به همان اندازه به دلیل منع شدن از تفریحات و دیدن دوستان خود بار عاطفی و روانی بسیاری را متحمل شده اند.

احاطه شدن والدین توسط ترس و استرس و اضطراب در این روزها سبب شده است كه اكثر والدین از توجه به سلامت روحی و روانی كودكان خود غافل شوند، اثراتی كه تاثیرات آن ممكن است بیش از عوارض خود ویروس كرونا باشد.

یك مشاور روانشناختی در كردستان با اشاره به اینكه به وجود آمدن موجی از نگرانی ها و اضطراب ها در شرایط فعلی امری طبیعی است؛ گفت: از آنجایی كه هر فردی برای سلامت خود و اعضای خانواده ارزش زیادی قائل است باید سعی در كنترل و تسلط بر هیجانات خود داشته باشد تا بتواند اموری را كه برای پیشگیری از بحران نیاز است به خود و خانواده القا كند.

شیوا ابراهیمی در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: فارغ از همه خطرات و آسیب هایی كه كرونا به دنبال دارد، كرونا شرایطی را برای بیشتر باهم بودن خانواده ها فراهم كرده است كه می بایست از این شرایط سخت در راستای ایجاد فضایی شاد و آرام در خانواده در روزهای قرنطینه گام برداریم.



وی عنوان كرد: بدون شك والدین الگوهای رفتاری داخل خانواده هستند از این رو در درجه اول باید والدین سعی در كنترل استرس خود داشته باشند.

ابراهیمی با تاكید بر این مسئله كه كودكان قادر به درك استرس و اضطراب در والدین خود هستند افزود: این تفكر كه كودكان قادر به درك استرس و اضطراب موجود در والدین خود نیستند كاملا اشتباه بوده و حتی گاها رفتارهای واقعی و تظاهری والدین را در برخورد با خود كه ممكن است توام با آرامش واقعی یا ظاهری باشد به راحتی تشخیص دهند.

شیوا ابراهیمی با اشاره به ضرورت در خانه ماندن اعضای خانواده در روزهای اوج گیری كرونایی گفت: خانواده ها باید با انجام تكنیك های كنترل استرس و ریلكسیشن یا حركت های آرام سازی سعی در كنترل استرس و مانع هجوم افكار منفی به ذهن خود شوند.

وی با اشاره به اینكه كلمات از قدرت جادویی خارق العاده ای برخوردارند و قادرند فرد را در هم شكسته و یا آرامش را در وی حاكم سازد؛ تصریح كرد:خودگویی های مثبت و استفاده از كلمات تاكیدی و مثبت در جمع خانواده به ویژه در برخورد با كودكان بسیار موثر و سبب كنترل استرس در خانواده خواهد شد.

ابراهیمی تاكید كرد: والدین ضمن واقع بینی و درك حقیقت با خودگویی مثبت و استفاده از كلمات امیدبخش می توانند این حس را به كودك القا كنند كه ضمن پذیرش شرایط پیش آمده توانایی پیشگیری و كنترل اوضاع بحرانی را نیز دارند.

به عقیده این مشاور روان شناختی، خودگویی های مثبت و استفاده از كلمات مثبت در مواقع بحرانی ابزار قدرتمندی برای ایجاد تحول سلامت روانی انسان است.

وی با تاكید بر پرهیز از دنبال كردن اخبار و اطلاعات منفی در نزد كودكان افزود: از آنجایی كه كودكان از قوه تحلیل ضعیفی برخوردار هستند؛ ممكن است با مشاهده حوادث، استرس و احساسات منفی به آن ها هجوم آورده و احساس ناتوانی و ترس كنند.



این روانشناس بر ایجاد فضای شاد خانوادگی در این شرایط بحرانی تاكید و اظهار كرد: گاه فیلم های كمدی، جوك و مطالب خنده دار سبب ایجاد فضای شاد و محیطی نسبتا آرام خواهد شد.

شیوا ابراهیمی عنوان كرد: منشا بسیاری از بیماری های روان تنی، عصبی-فكری است و با بیماری جسمی كاملا متفاوت است و به شدت به اینگونه افراد حضور در فضاهای شاد توصیه می شود.

وی خاطرنشان كرد: در این روزهای بحرانی برای رهایی فرزندان از تنهایی و انزوا باید با سپردن مسئولیت هایی هرچند كوچك آن ها را سرگرم و از گوشه گیری و انزوا برهانیم؛ مشاعره، نقاشی، بازی های بومی محلی، كارهای آموزشی و ایجاد سینمای خانگی در سرگرم كردن افراد خانواده نقش بسزایی دارد.

وی بر تخلیه انرژی و هیجانات كودكان تاكید كرد و یادآور شد: كودكان در هر حال و در هر زمانی نیازمند تخلیه هیجانات خود هستند لذا با انجام بازی های مناسب كودكان سعی در سرگرم كردن آنان داشته باشیم.

ابراهیمی خاطرنشان كرد: همچنین با دریافت نكات بهداشتی به روز و بیان آن به شیوه ای كودكانه و جذاب سعی در آموزش رعایت نكات بهداشتی به كودكان به شیوه ای كه استرس را به آنها القا نكند، داشته باشیم.

شیوا ابراهیمی در پایان بر تاثیر موسیقی بر روح و روان آدمی تاكید و یادآور شد: گوش سپردن به موسیقی و یا انجام ورزش های خانگی همراه با موسیقی از جمله مواردی است كه در ایجاد فضایی شاد و آرام در خانواده نقش بسزایی دارد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۰:۳۰ - ۱۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۲