دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

چالش های آموزش آنلاین برای كودكان اوتیسم در بحران كرونا/ تقدیر انجمن اوتیسم از مربیان و معلمان
 
مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به تاثیرات كرونا در روند آموزش كودكان طیف اوتیسم، گفت: علاوه بر تفاوت های یك كودك عادی و اوتیسمی، موضوع دسترسی به وسایل آموزش آنلاین نیز در برخی نقاط كشور دغدغه جدی است؛ با این حال به طور كلی ما با خلأ آموزش و مهارت آموزی نوجوانان و جوانان طیف اوتیسم هم ...
چالش های آموزش آنلاین برای كودكان اوتیسم در بحران كرونا/ تقدیر انجمن اوتیسم از مربیان و معلمان سعیده صالح غفاری در گفت وگو با ایسنا، ضمن تبریك روز معلم، گفت: با توجه به همزمانی ایام ماه جهانی اوتیسم و روز معلم، انجمن اوتیسم ایران ویژه برنامه ای برای این مناسبت ها تدارك دیده بود تا در نهایت بحث تقدیر و تشكر از تمامی خادمین و زحمتكشان این حوزه را داشته باشیم. یك كودك اوتیسم از زمان تشخیص اختلال تا آغاز دریافت خدمات توانبخشی و یا بدون مداخلات در زمان ورود به مدرسه مورد شناسایی قرار می گیرد و وارد مدارس استثنایی می شود، 3 مرحله غربال را پشت سر می گذارد.

وی افزود: مرحله اول غربال و تشخیص زودهنگام زیر 2 سال است كه تمام شبكه بهداشت كشوری در این موضوع سهیم هستند. در مرحله دوم اگر اختلال در سن زیر 2 سال تشخیص داده نشود، وارد كلینیك های توانبخشی می شود كه اكنون بالغ بر 100 كلینیك توانبخشی تحت پوشش بهزیستی در كشور داریم. به نوعی اولین فردی كه در سیستم توانبخشی كشور یك كودك اوتیسم را پذیرش می كند همكاران در كلینیك های توانبخشی روزانه بهزیستی هستند كه مراتب سپاس خود را از این عزیزان كه به ویژه در ایام كرونا و با تمام محدودیت ها فعالیت كردند را اعلام می كنیم. علی رغم عدم مراجعات حضوری ما شاهد قطع خدمات توانبخشی نبودیم و با وجود اجرای دستورالعمل های پیچیده این دوران كرونا كه اندكی شرایط را برای معلمان و درمانگران پیچیده كرده است هنوز شاهد خدمت دهی مناسب آنها هستیم و شاهد هستیم كه مراكز توانبخشی به سختی سعی در سرپا نگه داشتن مراكز و كلینیك های توانبخشی خود دارند.

صالح غفاری ادامه داد: پیگیری درمان افراد طیف اوتیسم در این مراكز غیر از مبلغ یارانه ای كه سازمان بهزیستی برای هر فرد طیف اوتیسم اختصاص می دهد نهایتا با مداخلات كار، گفتار، روانشناسی و اصلاح رفتار در مجموع 3 میلیون تومان در ماه هزینه دارد كه سهم ناچیزی توسط سازمان بهزیستی از بودجه اوتیسم اختصاص می یابد و مابقی را تاكنون خود مدیران با درایت و تلاش خودشان و حمایت خیرین محلی و خانواده ها دریافت كردند. ما درخواست داریم كه طرح پوشش دهی خدمات توانبخشی بیمه های سلامت، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح بتواند شامل حال كودكان اوتیسمی كه به این مراكز مراجعه می كنند شود. از طرفی كلینیك های توانبخشی در ایام بعداز ظهر ظرفیت خوبی برای ارائه خدمات كلینیكال با پوشش دهی بخشی از خدمات توسط بیمه ها دارند و امیدواریم انجام شود.

وی افزود: در ادامه پس از آنكه فرزند 4 یا 5 ساله شد برای طرح سنجش آموزش و پرورش استثنایی و مدارس اوتیسم اقدام می كنیم. شاهد هستیم در مدارس استثنایی هم سخت ترین نوع كار با كودكان با نیاز ویژه، توسط معلمینی كه با طیف اوتیسم كار می كنند صورت می گیرد و انجمن اوتیسم ایران شاهد تلاش عاشقانه این عزیزان است و انتظار داریم سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی به نمایندگی از خانواده افراد طیف اوتیسم، حداكثر سعی و تلاش را برای ایجاد بستر مناسب برای رشد و شكوفایی و ترغیب درمانگران داشته باشد زیرا كار با كودك اوتیسم كار هر كسی نیست و كسی كه قدم در این راه گذاشته است نیرویی عاشق و متعهد است. ما به نیابت از تمام خانواده های اوتیسم از این عزیزان تشكر می كنیم و از سازمان های بیمه گر پایه خواستار پوشش دهی مناسب خدمات توانبخشی این افراد هستیم.

غفاری گفت: در حال حاضر بالغ بر 4 تا 5 هزار كودك اوتیسم در مراكز و مدارس خدمات دریافت می كنند كه ما انتظار داریم بتوانند از حداكثر خدمات آموزشی و توانمندی بهره مند شوند.

وی با اشاره به تاثیرات شیوع كرونا در زندگی افراد طیف اوتیسم، اظهار كرد: یك كودك عادی با كودك طیف اوتیسم شرایط متفاوتی دارد بنابراین دوركاری و آموزش از راه دور در خدمات كلینیكال و آموزش برای فرد اوتیسم به راحتی پاسخگو نیست و ما نمی توانیم همان انتظاری كه از یك كودك عادی برای استفاده از ابزار آموزشی آنلاین داریم از فرد طیف اوتیسم هم داشته باشیم. از طرفی در مناطق محروم نیز دسترسی درستی به وسایل مورد نیاز آموزش آنلاین وجود ندارد و باید تمهیداتی اندیشیده شود كه دانش آموزان طیف اوتیسم هم از دریافت خدمات آموزشی با كیفیت خوب برخوردار شوند. حدودا 100 كلینیك مراقبت روزانه طیف اوتیسم در كشور داریم و در استان های بزرگ كشور نیز یك مدرسه یا یك كلاس اوتیسم وجود دارد البته ما خیرین مدرسه ساز را تشویق به ساخت مدارس بیشتری برای این بچه ها می كنیم.

وی افزود: افراد طیف اوتیسم از 5 سالگی و پس از سنجش وارد مدارس استثنایی می شوند و می توانند تا 12 یا 13 سالگی در مقطع ابتدایی و سپس در دوره های مهارت آموزی تحصیل كنند اما پس از این سن دیگر خلأ كامل سیستم رسمی رسیدگی به نوجوانان و جوانان طیف اوتیسم را شاهد هستیم كه باید با سیاست گذاری های درست از این خلأ نیز عبور كنیم تا فرد مستعد طیف اوتیسم مجبور به خانه نشینی نباشد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۱۱ - ۱۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳