دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

42 مركز مثبت زندگی تدبیری از جنس خدمت عادلانه در استان مركزی
 
اراك - ایرنا - رویكرد جدید سازمان بهزیستی با شكل گیری مراكز مثبت زندگی منجر به توزیع عادلانه خدمات از سوی دولت در این مراكز است كه به صورت اجتماع محور برای جامعه هدف و مددجویان هدفگذاری شده است.
42 مركز مثبت زندگی تدبیری از جنس خدمت عادلانه در استان مركزی اراك - ایرنا - رویكرد جدید سازمان بهزیستی با شكل گیری مراكز مثبت زندگی منجر به توزیع عادلانه خدمات از سوی دولت در این مراكز است كه به صورت اجتماع محور برای جامعه هدف و مددجویان هدفگذاری شده است.

سازمان بهزیستی با راه اندازی مراكز مثبت زندگی در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید برای تسهیل در امور مددجویان فرصتی را فراهم كرده تا این گروه های جمعیتی بتوانند در كمترین زمان خدمات مورد نیاز خود را به جای مراجعه حضوری به ادارات بهزیستی از طریق این مراكز دریافت كنند.

فعالیت این مراكز محله محور است بنابراین ایجاد چنین مراكزی از تردد مراجعان از جمله معلولان به ادارات بهزیستی شهرستان و استان كاسته است و فصلی از خدمت هدفمند و تریبونی برای طرح مشكلات و خواسته ها مددجویان این نهاد حمایتی ایجاد شده تا از طریق مراكز مثبت زندگی سهولت در پیشبرد امورشان را با كیفیتی متفاوت از قبل تجربه كنند.

صدور مجوز برای تاسیس مراكز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به استناد بند 4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در نخستین روز دی ماه سال 1398 و ایجاد این مراكز از اردیبهشت ماه سال 1399 در دستور كار سازمان بهزیستی قرار گرفته و ارایه خدمات 22 گانه ای در این مراكز از جمله تشكیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی های محلی، شناسایی داوطلبان و خیران، آگاه سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری هدیه ارزشمندی است برای جامعه هدف بهزیستی از این طریق مهیا است.

مفهوم واژگانی بهزیستی مجموعه‏ هماهنگ از برنامه ها و فعالیت‏ هایی است كه زیر نظارت یا كمك دولت، برای بهبود زندگی افراد و گروه های آسیب‏ پذیر جامعه، انجام می‏ شود و مولفه های این تعریف با ساختار محتوایی اقداماتی كه سازمان ملل متحد در این راستا مدنظر دارد، همخوانی می كند.
سازمان بهزیستی كشور به موجب لایحه قانونی از ادغام 16 سازمان، نهاد، مؤسسه و انجمن تشكیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارایه خدمات و حمایت های غیربیمه ای با حفظ ارزش ها و كرامت والای انسانی در جهت گسترش خدمات توان بخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی اقدام كند در واقع این سازمان به منظور تحقق اصول 21 و 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال 1359 تشكیل شد كه در بدو تأسیس سازمان بهزیستی 52 وظیفه از جمله رسیدگی به امور كودكان بی سرپرست، زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار، مسئولیت سلامت روان جامعه، امور مربوط مهدهای كودك، سالمندان، معلولان، كودكان كار و خیابانی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، كاهش طلاق، مشاوره، اشتغال و مسكن و آموزش پیش از ازدواج برای آن پیش بینی شده بود.
تلاش برای حفظ كیان خانواده‏ های آسیب دیده و آسیب‏ پذیر، نگهداری و مراقبت و توان بخشی معلولان و آماده سازی آنان برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه، توسعه پژوهش ‏های كاربردی برای پیشگیری از معلولیت‏ ها و آسیب‏های اجتماعی، بازپروری، اصلاح و ارشاد ناسازگاران و آسیب دیده های اجتماعی، حمایت از اقشار محروم و آسیب‏ پذیر از عمده ‏ترین وظایف و مسؤولیت‏ های این سازمان ذكر شده است.



مراكز مثبت زندگی، پنجره واحد در ارایه خدمت به مددجویان

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مركزی گفت: 42 مركز مثبت زندگی از آذرماه پارسال در این استان راه ندازی شد كه 16 مركز در اراك و بقیه در شهرستان های تابعه استان به جمعیت هدف در مناطق مختلف خدمات ارایه می كنند.

«آذردخت همتا» افزایش پوشش خدمات و نفوذ بیشتر خدمات را از مزیت های فعالیت مراكز مثبت زندگی برشمرد و افزود: این مراكز رویكرد «پنجره واحد» برای ارایه خدمات به مددجویان با دسترس پذیری آسان را ایجاد می كنند.

وی توضیح داد: برای مثال در نظام سلامت همه افراد اعم از كودك، مادر و سالمند برای دریافت هر نوع خدمت به مركز بهداشت مراجعه می كنند، بنابراین مراكز مثبت زندگی بهزیستی نیز رویكرد پنجره واحد را ایجاد می كند و افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات تنها به یك مركز با دسترسی پذیری آسان مراجعه دارند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مركزی گفت: دسترسی آسان به خدمات بهزیستی برای مددجویان زیرپوشش، اولین هدف راه اندازی مراكز مثبت زندگی در برنامه پیش بینی شده سازمان بهزیستی كشور است.

وی اظهار داشت: برای دستیابی به این هدف جانمایی مراكز مثبت زندگی در مناطق آسیب خیز استان آغاز شد و مراكز در 16 نقطه استان شكل گرفتند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مركزی گفت: چابك سازی خدمات بهزیستی، به روز رسانی خدمات الكترونیك، كاهش تصدی گری خدمات دولت از ویژگی های ایجاد مراكز مثبت زندگی است.

همتا افزود: 26 نفر از معلولان زیر پوشش خدمات بهزیستی استان كه توان انجام وظایفه محوله را دارند در مراكز مثبت زندگی استان به كارگیری شدند.

وی اظهار داشت: مددكاری مبتنی بر فرد، تقویت خانواده، اجتماع محور بودن و بهره مندی آحاد جامعه هدف از خدمات این مراكز از دیگر مزیت های مراكز مثبت زندگی است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مركزی گفت: خدمات این مراكز به خانواده مددجویان در صورت وجود چند معلول و زن سرپرست خانوار ارایه می شود و خدمات نه تنها به فرد بلكه به اعضای خانواده شكل می گیرد و سپس اجتماع محور می شود.

همتا افزود: این مراكز پس از استقرار مكانی اكنون در مرحله تشكیل پرونده مددجویان هستند و بازدید از منزل مددجویان به میزان 70 درصد در استان مركزی عملیاتی شده است.

وی اظهار داشت: كاهش بهای تمام شده خدمات، فراهم شدن امكان ارایه خدمات به صورت الكترونیكی از مزایای این طرح است كه در شرایط اقتصادی فعلی برای دولت اهمیت زیادی دارد و كیفی سازی خدمات در سایه هزینه كمتر را سبب می شود.



150 خانوار منطقه گردوی اراك زیر چتر مراكز مثبت زندگی

مدیرعامل مركز مثبت زندگی اراك گفت: 300 نفر در قالب 150 خانوار شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار و ازكارافتادگان از خدمات مركز مثبت زندگی در منطقه گردو اراك برخوردار هستند.

«مریم حاتمی مقدم» افزود: ارایه خدمات جامع و دسترسی مددجویان به مراكز مثبت زندگی مهمترین ویژگی راه اندازی این مراكز است.

وی اظهار داشت: محله محوری و پی جویی تك تك مددجویان در اجرای این طرح باعث شده تا جامعه هدف از تردد به مركز شهر و دریافت خدمات از ادارات بهزیستی دور شوند و در بستری كیفی و امن خواسته هایشان را دنبال كنند.

مدیرعامل مركز مثبت زندگی اراك گفت: الكترونیكی شدن خدمات، استفاده از ظرفیت خیران از دیگر مزیت های راه اندازی مراكز مثبت زندگی است.

حاتمی افزود: اگرچه راه اندازی مراكز مثبت زندگی مزایای زیادی دارد اما این برنامه ناپخته و نوپا است و نیاز است كه به سرعت با كمك كارشناسان مجموعه خدمات عملیاتی و برنامه های كارآمد برای آن طراحی و اجرایی شود اما كلیت این اقدام گامی به جلو در راستای عدالت محوری و بهبود كیفی خدمات است.

175 پرونده مددجویان بهزیستی در مركز مثبت زندگی محله حاشیه ای قنات ناصری اراك

مسئول فنی مركز مثبت زندگی در محله قنات ناصری اراك گفت: 175 پرونده در این محله از سوی مددكاران مركز مثبت زندگی تهیه شده كه نیاز به مداخله جدی و فوری در پاسخگویی به نیازها و خواسته هایشان دارند.

«ندا مشهدی فراهانی» افزود: هر مددكار اجتماعی مسئولیت پیگیری امور 150 پرونده مددجویان را دارد و مددكار با بازدید منزل و اشراف به مسایل و روند زندگی مددجویان، گزارش جامعی را تهیه كرده و ضمن تحلیل محتوای اسیب های اجتماعی بستر پاسخگویی سهل این افراد به امور و نیازهایشان را هموار كند و به نوعی می توان گفت كه مركز مثبت زندگی آغوشی امن برای پناهجویانی است كه از طوفان زندگی به ستوه آمده و گریزگاهی برای التیام دردهایشان می جویند.

وی اظهار داشت: ارایه خدمات به صورت جامع ،محله محور بودن و نگاه كارشناسانه برای ترسیم برنامه میان مدت و بلند مدت بهبود مشكلات از مزایای راه اندازی مراكز مثبت زندگی است اما یكی از نواقص مهم برای این خدمت نو به روز نبودن سامانه است كه باید با همت نیروهای خوش فكر و اقدامی در سطح كلان به زودی این مسئله نیز حل شود.

مسئول فنی مركز مثبت زندگی در محله قنات ناصری اراك گفت: یكی از وظایف تأسیس مراكز مثبت زندگی پایان دادن به سردرگمی مراجعان از جمله افراد دارای معلولیت است و دسترسی گروه های هدف را به خدمات بهزیستی تسهیل خواهد كرد.

فراهانی افزود: از آنجایی كه مراكز مثبت زندگی محله محور هستند باید با گفتمان اجتماعی در این زمینه فرهنگسازی شود.

به گفته كارشناسان اجتماعی مناسبات و تعامل اجتماعی است كه به بهبود نشاط و سرمایه اجتماعی در هر لایه جمعیتی كمك می كند و نسخه شفا بخش برای ترمیم زخم هایی كه جامعه از آسیب های اجتماعی برمی دارد نیاز است كه مهارت ورزی و شناخت عمیق معضلات و مشاركت جویی اقشار آسیب دیده در هم تنیده شود و تنها از این منظر است كه نسخه شفابخش اجتماعی در جامعه هدف بهزیستی به بار می نشیند.

مراكز مثبت زندگی نه تنها مامنی برای خدمات عادلانه در دهك های اسیب پذیر است بلكه سرمایه ای محله محور محسوب می شود كه شریان های انسانی را پیوند مستحكم تر در سایه گفتمان سازی اجتماعی و بلوغ زیست جمعی می دهد تا در كالبد جامعه سلامت و نشاط و تعادل بهبود یابد و آنچه به عنوان فرهنگ شهروندی و مسئولیت اجتماعی از ان نام برده می شود جامه عمل بپوشد.

برچسب ها
- اراك
- مسئولیت اجتماعی
- استان مركزی
- مددكاری اجتماعی
- مراكز مثبت زندگی
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۵:۱۶ - ۱۱/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۳۲۵