دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

انجام 13هزار كاشت حلزون شنوایی در كشور
 
رییس دانشگاه علوم پزشكی بابل با بیان اینكه جراحی كاشت حلزون از جمله عمل های پر هزینه بوده و حدود 500 میلیون تومان هزینه دارد، گفت: در ایران بخش اعظم هزینه كاشت حلزون شنوایی توسط وزارت بهداشت با ارز دولتی پرداخت می شود به طوری كه خانواده ها تنها حدود 6 میلیون تومان هزینه پرداخت می كنند.
در مراسم افتتاحیه اولین مركز كاشت حلزون شنوایی در بابل اعلام شد؛ انجام 13هزار كاشت حلزون شنوایی در كشور
رییس دانشگاه علوم پزشكی بابل با بیان اینكه جراحی كاشت حلزون از جمله عمل های پر هزینه بوده و حدود 500 میلیون تومان هزینه دارد، گفت: در ایران بخش اعظم هزینه كاشت حلزون شنوایی توسط وزارت بهداشت با ارز دولتی پرداخت می شود به طوری كه خانواده ها تنها حدود 6 میلیون تومان هزینه پرداخت می كنند.



به گزارش وبدا، عمل جراحی كاشت حلزون شنوایی برای دختر 18 ماهه بهشهری و پسر 23 ماهه فریدونكناری در بابل با موفقیت انجام شد و بابل تبدیل به قطب كاشت حلزون در استان های مازندران، گلستان و سمنان شد.

براساس این گزارش، این عمل توسط تیم جراحی به سرپرستی دكتر كیاكجوری متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ اتولوژی و نورو اتولوژی و كوكلئار ایمپلنت دانشگاه علوم پزشكی بابل و با حضور و نظارت دكتر سید بصیر هاشمی رییس كمیته علمی كاشت حلزون كشور و استاد دانشگاه علوم پزشكی شیراز و همچنین دكتر مسعود متصدی زرندی استاد گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه تهران و رییس بخش كاشت حلزون بیمارستان امیراعلم و هیات همراه در بیمارستان روحانی بابل انجام شد.

خانواده ها 6 میلیون از هزینه 500 میلیونی كاشت حلزون شنوایی را می پردازند

دكتر سیدفرزاد جلالی رییس دانشگاه علوم پزشكی بابل در مراسم افتتاحیه اولین مركز كاشت حلزون شنوایی در بابل اظهاركرد: امروز بسیار خوشحالیم كه مركز كاشت حلزون شنوایی در بیمارستان آیت الله روحانی و دانشگاه علوم پزشكی بابل افتتاح شد.

وی با اشاره به اینكه تعداد بسیار محدودی از مراكز دانشگاهی هستند كه این امكان را دارند، بیان كرد: این جراحی از جمله عمل های پر هزینه بوده و حدود 500 میلیون تومان هزینه دارد ولی در ایران بخش اعظم هزینه كاشت حلزون شنوایی توسط وزارت بهداشت با ارز دولتی پرداخت می شود به طوری كه خانواده ها تنها حدود 6 میلیون تومان هزینه پرداخت می كنند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی بابل عنوان كرد: با توجه به شیوع نسبتا بالای ناشنوایی در نوزادانی كه متولد می شوند از هر هزارنفر یك نفر ممكن است ناشنوا به دنیا آید؛ این بیماران باید در 3 سال اول تولد شناسایی و فورى درمان شوند، هر چه دیرتر تشخیص داده شوند توان و موفقیت عمل كمتر می شود.

این مقام مسئول افزود: با راه اندازی این مركز در بابل به عنوان قطب در استانهاى مازندران، گلستان و سمنان حدود 7 میلیون نفر را تحت پوشش قرار خواهیم داد؛ در كشور سالانه حدود 2 هزار نوزاد ناشنوا به دنیا می آید كه حدود 200-150 نفر مربوط به این منطقه می شود.

وی افزود: پیش بینى می شود در هر سال حدود 100 تا 150 بیمار داشته باشیم كه می توانند از این خدمت استفاده كنند و از مراجعه به تهران صرف نظر كنند.

زمان طلایی برای موفقیت در جراحی كاشت حلزون مهم است

دكتر سید بصیر هاشمی متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی گوش كاشت حلزون شنوایی كشور در ادامه اظهار كرد: بابل از چند سال پیش در اولویت راه اندازی مركز كاشت حلزون شنوایی بوده است كه امروز به عنوان پانزدهمین مركز كاشت حلزون شنوایی كشور آغاز بكار كرده است.

وی با اشاره به اینكه دیگر نیازی نیست هموطنان شمالی به تهران بیایند، افزود: منطقه ای كه تحت پوشش مركز كاشت بابل خواهد بود استان مازندران، گلستان و شهرهای همسایه خواهند بود.

رییس كمیته علمی كاشت حلزون شنوایی كشور با اشاره به تاریخچه كاشت حلزون شنوایی در ایران گفت: سابقه این كاشت در دنیا هم نسبتا جدید بوده و ایران توانست در این زمینه به رشد و شكوفایی خوبی دست پیدا كند.

دكتر هاشمی با بیان اینكه شنوایی به عنوان یك حس برتر دارای اهمیت زیادی است و اهمیت این موضوع باعت شد تا مراكز كاشت حلزون در كشور توسعه یابد و امروز شاهد پانزدهمین مركز شنوایی كشور در بابل باشیم، عنوان كرد: مشكل شنوایی یكی از معلولیت های شایع است و از هزار نفر یك نفر نیاز به كاشت حلزون دارد.

وی در ادامه توسعه مراكز غربالگری شنوایی در كشور را برای تشخیص زودهنگام بیماری های گوش را خواستار شد و گفت: زمان طلایی برای موفقیت در این عمل بسیار مهم است و بهتر است كودكان زیر سه سال مورد جراحی قرار گیرند.

به گفته دكتر هاشمی پروتز كاشت حلزونی، ابزاری الكترونیكی است كه از طریق جراحی در گوش داخلی قرار می گیرد و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا كم شنوای عمیق را فراهم می كند.

دكتر هاشمی اضافه كرد: كاشت حلزون شنوایی، بیشتر برای كودكانی كه به صورت مادرزادی با ناشنوایی مطلق به دنیا می آیند، یا بزرگسالانی كه به علت تصادف یا بیماری شنوایی خود را از دست می دهند كاربرد دارد، همچنین هرچه این عمل جراحی در سنین كمتر انجام شود، نتایج بهتری دارد.

رییس كمیته علمی كاشت حلزون شنوایی كشور تاكید كرد: با توجه به شیوع بالای ناشنوایی، سیاست های كمیسیون كشوری كاشت حلزون شنوایی، توسعه منطقی مراكز كاشت در سطح كشور و دسترسی بهتر و آسان تر نیازمندان به این خدمت است كه با همت نیكوكاران عرصه سلامت و پزشكان مطرح كشور، در شهر های مختلف كشور مشغول ارایه خدمت به بیماران است.

انجام 13هزار كاشت حلزون شنوایی در كشور

همچنین در ادامه دكتر مسعود متصدی زرندی رییس بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان امیراعلم تهران نیز با اشاره به راه اندازی اولین مركز جراحى كاشت حلزون استان مازندران در بابل، اظهار كرد: با پیشرفت های تكنولوژی و روش های نوین جراحی، می توان ناشنوایی را ریشه كن كرد؛ به عبارتی امروزه به كمك دانش و فن آوری می توان تمامی انواع كاهش شنوایی را درمان كرد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: از سال ها پیش در ایران به عنوان نخستین كشور خاورمیانه با انجام جراحی های كاشت حلزون به بخش وسیعی از ناشنوایان مادرزادی كمك شده است تا جایی كه امروزه شاهد نتایج مثبت و قابل قبول این اعمال هستیم.

وی با اشاره به اینكه نزدیك به 24 سال پیش اولین مركز كاشت حلزون خاورمیانه در كشور شروع به كار كرد، گفت: خوشحالیم كه امروز پانزدهمین مركزجراحى كاشت حلزون را در بابل راه اندازی می كنیم.

دكتر متصدی بیان كرد: تا امروز نزدیك به حدود 13 هزاركاشت حلزون در كل كشور طول این سال ها انجام شده است.

وی بیان كرد: ژنتیك ناشی از ازدواج های خویشاوندی در كشور از دلایل كاهش شنوایی نوزادان به شمار می رود. ابتلا به بیماری های عفونی گوش نیز از دیگر علت های عمده ناشنوایی در كشور شناخته می شود كه با این عمل می توان آنها را درمان كرد و فردی سالم را وارد جامعه كرد.

وی ادامه داد: این عمل جزء یكی از عمل های پرهزینه بوده است كه دولت برای رفاه حال بیمار بیشتر هزینه آن را پرداخت می كند و تنها بیمار مبلغ ناچیزی از هزینه درمان را پرداخت خواهد كرد .

دكتر متصدی گفت: این مراكز به علت هزینه های گزافی كه وجود دارد بدون پشتیبانی خیرین سلامت عقیم خواهد بود و نیاز به توجه ویژه خیرین در این حوزه دارد؛ در دانشگاههایی كه توان علمی بسیار قوی دارند مثل دانشگاه علوم پزشكی بابل می خواهیم این خدمات را ارائه و از مراجعه بماران به تهران جلوگیرى كنیم.

بابل مركز ارجاعی كاشت حلزون در مازندران، گلستان و سمنان

دكتر كیوان كیاكجوری متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ اتولوژی و نورو اتولوژی و كوكلئار ایمپلنت دانشگاه علوم پزشكی بابل در ادامه مراسم گفت: به لطف خدا بعد از پیگیرهای چند ساله و با همت مسئولین دانشگاه موفق شدیم اولین عمل جراحی كاشت حلزون را در بیمارستان روحانی بابل انجام دهیم.

وی با اشاره به اینكه این عمل برای اولین بار در این منطقه انجام شد، عنوان كرد: بیماران با مشكلات عدیده ای به مناطق دور دست می رفتند و مشكلات و مسائل مختلفی را طی می كردند كه با راه اندازی این مركز بیماران استانهای مازندران، گلستان و سمنان به این مركز ارجاع می شوند.

دكتر كیاكجوری با اشاره به اینكه درمان این بیماران زمان طلایی دارد كه قبل از تكلم است، گفت: خانواده ها باید در بدو تولد در مراحل غربالگری شنوایی بسیار حساس باشند، اگر كودكانی كه دچار اشكال هستند در غربالگری شناسایی نشوند در سنین بالا اعمال جراحی در آنها دچار مشكل می شود و نمی تواند موثر باشد.

وی بیان كرد: والدینی كه فرزاندشان كاندید این عمل می شود باید همكاری موثر و تنگاتنگی با تیم جراحی و گفتار درمانی داشته باشند تا بتوانند از نتایج بسیار خوبی برخوردار شوند؛ این عمل بسیار پرهزینه است ولی هزینه آن برای خانواده بیماران پایین است چون توسط وزارت بهداشت و از طریق هیأت امنای ارزی با ارز دولتی پروتز تامین می شود.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۵:۰۹ - ۱۱/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۸۲