دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اجرای 2طرح برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشجویان/اجازه اعلام آمار ابتلابه آسیبها را ندارم!
 
سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم از اجرای دو طرح "پیشگیری از خشونت و رفتارهای آسیب رسان به خود" و "پیشگیری از آسیب های اجتماعی"  در دانشگاه ها خبر داد و گفت: اجازه ندارم آمار ابتلای دانشجویان به آسیب های اجتماعی را ارائه دهم اما میزان شیوع آن متاثر از روند ابتلای جامعه به این آسیب ها است.
اجرای 2طرح برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشجویان/اجازه اعلام آمار ابتلابه آسیبها را ندارم! دكتر مجید صفارنیا در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به تشریح مهمترین طرح ها و برنامه های حوزه سلامت روان دانشجویان برای سال جاری پرداخت و اظهار كرد: یكی از مهمترین طرح های ما كه امسال در تمامی دانشگاه ها اجرایی خواهیم كرد، طرحی با عنوان پیشگیری از خشونت و رفتارهای آسیب رسان به خود اعم از خودكشی، خشونت و پرخاشگری در دانشگاه ها است.

وی در ادامه تصریح كرد: هدف ما از اجرای طرح "پیشگیری از خشونت و رفتارهای آسیب رسان به خود" این است كه روند ابتلا به این آسیب ها را با كمك افزایش دانش دانشجویان و همچنین اقدامات درمانی كاهش دهیم. در واقع دانشجویان ما با آسیب هایی نظیر افكار خودكشی یا اقدام به خودكشی، پرخاشگری یا خشونت در فضای داخل خانه و یا خارج از خانه مواجه هستند و اجرای چنین طرح هایی از بروز آسیب های جدی تر پیشگیری خواهد كرد.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با تاكید بر اینكه روند رشد آسیب های دانشجویان متاثر از روند آسیب ها در جامعه است، تاكید كرد: اگر در جامعه میزان افراد افسرده یا سایر آسیب ها نظیر قربانیان خشونت، پرخاشگری و یا ... زیاد باشد این میزان در دانشگاه ها نیز افزایش خواهد یافت. چرا كه دانشگاه ها متاثر از شرایط جامعه هستند و با توجه به اینكه سن دانشجویان پایین تر و در جوانی قرار دارند ممكن است به دلیل حساسیت های سنی شیوع ابتلا به این آسیب ها بیشتر از سطح جامعه نیز باشد.

دكتر صفاری نیا با تاكید بر اینكه نمی توانیم آمار دقیق ابتلا به آسیب های اجتماعی دانشجویان را اعلام كنم، گفت: به طور كلی دانشجویان ما در برخی حوزه ها با آسیب های بیشتری مواجه می شوند و میزان آسیب ها در برخی عرصه ها نیز كمتر بوده است و طرح پیشگیری از خشونت و رفتار آسیب رسان به خود در دانشگاه ها نیز در راستای سیاست های وزارت كشور اجرایی خواهد شد.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم همچنین از اجرای طرح دیگری با عنوان پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، مواد مخدر، قلیان و سیگار در دانشگاه ها خبر داد و گفت: این طرح امسال با شدت و جدیت بیشتری در دانشگاه ها اجرایی خواهد شد و تلاش می كنیم با برگزاری برنامه هایی به شكل وبینار، سیمنار، كارگاه و ... آموزش های لازم را به دانشجویان در خصوص این آسیب ها و تبعات آن ارائه دهیم.

وی در خصوص تفاوت طرح فوق با طرح دانشگاه بدون دخانیات نیز گفت: طرح دانشگاه بدون دخانیات در واقع یك طرح قدیمی است كه یكی از ورودی های طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی مواد مخدر، قلیان و سیگار محسوب می شود.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با تاكید بر اینكه استعمال سیگار و سایر دخانیات در فضای دانشگاه ها ممنوع است، گفت: دانشجویانی كه از این مورد تخلف كنند به كمیته انضباطی معرفی خواهند شد و روند ابتلا به این آسیب ها نیز متاثر از ابتلا آسیب های فعلی در سطح جامعه است.

دكتر صفاری نیا با تاكید بر اینكه در نظر داریم پس از كرونا خودآگاهی دانشجویان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی فضای مجازی افزایش یابد، گفت: با توجه به اینكه در دوران كرونا و تعطیلی آموزش مجازی دانشجویان به فضای مجازی ارتباط زیادی دارند طرح فوق به منظور كاهش وابستگی و آسیب های آن اجرایی خواهد شد تا دانشجویان خودآگاهی بیشتری در استفاده از محیط های مجازی داشته باشند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۲:۲۸ - ۱۳/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۶