دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

كاهش ایمنی بدن ثمره اضطراب و افسردگی ناشی از كرونا
 
تهران - ایرنا - روانشناس بالینی گفت: هرقدر به لحاظ روحی تحت تاثیر كرونا قرار گرفته و دچار افسردگی و اضطراب شویم، این موضوع روی سیستم ایمنی افراد اثر می گذارد و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.
كاهش ایمنی بدن ثمره اضطراب و افسردگی ناشی از كرونا تهران - ایرنا - روانشناس بالینی گفت: هرقدر به لحاظ روحی تحت تاثیر كرونا قرار گرفته و دچار افسردگی و اضطراب شویم، این موضوع روی سیستم ایمنی افراد اثر می گذارد و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

حسین بهلولی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینكه یك سال و سه ماه از شیوع كرونا در كشور می گذرد، افزود: امروز نسبت به گذشته ترس و نگرانی درخصوص این بیماری و آسیب هایش تا حدی كاهش پیدا كرده و همین باعث می شود با بی احتیاطی برخی افراد در انجام پروتكل های بهداشتی، شاهد موج چهارم و پنجم این بیماری باشیم.

وی تصریح كرد: حال در شرایطی هستیم كه كرونا جهش پیدا كرده است. در این میان افرادی كه پروتكل ها را رعایت می كنند با خبرهای پی در پی در خصوص موج های كرونا، دچار شوك شده و ترس وجودشان را فرا گرفته است. همین باعث می شود پروتكل ها را با وسواس بیشتری رعایت كنند.

بهلولی با بیان اینكه نمی شود تاثیر اخبار را در بروز اضطراب افراد نادیده گرفت، تاكید كرد: این بالا و پایین شدن ها و خبرهای بد، به لحاظ روانشناسی برای مردم آسیب زا و باعث به وجود آمدن اختلال اضطرابی شان شده است.

این روانشناس خاطرنشان كرد: از طرفی عده ای به خاطر از دست دادن عزیزانشان دچار اختلال سوگ می شوند و همین می تواند تاثیرات منفی در روحیه شان بگذارد.

بهلولی اظهار داشت: نتیجه اضطراب بالای افراد در نتیجه خبرهای بد درخصوص این بیماری یا از دست دادن عزیزانشان یا ترس از ابتلا به این بیماری و...منجر به پیك افسردگی در جامعه می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به نتایج قرنطینه بر روی روح و روان افراد ادامه داد: بدون شك این موضوع ازنظر خلقی بر روی افراد تاثیر می گذارد و ممكن است دچار افسردگی های كوتاه و بلندمدت شوند.

این روانشناس افزود: برای همین باید با آنها كار شود. برای مثال بهتر است سازوكاری فراهم شود تا افراد مبتلا به كرونا، پس از بهبودی تحت نظر روانشناس مهارت های شادمانی را یاد بگیرد.

وی اضافه كرد: باید این افراد تخلیه هیجانی شوند، چراكه خیلی از آنها دچار ترس از كرونا شده و بایستی تكنیك های ریلكسی را یاد بگیرند. حتی صحبت كردن فرد بهبود یافته با اطرافیان در جهت تخلیه هیجانی می تواند از میزان اضطراب و استرس وی كم كند.

این روانشناس با اهمیت نقش اطرافیان در كاهش اضطراب افراد مبتلا به كرونا، بهبودیافته یا آنها كه دچار ترس ابتلا به این بیماری شده اند ،گفت: صحبت كردن راجع به این موضوع می تواند به افراد كمك خوبی كند. به همین دلیل اطرافیان مثل دوستان، خانواده، اقوام و... بهترین فرصت است كه جویای حال فرد مبتلا یا بهبودیافته از كرونا باشند یا كمك كنند با صحبت كردن از میزان ترس افراد از ابتلا به این بیماری كمك كنند.

بهلولی تصریح كرد: همین زنگ زدن ساده، تماس تصویری، ایجاد فضای شاد برای فرد مبتلا همه می تواند باعث افزایش روحیه افراد و كاهش اضطراب و استرس شان باشد.

ویروس كرونا عامل بیماری كووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت كوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری كه سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید كرد.

بر اساس آمار رسمی كشورها ویروس كرونا تاكنون حدود 146 میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا كرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری كووید19 جان خود را از دست داده اند.

ویروس كرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشكلات گوارشی از جمله علائم بیماری كووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش ویروس كرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا كه موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

از ابتدای شیوع ویروس كرونا در ایران(اسفند98) تا كنون 72 هزار و 875 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- اختلالات اضطرابی
- اختلال اضطراب منتشر
- افسردگی
- علائم كرونا
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۳۲ - ۱۴/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵