دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

مصائب كرونا برای تالاسمی ها
 
بیماران مبتلا به تالاسمی از جمله افرادی هستند كه در اولویت دریافت واكسن كووید هستند و در فاز دوم واكسیناسیون در كشور واكسینه شدند.
مصائب كرونا برای تالاسمی ها این افراد پس از بیماران دیالیزی در اولویت دوم تزریق واكسن برای بیماران خاص، قرار دارند و تاكنون افرادی كه تمایل به واكسینه شدن داشتند، دُز اول واكسن خود را دریافت كردند.

محبوبه خضریان، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی استان در گفت و گو با ایسنا، پیرامون مسئله واكسیناسیون بیماران این انجمن می گوید: برای واكسیناسیون این مجموعه با مركز بهداشت شهرستان همدان و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی ابن سینا در تماس بودیم و كارها را پیگیری كردیم تا همه اعضای متقاضی واكسن این انجمن، واكسینه شوند.

او ادامه می دهد: برخی از مددجویان انجمن به علت ترس و نگرانی از عوارض تزریق واكسن، نوع و كشورهای سازنده آن كه در اخبار و شایعات مطرح شده و در فضای مجازی شنیده بودند و یا شرایط خانوادگی تمایلی به واكسیناسیون نداشتند اما خوشبختانه با تعامل با چندین پزشك متخصص و مشورت با آنها در مورد لزوم اهمیت واكسیناسیون بیماران تالاسمی و ایجاد اطمینان در مددجویان، تعداد زیادی از مددجویان متقاضی واكسینه شدند.

خضریان در رابطه با وضعیت این افراد، توضیح می دهد: اعضای انجمن با واكسن سینوفارم كه تولید كشور چین است، واكسینه شدند و خوشبختانه تاكنون كه در حال تزریق دُز دوم واكسن هستیم، مشكل و عارضه جدی و خاصی در این افراد مشاهده نشده است.

او با بیان اینكه 120 بیمار تالاسمی در استان داریم، می گوید: از این تعداد 13 نفر طی دوران پاندمی به كروناویروس مبتلا شدند كه خدا رو شكر همه این افراد سلامت خود را به دست آوردند و مورد فوتی نداشتیم.

«آزاده» از اعضای انجمن بیماران مبتلا به تالاسمی است كه واكسینه شده و خوشبختانه پس از تزریق هیچ عوارضی نداشته است.

او به خبرنگار ایسنا می گوید: خوشبختانه ما اولویت دوم در میان بیماران خاص برای دریافت واكسن كرونا بودیم و مركز بهداشت و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی ابن سینا در این زمینه به خوبی همكاری و اطلاع رسانی كردند.

آزاده ادامه می دهد: در زمینه واكسیناسیون با پزشكان متخصص مشورت كردیم و همه تأكید كردند كه حتما واكسن را دریافت كنید.

او در رابطه با شرایط بیماران تالاسمی در ایام كرونا توضیح می دهد: بیماران تالاسمی غالباً یكبار در ماه برای دریافت خون به بیمارستان مراجعه می كنند كه البته بخش ما خارج از فضای بستری افراد بیمار و كرونایی ها و شبیه یك درمانگاه است اما باز هم نگرانی هایی برای رفت و آمد داریم و از طرفی مجبور هستیم برای تهیه دارو و انجام آزمایش به محیط های در خطر و آلوده بیمارستانی رفت و آمد كنیم.

آزاده ادامه می دهد: مدت زمان حضور ما برای دریافت فرآیند كامل درمان ماهیانه خونگیری در بیمارستان حدود 6 ساعت است كه در این مدت نمی توانیم ماسك خود را برداریم، چیزی بخوریم یا به راحتی تنفس كنیم و این امر باعث ایجاد فشار روانی و خستگی زیاد برای ما می شود چراكه استرس داریم كه ممكن است یك فرد آلوده وارد محیط شود و آنجا را آلوده كند.

او در رابطه با همكاری پرسنل درمانگاه مطرح می كند: پرسنل زحمتكش درمانگاه تالاسمی بهداشت، سلامت و نظافت عمومی بخش را از جهات مختلف كنترل می كنند و از این بابت برای ما بیماران دلگرمی و آرامش خاطر هستند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۴۲ - ۱۵/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۰