دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

پس از كرونا شاهد موجی از بیماری های روانی خواهیم بود
 
تهران - ایرنا - روانشناس بالینی با بیان اینكه كرونا زمینه ساز برخی بیماری های روانی در آینده خواهد شد، گفت: پس از كرونا شاهد موجی از بیماری های روحی از جمله افسردگی، اختلال شخصیت، بروز خشونت و حتی انتقام گیری های كوركورانه افراد از یكدیگر خواهیم بود.
پس از كرونا شاهد موجی از بیماری های روانی خواهیم بود تهران - ایرنا - روانشناس بالینی با بیان اینكه كرونا زمینه ساز برخی بیماری های روانی در آینده خواهد شد، گفت: پس از كرونا شاهد موجی از بیماری های روحی از جمله افسردگی، اختلال شخصیت، بروز خشونت و حتی انتقام گیری های كوركورانه افراد از یكدیگر خواهیم بود.

ماه ها از شیوع كرونا در كشور می گذرد. از شدت این پاندمی نه تنها كم نشده بلكه امروز مردم با موج چهارم و پنجم این بیماری منحوس دست و پنجه نرم می كنند. در این میان كرونا با موج سواری بر ترس و ضعف برخی از بیماران و افراد مبتلا آنها را به كام مرگ می كشاند.

حال با ورود به دوره دیگری از این بیماری، خیلی از مردم خطر ابتلا و مرگ ناشی از كرونا را پشت در خانه هایشان احساس می كنند.

دوباره همه چیز به حالت آماده باش روزهای نخست این بیماری برگشته است. ترس از ابتلا و عواقب بیماری باعث شده تا حتی آنهایی هم كه كرونا را جدی نمی گرفتند امروز با دو سه ماسك بر روی چهره هایشان در خیابان ها و اماكن عمومی تردد كنند.

این درحالی است فشارهای اقتصادی ناشی از دوران قرنطینه، خانه نشینی های مكرر، عدم تعامل با دوستان و آشنایان، استرس ها و اضطراب های ابتلا به این بیماری، از دست دادن شغل و از رونق افتادن كسب و كار، عدم دسترسی به واكسن و... باعث شده خیلی از مردم جوامع مختلف و به ویژه كشورمان احساس امنیت نكنند و در ادامه دچار و درگیر بیماری های روحی و روانی در آینده شوند.

عطاءالله محمدی روانشناس روز جمعه با اشاره به اینكه پس از كرونا با موجی از بیماری های روحی و روانی در كشور مواجه خواهیم بود، افزود: استرس، اضطراب، افسردگی، بروز رفتارهای خشن و پرخاشگرانه، اعتیاد، بزه كاری، اختلال شخصیت و... برخی از مشكلاتی هستند كه در دوران پس از كرونا در سطح جامعه نمایان خواهد شد.

وی اضافه كرد: با توجه به آسیب پذیری و زمینه های پزشكی كه هر فردی دارد، این رفتارها خودش را نشان خواهد داد. بدون شك در برخی از افراد نیز كرونا بستر و زمینه ساز آشكار شدن برخی از بیماری های روانی می شود.

این روانشناس با تاكید بر اینكه اولین نیاز هر انسانی در جوامع مختلف امنیت روانی او است، تصریح كرد: زمانی كه انسانی متولد می شود اولین نیازش احساس امنیت است. احساس امنیت به این معنی كه كسی از او مراقبت می كند. این اولین ارتباط عاطفی كودك و سرپرست وی یعنی مادر یا جانشین مادر است.

محمدی افزود: حال اگر این احساس امنیت پس از مسائل دیگری از جمله تغذیه و نیازهای فیزیولوژیكی، ابراز مهر و محبت به وی یا حمایت از او در برابر ناتوانی هایش به درستی انجام شود، این حس امنیت به صورت قوی در انسان به وجود می آید، رشد پیدا كرده و به مرور شكل محكمی به خود می گیرد. حال این كودك در بزرگسالی انسانی سالم، دارای عزت و اعتماد به نفس خوب و سلامت روان خواهد بود.

این روانشناس اظهار داشت: حال اگر این امنیت روانی در هر جامعه ای تهدید شود، بدون شك اختلال های جدی در زندگی افراد شكل می گیرد. چراكه این احساس امنیت روانی همیشه برای انسان ها به صورت نیاز باقی می ماند كه این احساس نیاز فقط از سوی والدین به فرد تزریق نمی شود بلكه انسان در تمام طول زندگی اش نیاز به امنیت روانی دارد.

وی با اشاره به اینكه این نیازها برای رشد هر انسانی ضروری است، تاكید كرد: اگر امنیت روانی فرد در هر جامعه رخت ببندد، بدون شك آن جامعه، جامعه سالمی نخواهد بود.

محمدی با مثال جامعه جنگ زده بیان كرد: به طور معمول مشكلات روانی در یك جامعه كه درگیر جنگ است خودش را نشان نمی دهد بلكه پس از جنگ مسائل روانی و بار منفی ناشی از جنگ نمایان می شود. به همین دلیل این مهم است كه برای جلوگیری از بحران های روانی در آینده، مسئولین مدیریت بحران كرده و درك درستی از نیازهای انسانی داشته باشند و بتوانند امنیت روانی جامعه را در زمان بحران تامین كنند.

این روانشناس با تاكید بر اینكه این شرایط پدیده جدیدی است كه هیچ وقت انسان با آن مواجه نبوده، گفت: افراد با اتفاقی قابل پیش بینی اما غیرقابل كنترل روبرو شده اند. برای مثال افراد می توانند با واكسن زدن از این بیماری تاحدی در امان بمانند اما در برخی از كشورها شرایط واكسن زدن هنوز مهیا نشده و همه اینها امنیت روانی افراد را متزلزل می كند.

محمدی افزود: در این میان خیلی از خانواده ها دچار بیماری شده و گاهی به خاطر درگیری همه اعضای خانواده به كرونا آنها حتی قادر به پرستاری از یكدیگر نیستند. حتی خیلی ها عزیزانشان را در این شرایط از دست داده و نمی توانند به خوبی گذشته سوگواری كنند. هرچند كه روش های تلفنی و مجازی جایگزین همدلی حضوری شده است. همه اینها امنیت روانی فرد را تهدید می كند.

وی اضافه كرد: حال در یك جامعه وقتی افراد شاهد این باشند كه جانشان ارزش ندارد به مرور اعتماد خود را به مسئولین از دست می دهند و همه اینها می تواند در آینده موجب پدیدار شدن خشونت و مشكلاتی مثل انتقام گیری های كوركورانه افراد از یكدیگر شود.

محمدی با اشاره به اینكه جای نگرانی در آینده وجود دارد، خاطرنشان كرد: الان همه در عین بلا هستند و افراد سعی می كنند خودشان را با شرایط جدید سازگار كنند اما با پایان این شرایط، فشارها و استرس های روانی ناشی از كرونا در زمان های آینده آثار دردناكی را برای مردم به جا خواهد گذشت.

این روانشناس اظهار داشت: به همین دلیل لازم است كه مسئولین مربوطه از همین امروز با مدیریت درست شرایط، از بروز مشكلات روحی و روانی افراد جامعه در آینده جلوگیری كنند.

ویروس كرونا عامل بیماری كووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت كوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری كه سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید كرد.

بر اساس آمار رسمی كشورها ویروس كرونا تاكنون حدود 146 میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا كرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری كووید19 جان خود را از دست داده اند.

ویروس كرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشكلات گوارشی از جمله علائم بیماری كووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش ویروس كرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا كه موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

از ابتدای شیوع ویروس كرونا در كشور (1398) تا كنون 73 هزار و 906 از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

از: فاطمه شیری

برچسب ها
- اختلالات اضطرابی
- ویروس كرونا
- سهم_من_در_مهاركرونا
- سلامت روان
- افسردگی
- محدودیت های كرونا
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۰ - ۱۷/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲