دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

زنگ خطر افزایش زنان سرپرست خانوار / روزگار سخت اقشار آسیب پذیر در دوران كرونا
 


به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ زنان سرپرست خانوار جزو یكی از گروههای پر تلاش در جامعه ما محسوب می شوند و ردپای تلاش و زحمات آن ها به وضوح نمایان است.

طی سالهای اخیر تغییرات گسترده ای در سبك زندگی مردم و نوع معیشت آن ها ایجاد شده است و بخش زیادی از مخارج و هزینه های زندگی روی دوش زنانی قرار گرفته است كه به دلایل مختلف باید به طور مستقل و خود اتكا از پس آن بربیایند و شیوع بیماری كرونا این شرایط را تشدید كرده است.

شانه نحیف زنان، زیر بار سنگین خودسرپرستی! از كار افتادگی پدر و مادر، فوت همسر، طلاق، اعتیاد پدر خانواده و مواردی از این دست بسیاری از زنان را به سمت و سوی خودسرپرستی و تامین خرج و مخارج زندگی پیش برده است و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی آن ها را با مشكلات متعددی روبرو كرده است.

بر اساس آخرین آمار كه در روزنامه همشهری منتشر شده است تعداد زنان سرپرست خانوار با رشد 27درصدی همراه بوده است و این مسئله زنگ هشداری برای همه و به ویژه برای مسئولان نهادهای حمایتی به شمار می رود.

طیف گسترده ای از زنان سرپرست خانوار را زنان دستفروشی در برمی گیرند كه با توجه به شیوع بیماری كرونا در حال حاضر به سختی از پس تامین معیشت خود و دیگر اعضای خانواده برمی آیند.

كرونا وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده ها را با وجود چندین فرد شاغل و نیمه شاغل دچار مشكل ساخته است و تامین هزینه های كوچك و بزرگ زندگی به ویژه برای زنان سرپرست خانوار با چالش های جدی همراه است.

زنگ خطر افزایش زنان سرپرست خانوار/روزگار سختی كه كرونا برای اقشار آسیب پذیر ایجاد كرده است

افزایش زنان سرپرست خانوار با شیوع كرونا! این موضوع در شرایطی كه بازار كار زنان ایران كه زیر ضربات سنگین تحریم و به ویژه كرونا، در 15 ماه گذشته به شدت تخریب شده، زنگ خطری بزرگ را به صدا درآورده است و مهار و كنترل آن توجه بیشتر مسئولان را می طلبد.

بر اساس آمارهای منتشر شده در روزنامه همشهری كه گفته شده برگرفته از آمارهای رسمی است، نسبت زنان به مردان سرپرست خانوار در سال 98، یعنی تا قبل از اوج گیری پاندمی كرونا، ١٣/٧درصد بوده است و این نسبت در استان های سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران و گیلان در شمال ایران ركورد شكسته و به 20/١ درصد رسیده است.

ضرورت توانمندسازی زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار كه نسبت دیگر اقشار جامعه با مشكلات مضاعف دست و پنجه نرم می كنند، امری اجتناب ناپذیر است و از وقوع بسیاری از آسیبهای اجتماعی در سطح كشور جلوگیری می كند.

ضرورت افزایش حمایت دولت از گروههای آسیب پذیر امان الله قرائی مقدم جامعه شناس توجه به اقشار و گروه های آسیب پذیر و در معرض آسیب را از مهمترین وظایف نهادهای حمایتی و امدادی برمی شمرد.

وی معتقد است: تغییرات سبك زندگی و افزایش تعداد طلاق در طول سالهای اخیر نسبت به سال های گذشته زنان زیادی را وارد بازار كار كرده است و این گروه نسبت به سایر گروههای جامعه به توجه و حمایت بیشتری نیاز دارند.

این جامعه شناس اقدامات حمایتی به هنگام دولت و موسسات خیریه ای كه با عنوان حمایت از اقشار آسیب پذیر و آسیب دیده فعالیت می كنند از زنان سرپرست خانوار را به شرط مدیریت اجرایی صحیح، ضامن پیشگیری از وقوع بسیاری از معضلات اجتماعی معرفی می كند.

زنگ خطر افزایش زنان سرپرست خانوار/روزگار سختی كه كرونا برای اقشار آسیب پذیر ایجاد كرده است

كاهش جرائم حوزه زنان با حمایت از زنان سرپرست خانوار قرائی مقدم همچنین خاطرنشان كرد: در طول یك سال اخیر اغلب مردم به دلیل شرایط خاص و محدودیت های مختلفی كه كرونا برای آن ها رقم زده است، نیازمند دریافت حمایت با توجه به شرایطی كه در آن قرار دارند هستند و تامین این نیاز در زنان سرپرست خانوار از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی همچنین تصریح كرد: اگر زنان و مادران یك جامعه به ویژه افرادی كه مسئولیت تامین نیازهای مختلف مالی و اقتصادی زندگی را بر عهده دارند مورد حمایت قرار بگیرند، احتمال گرایش آن ها به انواع جرائم و بزهكاری های كاهش چشمگیری پیدا خواهد كرد.

این جامعه شناس تاكید كرد: افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار زنگ هشدار را برای مسئولان و متولیان حوزه زنان به صدا درآورده است و هر گونه بی اهمیتی و اهمال شرایط را از وضعیت فعلی هم بدتر خواهد كرد..

در حال حاضر بیش از 3 میلیون نفر زن سرپرست خانوار در كشور زندگی می كنند كه اغلب آن ها زیر بار تورم اقتصادی كمر خم كرده اند و برای تحمل آسانتر مشكلات، به حمایت مسئولان احتیاج دارند.

حمایت به هنگام از زنان خودسرپرستی كه علاوه بر تامین نیازهای زندگی خود، مسئولیت یك خانه و خانواده را بر دوش می كشند، آن ها را از افسردگی و استرس و در نهایت تصمیم به خودكشی بازمی دارد.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۰۹:۳۵ - ۱۷/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۸