دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

سرمایه گذاری در عرصه تاب آوری پیامدهای بحران را كاهش می دهد
 
تهران - ایرنا - سخنگوی جمعیت هلال احمر با بیان اینكه یكی از راه های كاستن از پیامدهای حوادث و بحران ها در ایران سرمایه گذاری در عرصه ارتقاء تاب آوری است، گفت: فرایند سرمایه گذاری و استقرار تاب آوری در كشور نیازمند ارزیابی، برنامه ریزی و بازنگری در همه سطوح جامعه است.
سرمایه گذاری در عرصه تاب آوری پیامدهای بحران را كاهش می دهد تهران - ایرنا - سخنگوی جمعیت هلال احمر با بیان اینكه یكی از راه های كاستن از پیامدهای حوادث و بحران ها در ایران سرمایه گذاری در عرصه ارتقاء تاب آوری است، گفت: فرایند سرمایه گذاری و استقرار تاب آوری در كشور نیازمند ارزیابی، برنامه ریزی و بازنگری در همه سطوح جامعه است.

محمدحسن قوسیان مقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال كه دلایل افزایش حوادث و بحران ها در ایران چیست، اظهار داشت: بروز حوادث، سوانح و بحران ها در همه دنیا رو به افزایش است و ایران هم از این مقوله مستثنی نیست و تغییرات اقلیمی، آب و هوایی، آلودگی هوا، بیماری های واگیردار، تصادفات جاده ای، سیل و زلزله از جمله حوادثی است كه همواره جان انسان ها را مورد تهدید قرار داده و با گسترش شهرنشینی، جابجایی جمعیت ها، استفاده از فناوری های جدید، تغییرات ژنتیكی و بیماری های نو پدیدباعث شده كه هر روز حوادث و سوانح جدید در سطح كشور رخ داده كه ضرورت دارد آمادگی آحاد جامعه و سطح تاب آوری جوامع محلی را افزایش داد.

وی توضیح داد: افزایش جمعیت و استفاده از سكونتگاه های غیراستاندارد در مسیر رودخانه ها، نزدیك گسل ها، حاشیه نشینی و یا تمركز در یك منطقه ضریب آسیب پذیری و خطر را بالا برده كه به عنوان مناطق پرخطر در حوادث از آنها نام برده می شود كه باید در برنامه ریزی های شهری و روستایی نسبت به بازسازی و بهسازی اماكن مسكونی و بافت فرسوده اقدام كرد.

سخنگوی جمعیت هلال احمر اضافه كرد: یكی دیگر از مسائلی كه پس از وقوع حوادث، آنها را به سمت ایجاد بحران سوق می دهد از هم گسیختگی و عدم انسجام جامعه و تخریب زیرساخت هاست و از سوی دیگر عدم هماهنگی و نبود هم افزایی بین دستگاه های اجرایی و خدمات رسان كه در صورت وجود انسجام و وحدت رویه در فرماندهی مشترك بین دستگاه های دخیل در امر امداد و نجات كه مشمول ماده 2 قانون مدیریت بحران كشور می شوند می توان از پراكندگی ارائه خدمات جلوگیری كرد.

«تاب آوری به مفهوم توانایی آمادگی در برابر رویدادهای ناگوار، برنامه ریزی برای آمادگی و پاسخ در برابر آنها، فراهم آوردن قابلیت تحمل این رویدادها و از سرگذراندن و انطباق موفقیت آمیز با آنها است.»

به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می كوشد تا به اهدافی كه در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسكین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و كوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اكنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكی، چهار معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، آموزش و پژوهش، پشتیبانی و منابع انسانی، معاونت امور بین الملل، یك شركت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یك مؤسسه علمی كاربردی و یك مركز پزشكی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می كند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای نزدیك به یك قرن در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حركت كرده است.

برچسب ها
- سیل
- زلزله
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۳۵ - ۱۴/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸