دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

چگونه علائم مشكلات گوارشی را از كرونا تشخیص دهیم؟
 
یك متخصص حوزه روانشناسی گفت: این روزها در پاندمی كرونا استرس و اضطراب در همه ما به وفور دیده می شود اما باید توجه كرد این استرس های شدید و حتی بی مورد باعث می شود به دستگاه گوارشی ما آسیب وارد شود و حتی گاهی اوقات نتوانیم میان علائم بیماری های گوارشی ناشی از استرس و علائم كروناویروس تفاوت قائل شویم.
چگونه علائم مشكلات گوارشی را از كرونا تشخیص دهیم؟

افسانه وكیلی، متخصص حوزه روانشناسی:
چگونه علائم مشكلات گوارشی را از كرونا تشخیص دهیم؟ یك متخصص حوزه روانشناسی گفت: این روزها در پاندمی كرونا استرس و اضطراب در همه ما به وفور دیده می شود اما باید توجه كرد این استرس های شدید و حتی بی مورد باعث می شود به دستگاه گوارشی ما آسیب وارد شود و حتی گاهی اوقات نتوانیم میان علائم بیماری های گوارشی ناشی از استرس و علائم كروناویروس تفاوت قائل شویم.

اعتمادآنلاین| فشارهای روانی كه ما از آن به عنوان استرس یاد می كینم، چیزی است كه شاید محرك زندگی بشر از آغاز تاكنون بوده است اما باید مشخص شود استرس تا كجا مناسب است و در كجا باید آن را كنترل كرد. بسیاری از افراد به دنبال تأمین رفاه در زندگی، آرامش خود را فدا می كنند و در پی از دست دادن این آرامش، مشكلات روحی، روانی و جسمی مثل ناراحتی های گوارشی، پیدا می كنند. شما می توانید در ادامه این یادداشت را مطالعه كرده تا در این خصوص اطلاعات لازم را دریافت كنید.

به گزارش برنا، افسانه وكیلی، متخصص حوزه روانشناسی در خصوص مشكلات گوارشی و روده در ارتباط با ویروس كرونا به بیان نكات قابل توجهی پرداخت گه در ادامه مشروح این گفت وگو را می خوانیم:

سوال اینجاست استرس با سیستم گوارش چه می كند كه فرد به محض استرس دچار دل درد می شود؟

روده انسان ارتباط عمیقی با سیستم عصبی مركزی دارد، از این رو، استرس بیش از حد می تواند موجب بروز مشكلات گوارشی شود. روده به عنوان مغز دوم انسان نیز شناخته می شود و ارتباطی قوی بین روده و مغز وجود دارد كه استرس می تواند در آن اختلال ایجاد كند.

دستگاه گوارش از دیگر سیستم های بدن مجزا نیست و به نوعی مرتبط با آنهاست، بنابراین استرس تمام دستگاه های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی فرد استرس پیدا می كند اشتها در آن تغییر می كند؛ زیرا سیستم گوارش ایزوله نیست و تأثیر استرس بر روی مغز می تواند مشكلات دستگاه گوارش را رقم بزند.

استرس می تواند بر روی دستگاه گوارش فوقانی از جمله بزاق دهان تاثیرگذار باشد كه این برای دندان ها مخرب است؛ بنابراین هم خشكی و هم افزایش بزاق دهان ناشی از استرس است.

احساس توده ای در حلق، به دلیل استرس ایجاد می شود در واقع این توده وجود ندارد و فقط یك احساس درونی است و چنانچه استرس به صورت مداوم در فرد وجود داشته باشد، این حس وجود توده در دهان نیز ماندگار خواهد شد.

حركات دودی دستگاه گوارش می تواند به صورت افزایش حركات یا كاهش حركات بروز پیدا كند. در معده نیز استرس می تواند فلج معده ایجاد كند، فرد سیری زودرس پیدا می كند و در روده ها هم می تواند منجر به افزایش و یا كاهش حركات دودی روده شود.

اما چگونه می توانیم مشكلات گوارشی مرتبط با استرس را از مواردی كه نشانه دهنده ابتلا به كروناویروس جدید هستند، تشخیص دهیم؟

علائم روانی اغلب بر گوارش تاثیرگذار هستند. استرس می تواند موجب كرامپ های شكمی، اسهال، نیاز مكرر به استفاده از توالت، بی اشتهایی و نفخ شود در حقیقت، روده شما دارای یك سیستم عصبی مختص به خود است.

ارتباطی نزدیك بین سیستم عصبی مركزی و سیستم عصبی روده ای وجود دارد كه اغلب به عنوان محور روده-مغز شناخته می شود. زمانی كه استرس، اضطراب یا افسردگی سیستم عصبی مركزی را درگیر می كند، این شرایط اغلب به اختلال در ارتباط با سیستم عصبی روده ای منجر شده و خود را در قالب پریشانی گوارشی نشان می دهد.

این شرایط به چند دلیل رخ می دهد. زمانی كه استرس دارید، بدن انرژی خود را بر واكنش های جنگ یا گریز متمركز می كند و توجه كمتری به عملكردهای غیرضروری مانند گوارش دارد. این شرایط می تواند به بروز مشكلات گوارشی، از جمله اسهال منجر شود.

واكنش های دیگر به استرس مانند مصرف غذاهایی كه معمولا آنها را نمی خورید یا غذا خوردن نامنظم می توانند مشكل را تشدید كنند.

از دیگر عواملی كه می توانند در گوارش شما اختلال ایجاد كنند، می توان به كمبود خواب و تغییرات هورمونی از جمله موارد مرتبط با قاعدگی در خانم ها اشاره كرد. به طور خاص، افراد مبتلا به مسائل گوارشی زمینه ای ممكن است در نتیجه استرس مستعد تجربه این قبیل مشكلات باشند.

در صورتی كه علائم دیگری به غیر از درد شكم ندارید و استرس بالایی را تجربه كردید برای مدیریت استرس خود میتوانید از روانشناسان متخصص در این حوزه كمك بگیرید.

نتایج حاصل از مطالعات جدید منتشر شده در دنیا نشان می دهد كه برخی افراد در مراحل اولیه عفونت با ویروس كرونا ممكن است علائمی مانند درد شكم، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ را تجربه كنند ولی متاسفانه، اطلاعات دقیقی درباره حتمی بودن مشكلات گوارشی ناشی از بیماری كویید-91 وجود نداشته و روشی مطمئن برای تمایز علائم گوارشی مرتبط با كووید-91 در برابر سایر دلایل وجود ندارد.

با این وجود، اگر علائم برای شما غیرمعمول هستند، یا با علائم دیگری مانند خستگی شدید، بدن درد، یا دشواری در تنفس همراه می شوند، بهتر است با یك پزشك متخصص تماس بگیرید.

مدیریت استرس می تواند به پیشگیری و بهبود علائم گوارشی كمك كند. اگر تنها با مشكلات گوارشی، مانند حالت تهوع یا اسهال مواجه هستید و علائم دیگری ندارید، در پی روش هایی برای مدیریت استرس و آرامش معده متالطم خود باشید.

به جای تمركز بیش از حد بر دستگاه گوارش، علاوه بر رعایت پروتكل های بهداشتی عادات مناسب كاهش استرس زیر را برای كسب آرامش مد نظر قرار دهید: دریافت مشاوره از متخصصین و روانشناسان، انجام ورزش در منزل یا در صورت امكان در هوای آزاد، خواب كافی و با كیفیت، استفاده از تكنیك های تنفس عمیق و ذهن آگاهی.
منبع خبر:
روزنامه اعتماد
   تاریخ: ۰۹:۴۸ - ۱۸/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۳