دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

واكسیناسیون مبتلایان به اوتیسم علیه كرونا در خراسان رضوی آغاز شد
 
مشهد- ایرنا- مدیر عامل انجمن اوتیسم خراسان رضوی از آغاز واكسیناسیون افراد بالای 18 سال مبتلا به اوتیسم علیه كرونا در این استان خبر داد.
واكسیناسیون مبتلایان به اوتیسم علیه كرونا در خراسان رضوی آغاز شد مشهد- ایرنا- مدیر عامل انجمن اوتیسم خراسان رضوی از آغاز واكسیناسیون افراد بالای 18 سال مبتلا به اوتیسم علیه كرونا در این استان خبر داد.

آرزو حیدریان روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: در نوبت اول حدود 20 نفر از مبتلایان به اوتیسم كه بیش از 18 سال سن دارند، علیه كرونا واكسینه می شوند و این در حالی است كه بیشتر مبتلایان به اوتیسم كودك هستند و شرایط واكسیناسیون را ندارند.
وی با تشكر از تلاشهای مسوول واحد بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: واكسیناسیون مبتلایان به اوتیسم در بیمارستان امید این شهر انجام می شود.

مدیر عامل انجمن اوتیسم خراسان رضوی ادامه داد: كودكان مبتلا به اوتیسم امكان رعایت پروتكل های بهداشتی را ندارند لذا خطر ابتلا به كرونا و مرگ و میر در بین آنها بیشتر است.
وی گفت: هم اكنون یك پسر 18 ساله مبتلا به اوتیسم در مشهد به بیماری كرونا مبتلا شده كه تحت درمان قرار داد.
حیدریان افزود: در حال حاضر حدود 250 بیمار مبتلا به اوتیسم در سنین نوزادی تا 25 سالگی در خراسان رضوی از خدمات و حمایت های انجمن اوتیسم استان كه از سال 87 فعالیت خود را آغاز كرده، برخوردارند.
وی برگزاری دوره ها و خدمات آموزشی، تشكیل پویش ها و همایش های اطلاع رسانی، ارائه كمك های حمایتی در حوزه دارو و درمان و توانبخشی، ارائه خدمات ورزشی، هنری، حمایتی و درمانی با تخفیف به خانواده های كم برخوردار و راه اندازی كلینیك اوتیسم با حضور پزشكان متخصص و روانشناس و برگزاری برنامه های حوزه سلامت روان با محوریت خانواده را از جمله خدمات ارائه شده به بیماران اوتیسم در این استان عنوان كرد.

مدیر عامل انجمن اوتیسم خراسان رضوی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده و با همكاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خرداد ماه امسال خدمات دندانپزشكی و همچنین خدمات كاردرمانی و گفتاردرمانی كودكان اوتیسم زیرپوشش بیمه قرار می گیرد.
وی فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به والدین پیرامون آموزش و درمان مبتلایان به اوتیسم را یكی از محورهای انجمن اوتیسم خراسان رضوی عنوان كرد و گفت: از مادران دارای فرزند مبتلا به این بیماری درخواست می شود ضمن به عضویت درآوردن فرزندشان در این انجمن از امكانات و خدماتی كه در اختیارشان قرار خواهد گرفت، استفاده كنند.
اوتیسم یا درخودماندگی، اختلال رشد از نوع روابط اجتماعی است كه با رفتارهای ارتباطی و كلامی غیرطبیعی مشخص می شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می كند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است.
این اختلال در پسران شایع تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبك زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.
این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد. كودكان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات كلامی و غیركلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی مشكل دارند.
از هر 60 تولد زنده در دنیا، یك نفر مبتلا به اوتیسم است. كارشناسان، زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می دانند.

برچسب ها
- افراد دارای اتیسم
- انجمن اتیسم ایران
- مشهد
- واكسن كرونا
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۳۷ - ۱۷/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۶