دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

معتادین با طرد شدن ازسوی خانواده ها، بیشتر آسیب می بینند
 
تهران -ایرنا- یك روانشناس با بیان اینكه خانواده ها در مواجهه با افراد معتاد مایوس و خسته نشوند، گفت: بیماری اعتیاد و ترك آن یك پروسه زمانبر است و باید به این افراد اعتماد كرده و از آنها حمایت شود زیرا طرد شدن این افراد آسیب بیشتری به آنان و خانواده هایشان خواهد زد.
معتادین با طرد شدن ازسوی خانواده ها، بیشتر آسیب می بینند تهران -ایرنا- یك روانشناس با بیان اینكه خانواده ها در مواجهه با افراد معتاد مایوس و خسته نشوند، گفت: بیماری اعتیاد و ترك آن یك پروسه زمانبر است و باید به این افراد اعتماد كرده و از آنها حمایت شود زیرا طرد شدن این افراد آسیب بیشتری به آنان و خانواده هایشان خواهد زد.

حسین بهلولی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به اینكه فرد معتاد به رقم درگیر شدن به اعتیاد، مصرف مواد و دوری از روال عادی زندگی اش، از خانواده طرد می شود، افزود: تصور كنید فرد معتاد آسیب جسمی و بدنی زیادی می بیند، تمام زندگی اش صرف اعتیاد می شود و حالا خانواده نیز كه همه چیز برایشان عادی شده و مطمئن می شوند فرد معتاد دیگر به زندگی برنمی گردد وی را رها می كنند.

این روانشناس با بیان اینكه در شرایط شیوع كرونا آسیب پذیری افراد درگیر اعتیاد بیشتر نیز شده است، ادامه داد: همه افراد و آدم ها و حتی آنها كه درگیر اعتیاد هستند نسبت به حفظ جانشان اهمیت می دهند هیچ آدمی راضی نیست كه اتفاقی برایش بیفتد، آسیب ببیند یا فوت شود در نتیجه این اتفاقات می تواند تاثیر منفی بیشتری بر روی افراد درگیر اعتیاد داشته و با طرد شدن و بی توجهی از سوی خانواده هایشان به ویژه در این شرایط بیش از پیش به سمت مصرف بیشتر سوق پیدا كنند.

وی با تاكید بر اینكه عده ای به اشتباه تصور می كنند افراد معتاد كرونا نمی گیرند كاملا در اشتباه هستند، تصریح كرد: در كلینیك ما خیلی از مراجعین الان درگیر كرونا شده و آسیب هم دیده اند و حتی می توانند ناقلین خطرناكی برای خانواده هایشان باشند. پس به یاد داشته باشیم هر نگرش منفی نسبت به این افراد می تواند باعث آسیب بیشتر آنها شود.

بهلولی با بیان اینكه خانواده ها باید از افراد درگیر اعتیاد حمایت كرده و آنها را مورد توجه سالم و اصولی قرار دهند و برای ترك مواد تشویق و ترغیب شان كنند، افزود: بهتر است خانواده ها برای این كار به كلینیك های سم زدایی، سوء مصرف مواد و... مراجعه كنند. ضمن اینكه از جلسات مشاوره برای این افراد بهره بگیرند.

این روانشناس اظهار داشت: استفاده از جلسات مشاوره برای این افراد بی نهایت كمك می كند تا آنها با تكنیك هایی آشنا شوند كه دوباره به سمت اعتیاد یا لغزش دوباره نروند این حمایت خیلی تاثیر دارد وقتی فرد معتاد از سمت خانواده حمایت شود، امید این را دارند كه ترك كنند و برای تغییر قدم بردارند.

وی خاطرنشان كرد: اگر خانواده ها نیز همان رفتاری را داشته باشند كه افراد غریبه با وی دارند، پس نباید انتظار تغییر داشت بلكه این افراد به سمت مواد بیشتر سوق پیدا می كنند.

بهلولی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به بحث قرنطینه و در خانه ماندن تاكید كرد: قرنطینه و در خانه ماندن باعث می شود هیجان افراد تخلیه نشده و هیجان بالایی داشته باشند. ممكن است هیجانی رفتار كرده، دچار اضطراب و استرس ترس از ابتلا به بیماری و... شوند یا به سمت پرخاشگری، عصبانیت، بهانه گیری و... سوق پیدا كنند. همه اینها می تواند بستر گرایش فرد به سمت مصرف مواد را افزایش دهد.

این روانشناس ادامه داد: به همین دلیل ما به خانواده و همراهان این افراد گفتمان سازنده را توصیه می كنیم چراكه انتقاد با تخریب همراه است و در نهایت باعث لج و لج بازی بین زوجین یا مسائل دیگر می شود اما آنها در قالب گفت و گوی سازنده می توانند نقاط قوت و ضعف هم را شناسایی كرده یا برای تخلیه هیجان سرگرمی هایی از جمله بازی های گروهی در خانه انجام دهند.

وی خاطرنشان كرد: در نظر داشته باشید كه خیلی از افراد درگیر اعتیاد یا كارتن خواب دچار افسردگی شده و نگرش منفی به خانواده هایشان پیدا كرده اند، افراد درگیر اعتیاد بعد از اعتیاد این را نقطه ضعف در خودشان می بینند به همین دلیل این افراد نسبت به اینكه دیگران این ضعف را به رویش بیاورند و فرد معتاد را كوچك و حقیر بشمارند، واهمه و نسبت به دیگران نگرش منفی پیدا می كنند.

بهلولی تاكید كرد: این تحریف شناختی باعث می شود اینها به سمت خلق پایین و افسرده شدن بروند همین موضوع می تواند به آنها آسیب زده و این افراد را برای خروج از این فضای فشار و تحقیر به سمت مصرف مواد تشویق كند.

این روانشناس با بیان اینكه فرزندان این افراد نیز متاثر از اعتیاد والدین خود هستند، افزود: حمایت از این بچه ها نیز بسیار اهمیت دارد و آنها نباید به حال خودشان رها شوند.

وی گفت: شاید یكی دیگر از راه حل های كمك به افراد معتاد گروه درمانی در فضای باز باشد یا گرمخانه ها با حفظ پروتكل های بهداشتی فضایی را برای پناه این افراد در دسترس شان قرار دهند تا بیشتر دچار آسیب نشوند.

بهلولی اضافه كرد: ما باید به خانواده ها بگوییم، سعی كنند برای مواجهه با افراد معتاد مایوس و خسته نشوند چون بیماری اعتیاد و ترك آن یك پروسه زمانبر است و هر لحظه امكان دارد فرد مجدد به سمت مصرف مواد برود به همین دلیل اول سعی كنید به این افراد اعتماد و در كنار آن مراقب شان باشید كه آسیب بیشتری متحمل نشوند، با آنها صحبت كنید و حتما مجابشان كنید كه تحت نظر مشاور و زیر نظر یك روانشناس قرار بگیرند.

این روانشناس با اشاره به یادگیری مهارت های زندگی برای این افراد تاكید كرد: مهارت نه گفتن بسیار اهمیت دارد. برای مثال وقتی فرد از سوی دوستانش به مصرف مواد تشویق شود، بتواند با نه گفتن خودش را از آن فضا دور كند با این مهارت می تواند در زمان های خاص بهترین كار را انجام بدهد و لغزش نداشته باشد.

وی خاطرنشان كرد: كنترل خشم، مهارت حل مسئله و... بدون شك همه این ها می تواند به فرد بهبودیافته از اعتیاد كمك كند كه بار دیگر سمت مواد نرود این موضوع بسیار به این افراد كمك می كند.

از: فاطمه شیری

برچسب ها
- ویروس كرونا
- معتادان متجاهر
- سلامت روان
- مراكز ترك اعتیاد
- اعتیاد
- پیشگیری از اعتیاد
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۵ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴