دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

مهارت افزایی زنان سرپرست خانوار در هرمزگان
 
بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مركز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت كار، نسبت زنان سرپرست خانوار به كل سرپرست خانوار از 1/13درصد در سال 97 به 7/13درصد در سال 98 رسیده است.
سرپرست خانوار هرمزگان همشهری انلاین- سیده زهرا عباسی:

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مركز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت كار، نسبت زنان سرپرست خانوار به كل سرپرست خانوار از 1/13درصد در سال 97 به 7/13درصد در سال 98 رسیده است. همچنین نسبت زنان خودسرپرست به زنان سرپرست خانوار از 3/37درصد در سال 90 به رقم 5/41درصد در پایان سال98 رسیده به این معنا كه رشد تعداد زنان خودسرپرست در بازه زمانی 8 ساله 4/1 برابر شده است.

هرمزگان و آمار پایین زنان سرپرست خانوار

نسبت زنان به مردان سرپرست خانوار در سال 98، یعنی تا قبل از اوج گیری پاندمی كرونا در سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران و گیلان در شمال ایران ركورد شكست و به 1/20 درصد رسید و پس از آن همدان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، زنجان، اردبیل، خراسان رضوی، گلستان، كرمان، فارس، كرمانشاه، قزوین، البرز و آذربایجان شرقی در رتبه های بعدی قرار دارند.

طبق داده های آماری، كمترین نسبت زنان سرپرست خانوار به استان آذربایجان غربی، كردستان و هرمزگان مربوط می شود. از سوی دیگر در 9 استان خراسان جنوبی، یزد، گیلان، مازندران، قزوین، آذربایجان شرقی، مركزی، زنجان و البرز بیش از نیمی از جمعیت زنان، سرپرست خانوار یا خودسرپرست تك نفره هستند. در 15 استان نسبت زنان خودسرپرست در مقایسه با زنان سرپرست خانوار بالاتر از نسبت آن در كشور است. همچنین اردبیل، قم و قزوین به ترتیب بیشترین و هرمزگان، لرستان و تهران كمترین درصد زنان خودسرپرست را در بین كل خانوارهای خودسرپرست به خود اختصاص داده اند.

كرونا و زنان سرپرست خانوار

مدیركل امور بانوان استانداری هرمزگان اما با بیان اینكه با وجود آمار پایین اما سال 99 برای زنان سرپرست خانوار استان سالی پرتنش بوده است به همشهری می گوید: «بعد از شیوع كرونا اقدامات حمایتی زیادی از زنان سرپرست خانوار انجام شد كه مهم ترین آن را می توان مهارت افزایی دانست.»

«مریم یگانه» با بیان اینكه بسیاری از دوره های مهارت افزایی كه پیش از كرونا به صورت حضوری برگزار می شد در سال گذشته به فضای مجازی سوق داده شده است، می افزاید: «بازار فروش محصولات تولیدی زنان پیش از كرونا بیشتر حضوری بود، اما بعد از كرونا و با تعطیلی های نانشی از قرنطینه این بازار را به فضای مجازی بردیم كه نتیجه خوبی هم داشت.»

به گفته وی، این اقدام با همكاری كارآفرینان هرمزگانی انجام و موجب رونق مشاغل خانگی و بنگاه های كوچك اقتصادی زنان سرپرست خانوار شده است.

یگانه مهم ترین بازار فروش مجازی محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار را كشورهای حوزه خلیج ‏فارس و همچنین از طریق سایت و اینستاگرام در استان های دیگر می داند؛ اتفاقی كه پیش از این نیافتاده بود.

طرح همیاران رفاه و اشتغال زایی برای زنان

مدیركل امور بانوان استانداری هرمزگان تاكید می كند كه طرح های زیادی برای توانمندی اقتصادی زنان از جمله زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و جوانان بیكار اجرا شده، اما مهم ترین آن ها در زمینه آموزش بازاریابی دیجیتال، توانمندسازی كسب و كار بانوان و تجارت الكترونیك، شناسایی و توسعه ظرفیت های تجارت الكترونیك و ایجاد و گسترش پلت فرم های شبكه ای و ارزان و عمومی در حوزه تجارت الكترونیك بوده است.

یگانه توضیح می دهد كه پلت ‏فرم فروشگاه مجازی اولین بار در استان هرمزگان ایجاد شده و در طرح همیاران رفاه هم این استان پایلوت كشوری بوده است.

به گفته او، طرح ملی همیاران رفاه با هدف اشتغال، توسعه كسب و كار و توانمندسازی بانوان به صورت پایلوت در 4 استان كشور آغاز شده و در هرمزگان نیز بخش جغین شهرستان رودان پایلوت این طرح است.

در این طرح، با انعقاد قرارداد با سازمان فنی و حرفه ای و بانك ها، زنان سرپرست خانوار و بانوان آموزش دیده به منظور ایجاد كسب و كار و دریافت وام به بانك های عامل معرفی می شوند. تاكنون با حمایت های صورت گرفته به بیش از 300 نفر از زنانی كه به صورت داوطلب متقاضی اشتغال خانگی در بخش كشاورزی، داروهای گیاهی، بسته بندی و فرآوری آن ها بودند، تسهیلات پرداخت شده است.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۱:۲۰ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹