دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

كرونا بیشترین آسیب را به سلامت روان مردم زد
 
تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: در مواجهه با شیوع موج چهارم كرونا، سلامت روان مردم را خوب ارزیابی نمی كنم و در پساكرونا وضعیت بدترهم می شود.
كرونا بیشترین آسیب را به سلامت روان مردم زد تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: در مواجهه با شیوع موج چهارم كرونا، سلامت روان مردم را خوب ارزیابی نمی كنم و در پساكرونا وضعیت بدترهم می شود.

به گزارش ایرنا، محمد حاتمی روز یكشنبه 19 اردیبهشت ماه در گفت و گویی تصریح كرد: از نظر روانشناسی افراد شرایط استرس زایی را تجربه می كنند. الان مردم همه تنهایی را تجربه كرده و به دلیل این تنهایی نمی توانند مسائل خود را با دیگران به اشتراك بگذارند.

رئیس سازمان روانشناسی تاكید كرد: قبل كرونا ما با یكسری افرادی ارتباط داشتیم و مسائل و مشكلاتمان را با آنها در میان می گذاشتیم. را می گفتیم كه در روانشناسی به آن همدلی می گویند. الان این جریان تمام شده و همه در غار خود تنها هستند.

حاتمی اظهار داشت: به همین دلیل وضعیت سلامت روان مردم را خوب ارزیابی نمی كنیم. در همین رابطه مسئولان و ارگان ها مثل خود صدا و سیما باید برای افزایش سلامت روان مردم برنامه هایی را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینكه برخی از مردم ادراك خطر پایینی دارند خاطرنشان كرد: به همین دلیل این افراد مهارت مقابله ای خوبی ندارند و ترس غیرمنطقی شان تبدیل به اختلال از جمله وسواس می شود. پساكرونا اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی را بیشتر شاهد خواهیم بود.

شش هزار مركز مشاوره در سراسر كشور

حاتمی اضافه كرد: 6 هزار مركز مشاوره در سراسر كشور و حدود هزار كلینیك در كشور داریم و تحقیقات نشان داده از شیوع كرونا میزان مراجعه به این مراكز افزایش داشته است.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره تاكید كرد: روزانه 100 هزار مشاوره در كشور انجام می شود كه بیشترین آن در خصوص كه رابطه والدین با فرزندان بوده است. اصولا اختلالات روانی مزمن هستند و مردم با آن زندگی می كنند و زمانی مراجعه می كنند كه دیر شده است.



وی افزود: به همین دلیل مسئولین سلامت روان مردم را در نظر بگیرند یا اگر مردم نشانه های روانشناختی مثل وسواس، بیش فعالی، افسردگی و... را مواجه شدند به مراكز مشاوره مراجعه كنند. عدم رسیدگی به سلامت روان جامعه مشكلات و ناهنجاری های اجتماعی از جمله اعتیاد را به دنبال خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به وضعیت كودكان و نوجوانان در دوران كرونا خاطرنشان كرد: بچه ها رشدشان در فضای اجتماعی شكل می گیرد. به همین دلیل بحث آموزش و پرورش در این میان مهم است. این سازمان 31 هزار مشاور دارد كه آنها می توانند با روان شناسان سازمان نظام روانشناسی همكاری و تعامل داشته باشند. اگر خانواده یا معلمین مسئله حادی دارند به آنها در دفاتر خدمات روان و مشاوره مراجعه كنند. چراكه یادگیری مهارت های ارتباطی و مقابله ای می تواند به آنها در مواجهه با كودكان و دانش آموزان و حتی در زندگی شان كمك كند. البته این مهارت ها بر اساس اقلیم و خانواده ها متفاوت خواهد بود.

رئیس سازمان روانشناسی كشور اظهار داشت: روانشناس یعنی راهكار و راه حل دادن نه قضاوت و نصحیت كردن. به همین دلیل با حضور روان شناسان در مدارس می توان غربالگری سلامت روان انجام داد. اگر غربالگری و پیشگیری انجام شود می توان فرزندان سالم از نظر سلامت روان را حفظ كرد، در مورد گروه آسیب دیده به موقع مداخله و برای آنكه مشكل اختلال روان دارد بحث بهسازی روانی را انجام داد.

وی اضافه كرد: برای اینكار نیاز به همكاری هیئت دولت و مجلس با آموزش و پرورش را داریم تا فرهنگ مراجعه به روانشناس و مشاور برای دانش آموز و معلم و والدین در آموزش و پرورش نهادینه شود و مدارس از حضور یك روانشناس در مدرسه بهره مند شوند.

توصیه در دوران كرونا

حاتمی گفت: مهمترین پیشنهاد ما این است كه تمام پروتكل ها نیازمند پیوست سلامت روان هست تا توصیه های لازم روانشناختی با توجه به نیاز اقشار جامعه صورت بگیرد. به همین دلیل نیاز است ستاد ملی كرونا با سازمان نظام روانشناسی همكاری و پیوست سلامت روان تدوین و در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری تصریح كرد: خیلی افراد سرنوشت مردم دست آنها است. یه همین دلیل مسئولان نیازمند این هستند هنگام تصمیم گیری یك روانشناس در كنارشان حضور داشته باشد. به ویژه مسئولان در سطح كلان كه حوزه تصمیم گیری و اختیاراتشان گسترده تر است.

حاتمی تاكید كرد: بعضی از سخنرانی ها در شرایط كرونا تاثیرات منفی می گذارد. در شرایط غیرعادی كرونا مردم شرایط هوشیاری ندارند و همین باعث سوبرداشت آنها می شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی همچنین اضافه كرد: بخشی از مردم عزیزان خود را در شرایط كرونا از دست دادند. یكی از شیوه های روانشناسی سوگ این است كه از دست دادن عزیزی را با دوستان و اطرافیان به اشتراك بگذاریم كه در این وضعیت این مسئله محقق نمی شود. در چنین شرایطی فرد تنها شده و در خود فرو می رود و چه زمان این برون فكنی شود مشخص نیست. یك بخش آسیب از این ناحیه است. یك بخش دیگر هم افرادی هستند كه دچار كرونا شده و مشكلات شدیدی را تجربه كرده اند. در این میان اختلال استرس را تجربه می كنند.

وی با اشاره به یكی دیگر از اقشار آسیب پذیر كرونا گفت: بخش دیگر كادر درمان ما هستند كه خودشان مصون از آسیب نبوده اند. چون مستقیما با بیمار و فوت شدگان در ارتباط هستند. البته كارهایی در زمینه سلامت روان آنها شده اما باید این افراد جدی زیر نطر روانشناس قرار بگیرند.

حاتمی در پایان گفت: از زمان كرونا مراجعه در فضای مجازی برای رصد اطلاعات روانشناسی دو برابر شده است. شبكه های مجازی هم فرصت هستند هم تهدید. به همین دلیل هم شبكه های مجازی را باید تبدیل به فرصت و هم مردم را باید قانع كنیم كه برخی سودجویی ها در این فصا و اطلاعات اشتباه می تواند بر روی سلامت روان افراد اثرات مخربی بگذارد.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- سازمان نظام روانشناسی و مشاوره
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۸:۵۶ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۳